Morötter = lös i magen???

H

HumleMumlan

Hej!!!
Jag har en fråga till alla er som är duktiga på foder!! Kan en häst bli lös i magen av att få ganska mycket morötter varje dag? :confused:
Jag har en New Forest ponny som är ganska kraftigt byggd (lite tjock, men inte överdrivet). Han får typ 10-15 kg hösilage om dagen (beror på hur många extrafodringar de får i hagen) och ca 0,5 kg hel havre, ca 2 dl betfor och kanske typ 1-2 kg morötter om dagen.
Nu är det så att han har varit lös i magen ett bra tag, vi har nyligen avmaskat så det är inte det. Jag har dragit ned på kraftfodret, förut fick han mycket mer. Men den här foderstaten har han haft mer än en månad nu, så inga förändringar på ett tag.
Kan det vara morötterna han blir lös i magen av?? :confused:

Sv: Morötter = lös i magen???

Om dom är frysta så kan dom bli lösa i magen om man ger en större mängd.
Annars kan jag inte säga på rak arm vad det skulle kunna bero på.:crazy:

Vi fodrade alla våra hästar med morötter för nåt år sen och vi hade aldrig några problem i alla fall, även om de råkade frysa ngn gång, men det kan det kanske vara.
Blev han lös i samband med att han började få morötter?

Senast ändrad:

jo som sagt, om morötterna är frysta så blir dom lätt lösa i magen, annars tror jag inte att det har med dom att göra. Din häst kanske är en sådan som har känslig mage, då är vetekli jättebra. Min häst är ganska känslig och får nu 0,75 liter kli (som sedan fuktas så det blir som en gröt) om dagen, och ser mycket bättre ut. Kan vara värt ett försök??!! :D

Ja, morötter kan påverka magen om hästen är känslig. Även silaget spelar roll. Om du slutar ge morötter under minst 14 dagar så ser du om det blir en förbättring eller inte. Det kan vara morötter+silage som ger problem. En del hästar är även känsliga för pelleterat mineralfoder. Något som är bra att göra när hästen har magproblem är att bara ge silage under en period och se om den blir bättre, därefter lägger man till ett nytt foder i taget och förhoppningsvis så märker man vad som är problemet. Om hästen inte blir bra ens på enbart silage kan torrt hö vara en lösning. Pållen överlever utan kraftfoder några veckor... MAn kan även ge t.ex Proviva eller Mag-tarm under en period.
//marti

Morätterna är inte frysta, det har jag hört ska vara farligt så det aktar jag mig för att ge, för säkerhets skull.

mumin skrev:
Blev han lös i samband med att han började få morötter?

Njae... det vet jag inte riktigt, vi har gett fodermorötter sedan i början av sommaren typ... Fast det var väl för ett par månader sedan som jag började ge lite mera. Men han har varit lös i magen till och från under kanske tre-fyra månader, det varierar från vecka till vecka typ. Men ändå har jag som sagt inte ändrat foderstaten någonting på minst en månad nu... :crazy:

Vetekli ska jag kanske prova! Men först ska jag nog göra som marti130 råder mig, ta bort allt utom hösilaget under en period och se om det gör skillnad...

Våran häst blir lös i magen av morötter ,han kan inte ens äta en utan att det märks.
Det var ngn som sa att det beror på att en del hästar inte tål sockret som finns i morötterna.

Oj! Det skulle ju mycket väl kunna vara förklaringen!
Jag ska prova att sluta ge morötter, eller iaf bara ge någon morot per fodring och se om det blir skillnad.

Min häst blir snarare bättre i magen av morötter, men de kan säkert skilja från häst till häst. Men de får som sagt ej varit frysta då kan de bli rejält dåliga. Hästar kan även vara känsliga om morötterna är gröna, som vissa är efter blasten.

Min häst är precis likadan. Veterinären sa att vi skulle ge bakteriebalans för kalvar. (De har precis samma innehåll som bakteriebalans för hästar men detta är ca hälften så billigt).
Kan ju säga att det har blivit lite bättre.
Han sa också att det kunde vara ensilaget och att jag skulle sluta ge betfor ca 1-2 veckor för de är också lite lösgörande + sockerhalten i det.

Tack för alla tips! Nu ska jag prova lite nya foderrutiner under några veckor och se om pållen blir bättre i magen!! :D

Jodå, hästar kan visst bli lösa i magen av morötter. I mitt förra stall var det dessutom en häst som fick så mycket så han kissade kopiöst mycket under en period tills husse slutade ge så mycket morötter.

har hört att större mängder av morötter kan ha laxerande verkan.

Ylva86 & cerrox

Tack för era svar! Jag har dragit ner på morötterna nu så han bara får en eller två per fodring, ska se om det blir bättre av det!!!

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 472
Senast: Hazel
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 322
Senast: Castellini
·
Katthälsa Jag har en kattunge som nu är 7 månader. När jag hämtade honom kändes han väldigt sträv i pälsen mot min andra katt. Han var också...
Svar
13
· Visningar
2 507
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 262
Senast: Lillebjörn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30