Mörkläggning/hålla värmen ute

misan

Trådstartare
För ett tag sen skrev jag om mitt bekymmer att mörklägga sovrummet, som har ett jättefint men besvärligt panoramafönster. Jag hade nu äntligen bestämt mig för att beställa mörkläggningstyg och sy nåt tjusigt :D men med sommaren kommer nästa bekymmer också - värmen!! Det blir ofta närmare 30 grader i sovrummet, vilket är outhärdligt! Vi har takfläkt samt en fläkt vid fotändan.
Jag skrev och frågade företaget som jag tänkte beställa tyget ifrån om det även håller ute värmen och fick detta svar

"Det finns inte något dokumenterat att det håller värmen ute.
Kommer inte solen igenom riktigt så bör det göra att värmen minskar.
Om du vill ha riktigt mörkläggande så bör du gå på dom mörkare färgerna.
Beige och vitt 77-80% mörkläggande."

Är det någon som har någon erfarenhet av om det hjälper? Sen blev jag även lite irriterad på det med färgerna, det står inget om det alls när man läser om tyget. FÖr mig är mörkläggning = mörkt, precis som rullgardin släpper igenom, men mörkläggningsgardin är mörk. Jaja, det får väl bli en mörk nyans, men det här med värmeinsläpp vill jag gärna ha ltie bättre klarhet i.

Sv: Mörkläggning/hålla värmen ute

kl
De som har nån sorts folie på andra sidan borde ju hindra att det blir så varmt?

KL

Mörkläggningen kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte har de bekymrenoch aldrig har mörklagt. Men däremot värmen...

Jag har haft sovrumsfönster med eftermiddags och kvällssol. Det blir hett i en lägenhet då. Jag har gardiner i linneliknande material (IKEAs) i en ljust beige/grå nyans. De har haft en avgörande skillnad i temperatur. Solen når inte att lysa på inredningen i rummet och då blir bara gardinen varm, inte rummet.

Som de andra är inne på bör du ha ett reflekterande skikt ytterst. Ljusa färger reflekterar ljus, mörka färger absorberar ljus. Ljus är energi, så absorberat ljus innebär värme. Därför är det bra om mörkläggningsgardinen är vit/ljus på utsidan.

Hmm så då ska den helst vara ljus, men av nåt bra tyg så det inte släpper igenom ljuset ändå. Jag trodde ju tyget jag hade tittat på var ungefär som en mörklägglingsrullgardin, men det blir såklart inte så snyggt fall på en sån gardin :) måste fundera på detta noga så jag inte gör som vanligt och köper första bästa som sen inte blir som jag har tänkt.

lite lösa funderingar.
mörka färger drar åt sig värme.
Med andra ord så absorberar ett svart tyg solens strålar och det avges in i rummet.

Ett vitt tyg däremot drar inte åt sig i närheten av så mycket av solen strålar utan det reflekterar det.
Men andra ord har du vara ett tjockt vitt tyg så borde sovrummet bli som kallast.

Jag har ljusbeige mörkläggande rullgardiner, de är ljusbeiga på insidan och som silverfoliefärgade mot utsidan.
De är ett måste att dra ned dem på dagarna för annars går det inte att vara hemma på eftermiddagar å kvällar, å än mindre sova i bastun...

Så de hjälper betydligt mot både ljus och värme :)

Hej!

Vi köpte för nån månad sen mörkläggningsgardin från IKEA (svart). Den är helt underbar, plötsligt är det mörkt i sovrummet, även dagtid. Dessutom verkar den äta upp värmen, vårt sovrum har alltid varit jättevarmt och kvavt, men sen gardinen kom in har det blivit mycket bättre! Gardinen däremot är brännhet på mornarna när solen ligger på.

Innan vi skaffade mörkläggningsgardinen hade vi nån typ av persienn och på det ljusblått tyg, tyget var aldrig varmt, men rummet var helt hemskt varmt.

/Lavinia

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka