Mörkblå ögon på en fux???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Elise85
  • Startdatum Startdatum
Sv: Mörkblå ögon på en fux???

Helt klart fux! Jag fick en sån i fjol och fick reda på att dom föds sådär. Min var beige på kroppen med och blev ljusfux (isabell finns inte inom ardenner).

*kl*

Mitt 3 dagars sto föl som är fux ser likadan ut! Mörkt blå ögon och rosa runt!

Fast min börjar redan dra åt brunt runt ögonen nu;)

Det där är en alldeles normal fux.
Jag fick en helt annan bild i huvudet på beskrivningen.

Men ingen annan som sett henne tyckar att det är så självklart. Huden är rosa på hela kroppen och stoets förra fuxföl såg absolut inte ut såhär. Dessutom finns det jättemånga hästar som föds som fuxar och kan bli isabeller efter att de fällt fölpälsen. Det finns en färg som heter champagne och då föds de som fuxar med rosa hud och blå ögon.

Men ingen annan som sett henne tyckar att det är så självklart. Huden är rosa på hela kroppen och stoets förra fuxföl såg absolut inte ut såhär. Dessutom finns det jättemånga hästar som föds som fuxar och kan bli isabeller efter att de fällt fölpälsen. Det finns en färg som heter champagne och då föds de som fuxar med rosa hud och blå ögon.

Antar att du "vill" att hon ska vara/bli isabell?

Ja men den hoppar bara inte upp sådär så då skulle en av föräldrarna varit champagne och det är för övrigt ett helt annat anlag än cremegenen så varför dra in det?

Champagne-anlaget är ett betydligt mer ovanligt anlag än créme, som ju är det som orsakar att en häst exempelvis blir isabell. Champagne fungerar dock på samma sätt. Det är dominant, vilket betyder att om det finns så syns det. Att stoet i fråga, som ju är brun, skulle bära på det kan vi ju utesluta, så det skulle ju vara isabell-hingsten då. Nu vet jag ju inte alls vad det är för en hingst du använt, men det känns som att en hingst som bär champagneanlaget här i sverige troligen skulle ha en del information och uppmärksammats just för detta då det minst sagt är ett ovanligt anlag häromkring.
Utöver det så brukar champagne-genen ge mycket ljusare ögon än de som din fölunge har, samt smått melerad mule. Nu har jag inga bilder på lager för att visa vad jag menar bara för det, men jag tycker inte alls att ditt för ser ut som om den bär på champagne-anlaget.

Utger mig absolut inte för att vara någon expert, men av det jag sett så liknar inte ditt föl något som bär på champagne-anlaget.

Jag vill bara att hon ska må bra och få må bra resten av sitt liv, oavsett vilken färg hon har. Men det som jag hakar upp mig på är att många säger att "så ser de inte ut om de är rent fuxar..." osv... Många säger att hon kan bli registrerad som fux men egentligen vara mörk isabell vilket har hänt en vän till mig. Ingen annan jag känner har fått ett föl med midnattblå ögon när det är en fux, därav alla frågor som dykt upp. Jag pratade med en veterinär som tyckte att det lät konstigt och en ID-kontrollant tyckte också att det lät märkligt. Så därför tänkte jag låta andra spekulera också... Pappan är Sargo Vejleby som finns att se på fhf.dk under hingsteliste, föräldrarna är av rasen Frederiksborgare som härstammar från Danmark, båda är danskfödda. Fölets farmor har fått både isabeller, fuxar, buckskin mm men allra mest isabeller med samma pappa som Sargo. Så jag vill inte få henne till någon färg utan va bara nyfiken på hur gener osv kan visa sig senare och att allt behöver inte vara som det ser ut nu. Det finns ju många som helt ändrar färg och även tecken när fölpälsen är borta. Man måste väl få spekulera, eller?

Har dessutom en vän som fått ett föl som såg precis likadan ut som min men med bruna ögon och när den fällt fölpälsen så blev man och svans helt vita och kroppen kopparfärgad. Fölpälsen har som sagt inte mycket med "slutprodukten" att göra. Och visst får man inga svar förrän den är borta, det är därför detta enbart är spekulationer för skoj skull. Hon får jättegärna vara fux för hon är mitt sötaste lilla föl och den enda fuxen jag har! (har bara bruna och en isabell här på gården..)

Som flera andra har sagt ser det ut som en högst normal fux.
Jag har haft ett flertal fuxföl med olika föräldrar och gemensamt för alla har varit att de har fötts med rosa hud.
Ett par av dem har dessutom varit blåögda, speciellt en var det väldigt tydligt på. Han är ljusfux.
Som föl:
billclinton015.jpg

Som vuxen:
DSC_0705_redigerad-1.jpg

*KL*
Som sagt min har blå ögon, och hon kan inte vara något annat än fux! Och när jag spekulerade i varför hon hade det och rosa hud runt har jag fått till svar att alla fuxar föds så! ;) Så så ovanligt borde det inte vara.

Däremot kan jag ingenting i övrigt om färger och hur de ser ut som föl, så där låter jag andra spekulera...:o

Så här såg min fölunge ut i fjol.
Nyfödd:
DSC01115.jpg

DSC01112.jpg

Efter några veckor:
DSC01185.jpg

Sensommaren:
DSC01347.jpg

Nu ser han ut som mamma, något ljusare, eftersom dom är färgskiftare och blir allt gråare för varje fällning.
Mamma:
DSC01964.jpg

Det har stämt på mitt HBL sto som var skimmel, född fux. Hon fick tre fölisar hos mig, den första med brun pappa - vacker som en dag från början, färgglad och mörk runt ögonen, för att redan när fölpälsen släppte bli rejält stickelhårig...:( De två andra hade fuxpappa, båda föddes bleka och blaskiga med rosa runt ögonen för att sedan bli fuxar som vuxna!

Nä jag låter tiden utvisa vad det blir. Lustigt att alla tror att det är en svensk hingst man har betäckt med bara för att man bor i Sverige. För oss som håller på med rasen i Sverige vet alla hur svårt det är att faktiskt hitta en hingst av denna rasen i Sverige, man får vända sig till Danmark, Holland eller USA för att hitta en annars.
Konstigt att man får höra så många olika versioner av hur en fux ska se ut när den föds. Jag har hört alla versioner nu och blir ju inte klokare eftersom mycket talar mot det någon annan sagt osv... Jag tycker att det ska bli spännande att se när fölpälsen trillar vilken färg hon till slut får (det finns ju så många versioner på fuxar också!!). Nu väntar en tid med grubblande på namn vilket inte heller är helt lätt som en del säkert redan fått erfara...(Hennes namn ska ju också klinga bra på danska eftersom det är en dansk ras och allt sker i Danmark..Mamman heter Bolette på svenska men när de döpte henne i Danmark så uttalas det typ Bouledde) Tack för hjälpen

Liknande trådar

Avel Vårat stoföl nu 1 månad gammal föddes som (röd)fux. Idag såg jag en chokladbrun rand längst med hela mankammen, betyder det att hon...
Svar
11
· Visningar
3 198
D
Avel Vad kan det blir för färg på detta ponnyföl som en kompis fick igår. Pappa är isabell och mamma gulbrun. Fölungen är fuxfärgad med...
Svar
3
· Visningar
963
Senast: annalisa
·
H
Avel Hej! den 12/6 fick jag ett brunt hingstföl med 4 vita ben och nosbläs. Han är e. Magini 695 u.Halvblod/arab(godkänd som halvblod)ue...
Svar
2
· Visningar
954
Senast: ameo
·
G
Avel Läste på Aftonbladets websida om hästens färger. Saxat därifrån: // ALBINO Albinos saknar helt färgpigment. Ögonen är stålgrå...
Svar
16
· Visningar
3 524
Senast: CillaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka