Mörkrädd häst?

M

minikaninen

Har börjat fundera på om min nordsvenska dam är mörkrädd. Jag har bara ridit henne sen april och först senaste veckorna börjat rida när det är riktigt mörkt. Hon är mer nervös och spänd än vanligt. Öronen pendlar konstant o lyssnar efter farliga djur i skogen. Vi rider med pannlampa, eftersom jag inte ser stigar o grenar annars.

Eftersom hon är spänd så blir jag spänd o vi hamnar i en ond cirkel. Det känns inte roligt att rida eftersom jag blir spänd, men hur lösa problemet, kan ju inte gärna bara rida henne på helgen eller?

Jag tror att det är så att hon inte har blivit riden i mörker alls, och om det hänt inte ensam utan i sällskap. Hon är 7år och inte så jätteskolad. Jag har inte tillgång till transport så ofta o kan alltså inte åka iväg hur som helst för att rida i ridhus?

Jag behöver lite tips o råd.

Sv: Mörkrädd häst?

Hej, Min valack 4 år är hel cool annars men i mörkret blir t.om han tittig. Ni får nog helt enkelt träna. Bestäm dig för en liten kort bit och rid den var sen nöjd och rid hem igen alternativt kan du kanske ta nån med dig som kan gå bredvid. Hoppas du inte är mörkrädd själv för då blir det ju ännu jobbigare. Jag har samma dilemma som dig antingen rid i mörker eller låta bli helt så vi får väl tampas ett par månader nu. Lycka till och ta det lugnt var nöjd med en liten liten bit och prata med pållan.

Det kan hända att din häst är lite rädd för skuggor som blir när pannlampan lyser upp.
Jag rider faktiskt aldrig med pannlampa, och tycker inte det är nåt större problem, hästarna ser ganska bra ändå. En kompis till mig sa en gång en sak till mig, jag vet inte om det stämmer eller inte, men tycker det verkar logiskt. och det var att hästar har ganska bra mörker seende så det brukar inte vara nåt problem att rida i mörker, men har du en pannlampa, så när du rider så riktar du ju den förmodligen framför dig, på vägen så att hästen ser. Men om nåt då händer i utefter sidorna så du vänder blicken ditåt. Vad händer då? Jo det blir bäcksvart där hästen har sin blick, så hästen ser då ingenting, eftersom det tar ganska lång tid för hästen att ställa om synen från lju till mörker och tvärtom.
Sen kan det ju också självklart vara så att din häst inte är van att gå i mörkret och reagerar på sten, träd och annat som den inte ser ordentligt.

Jag tror faktiskt att hästar precis som människor kan bli lite mörkrädda i skogen...
MEN, mycket av spänningarna kommer nog ifrån ryttaren som sitter och väntar på att hästen skall hoppa hit eller dit och då gör hästen det. En orolig och spänd ryttare ger ju som bekant en dito häst.

Sedan är det säkert stor skillnad på olika hästar. Ett bra sätt är att rida ut när det är ljust och sedan successivt vänja hästen vid mörkret.

Om vi rider ut med båda hästarna så är valacken ledaren och spejar framåt och stot bakåt. Men är hon ute ensam så flackar öronen bakåt/framåt hela tiden. Men om jag talar lungt med henne och säger "det är ingenting att bry sig om" så slappnar hon av. Jag brukar få henne att "speja" framåt så kollar jag bakåt. Hon lugnar sig när hon känner att jag har också koll på saker som händer. Om jag ser en häst komma emot oss genom skogen (skogshage) så pratar jag med min häst och gör henne uppmärksam på (vänder huvudet åt det hållet) att det kommer något, så nu litar hon mer på mig också och förstår vad jag vill och menar.

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 991
Ridning Någon mer som har haft problem med mörkrädd häst? Hästen jag rider är extremt rädd för mörkret, totalt vägrar gå framåt när det är mörkt...
Svar
10
· Visningar
1 651
Senast: Dopy
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: Mia_R
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 846
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Litet hemmakontor - inspo sökes
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA