Mörkerfotografering

Sorbe

Trådstartare
Jag är utbildad inom fotografering och klarade mörkerfotografering på något sätt, men nu var det bra längesen och jag vill testa på det rejält.
Jag har tyvärr knappt använt mig av mina kunskaper sen utbildningen, mest fotat med auto (lättast när man fotar hästar tycker jag) men nu fasiken ska jag börja utforska kameran rejält, jag kan ju hur allt samarbetar och så, behöver bara lite repetition på vissa punkter. ;)

Är det någon här som brukar fota i mörker? Jag är nyfiken på att få reda på vad ni brukar använda för bländare, slutartid och ISO-tal!
Jag var ute i kväll och testade, men bilderna blev bara vita, hur jag än försökte.

Lägg gärna in bilder!
 
Sv: Mörkerfotografering

Jag är nyfiken på att få reda på vad ni brukar använda för bländare, slutartid och ISO-tal!
Så låg känslighet som möjligt (som vanligt), bländare beroende på skärpedjup men ofta rätt stor (typiskt 4 eller större), slutartid utifrån dessa två variabler. Allt från 1-2 upp till >10 sek. Och naturligtvis stativ. :)
 
Sv: Mörkerfotografering

Stativ och fjärrkontroll känns helt nödvändigt för att få skärpa först och främst. I manuellt läge kan du välja "bulb" (Nikon), på min uråldriga analoga - bild på glödlampa. Detta gör att du kan välja hur lång slutartid som helst, jag har kört flera minuter. Det svåra är ju att hitta skärpan när det är mörkt, så autofokus funkar sällan, ställ objektivet på manuell fokus istället.

Testa att gå ut där det är helt mörkt och ställ upp kameran och rita lite i luften med en ficklampa, belys saker runt dig så kan det bli hur kul som helst.
 
Sv: Mörkerfotografering

Tack för svar, båda två.

"Blub" finns på min Canon också, ska testa lite. :)

Jag testade lite igårkväll igen, vid 2 sekunder blev det en bild, kass sådan, men man såg iaf vad det föreställde... Men hur gör man för att kunna fota bilder på vägar osv, ni vet sånna häftiga där slutartiden varit lång. :) Skulle jag ut och testa fota det nu skulle ju allt bli vitt. :p
 
Sv: Mörkerfotografering

Haha, jag har ju fotat med aphögt ISO. Nu googlade jag lite och hittade några bra sidor, så nu börjar bilderna likna något. ;)
 
Sv: Mörkerfotografering

Jag brukar köra på iso 50 eller 100, slutartid på 30 sekunder eller mer. Där omkring i alla fall, då får man med stjärnorna på bild. Beror lite på hur ljus himlen är och så.
 
Sv: Mörkerfotografering

Idag har jag varit ute och testat lite. Och jag längtar tills jag får mitt stativ, då jäklar ska jag ut och fota massor!

Bilderna är direkt från kameran.

32815283.jpg

Ett X2000 som körde med strålkastarna på fullt halvvägs mot mig, sen bländade de av.

32815284.jpg

Massa bilar. :)
 
Sv: Mörkerfotografering

Jo, men handhållet och kort slutartid. Jag har bara intresserat mig för att fota hästar tidigare, nu ska jag testa annat. ;)
 
Sv: Mörkerfotografering

Testa att fota stjärnspår också, det är jätteskoj:idea:. Jag brukar göra det på vintrarna när det blir mörkt fortare. Man måste se till att ha fulladdat batteri bara och lång slutartid. Har haft närmare en timme som längst och det blir långa spår av det - kallt att vänta bara:p.

Ett annat tips är att aktivera brusreduceringen, det ska finnas en sådan inställning i menyn. Med den påslagen blir det mindre brus i bilderrna. Nackdelen är att kameran tar en så kallad "dark frame" direkt efter den riktiga bilden och det tar lika lång tid som själva exponeringen. Har du alltså haft en exponeringstid på 30 min så tar det 30 min till innan kameran är klar, vilket kan vara lite jobbigt. Man kan även ta en egen dark frame och slå ihop i PS, men det har jag aldrig testat.

Angående andra inställningar så funkar det ju bra att ha mindre bländare om man ändå har tid till långa slutartider. Jag läste också någonstans att det kan vara bra att avaktivera kamerans/objektivets anti shake-funktion om kameran står på stativ, vet inte om det stämmer dock. När jag fotar i mörkret med inte så jättelånga tider brukar jag använda 2 sekundersinställningen (så att bilden tas 2 sek efter jag tryckt av) för att minimera risken för skakningar. Också viktigt med ett bra, stabilt stativ, speciellt om det blåser mycket. Och så trådutlösare/fjärrkontroll förstås. ISO har jag alltid så lågt som möjligt.
 

Liknande trådar

Fritid Jag och en kompis ska snart åka utomlands och hon ska ta med sig sin systemkamera, jag kommer inte ta med min för jag är lite nojig att...
Svar
4
· Visningar
1 582
Trädgård & Växter Vi köpte hus för några månader sen och nu börjar det växa så det knakar både på framsidan och baksidan av huset. Jag som är väldigt...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 839
Senast: Sorbe
·
F
Hästmänniskan Nu kanske det blir helt fel forum för detta, ber om ursäkt isåfall. Känner att jag behöver skriva av mig lite bara.. Från alldeles...
Svar
0
· Visningar
1 034
Senast: Fiachi
·
T
IT & mobiler Funderar på om jag ska köpa ett ljusstarkt objektiv till min D60, hittat en här: http://www.dustinhome.se/pd_5010046445.aspx verkar...
2
Svar
21
· Visningar
2 607
Senast: via
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp