Mörkblå ögon på en fux???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Elise85
  • Startdatum Startdatum
E

Elise85

Den 2 maj föddes ett litet stoföl hos oss som såg ut att vara fux. Det kan kanske vara så att hon är fux men jag behöver lite hjälp från alla håll jag kan... Vi börjar med fölisens mamma, hon är brun med mörkbrun mamma (tror jag) och fuxfärgad pappa. Hingsten är isabell (mycket ljus) med fuxfärgad pappa och isabellfärgad mamma. Fölisen har röd man och "överdelen" på kroppen är röd, likaså huvudet(ej mulen som är ljus). Undersidan och benen är ljusa (som de brukar vara på fuxar), så ljusa att man knappt ser vilka tecken hon har. Ögonlinjerna är rosa, va leverbruna igår när hon föddes, huden är rosa och ögonen är MÖRKBLÅ...har pratat med lite olika folk och de säger att fuxar föds med bruna ögon... vad är då min för något?

Sv: Mörkblå ögon på en fux???

Jag har bara fått en fux, men den hade också mörkblå/grå ögon dom första dagarna.

Här är en halvdålig bild
synslitebltt.jpg

Men din är svart runt ögonen...min är rosa! Alla jag har pratat med som säger sig veta säger att de ska vara svarta runt ögoen för att vara fuxar. En säger rosa och hon är ID-kontrollant. Jag vet inte längre...

Som den fux och palomino människa jag är,så säger jag dom föds nästan alltid med mörkblå ögon och oftast utan eyeliner.

Så ett fuxfärgat föl med väldigt ljusa ben och ljust runt ögonen kan bli palomino även om pappan är brun och mamman då fux?

Nej, gulanlag måste finnas hos ngn av föräldrarna. Men fuxar föds oftast (alltid? Alla jag har sett iaf) rosa runt ögon och alla andra 'pälslösa' ställen.

Inte alltid rosa runt ögonen! Fick nyligen fuxföl e Don P som var rosa men storebror (helbror) f 09 var inte rosa! Han var sötare...

Men fölets hud på hela kroppen är rosa... Mamman har anlag för blommor (så kallar dom det i Danmark, det är liksom stora ljusa (gula) prickar vid flanken och gult på insidan av benen, under magen och lite i ansiktet). Hennes två andra föl med samma hingst var fux respektive isabell. Fuxfölet föddes med svart runt ögonen och bruna ögon. Men inte denna damen... ;)

Så om jag fattar det rätt så kan hon bli antingen fux eller någon variant av isabell? Mamman till fölet vet jag bär på svartanlag (antar att det är från mamman/mormor) och pappan är ju isabell. Ändrar ögonen färg sedan då till brun?

Gulbrun eller kanske perlino.
Gulanlaget syns inte riktigt på svart utan det kan se mörkbrunt ut.

Gulbrun eller kanske perlino.
Gulanlaget syns inte riktigt på svart utan det kan se mörkbrunt ut.

Men om den har röd man kan den ju inte gärna vara gulbrun? och perlino kräver väl dubbla gulanlag vilket den inte har?
Jag tror på isabell, vilken nyans visar sig nog inte än på ett tag, det kan ju vara allt från väldigt ljusgult till gulröd "fuxfärg" och fortfarande vara isabell.

BILD? :bump:

Hur lägger man in en bild då? Har försökt men vet inte riktigt hur man får till det...

Jag säger ochså fux,med tanke på att jag haft den här(3 dagar på bilden)
Hon blev i sista änden svettfux

Hon bör vara fux, jag har sett flera nyfödda fuxbarn med rosa runt ögonen, det är snarare mer vanligt än ovanligt enligt min erfarenhet.

Väldigt söt! :love:
Jag tror också att hon är en fux. :)
Isabeller har ljus/vit man och svans och det har ju inte din fina tjej.

Så här såg min häst ut som föl, hon är skimmel född isabell.

Roisin:

Kram, Maya

Men din är svart runt ögonen...min är rosa! Alla jag har pratat med som säger sig veta säger att de ska vara svarta runt ögoen för att vara fuxar. En säger rosa och hon är ID-kontrollant. Jag vet inte längre...
Hos araben finns inte gulanlaget, så vi arabuppfödare behöver aldrig fundera över den saken. Frågan man ofta ställer sig istället är om det blir en skimmel eller inte. Alla jag känner använder samma sätt att avgöra det; "Blaskig färg" och rosa eyeliner = fux. Mörkröd "vuxen" färg och svart eyeliner = skimmel.

Carina på Silver Arabians

Liknande trådar

Avel Vårat stoföl nu 1 månad gammal föddes som (röd)fux. Idag såg jag en chokladbrun rand längst med hela mankammen, betyder det att hon...
Svar
11
· Visningar
3 198
D
Avel Vad kan det blir för färg på detta ponnyföl som en kompis fick igår. Pappa är isabell och mamma gulbrun. Fölungen är fuxfärgad med...
Svar
3
· Visningar
963
Senast: annalisa
·
H
Avel Hej! den 12/6 fick jag ett brunt hingstföl med 4 vita ben och nosbläs. Han är e. Magini 695 u.Halvblod/arab(godkänd som halvblod)ue...
Svar
2
· Visningar
954
Senast: ameo
·
G
Avel Läste på Aftonbladets websida om hästens färger. Saxat därifrån: // ALBINO Albinos saknar helt färgpigment. Ögonen är stålgrå...
Svar
16
· Visningar
3 524
Senast: CillaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka