Mörkerfotografering

Sorbe

Trådstartare
Jag är utbildad inom fotografering och klarade mörkerfotografering på något sätt, men nu var det bra längesen och jag vill testa på det rejält.
Jag har tyvärr knappt använt mig av mina kunskaper sen utbildningen, mest fotat med auto (lättast när man fotar hästar tycker jag) men nu fasiken ska jag börja utforska kameran rejält, jag kan ju hur allt samarbetar och så, behöver bara lite repetition på vissa punkter. ;)

Är det någon här som brukar fota i mörker? Jag är nyfiken på att få reda på vad ni brukar använda för bländare, slutartid och ISO-tal!
Jag var ute i kväll och testade, men bilderna blev bara vita, hur jag än försökte.

Lägg gärna in bilder!
 
Sv: Mörkerfotografering

Jag är nyfiken på att få reda på vad ni brukar använda för bländare, slutartid och ISO-tal!
Så låg känslighet som möjligt (som vanligt), bländare beroende på skärpedjup men ofta rätt stor (typiskt 4 eller större), slutartid utifrån dessa två variabler. Allt från 1-2 upp till >10 sek. Och naturligtvis stativ. :)
 
Sv: Mörkerfotografering

Stativ och fjärrkontroll känns helt nödvändigt för att få skärpa först och främst. I manuellt läge kan du välja "bulb" (Nikon), på min uråldriga analoga - bild på glödlampa. Detta gör att du kan välja hur lång slutartid som helst, jag har kört flera minuter. Det svåra är ju att hitta skärpan när det är mörkt, så autofokus funkar sällan, ställ objektivet på manuell fokus istället.

Testa att gå ut där det är helt mörkt och ställ upp kameran och rita lite i luften med en ficklampa, belys saker runt dig så kan det bli hur kul som helst.
 
Sv: Mörkerfotografering

Tack för svar, båda två.

"Blub" finns på min Canon också, ska testa lite. :)