Mördarväxt sprider sig

(SVT Gävledala)
Flera djur har dött under mystiska omständigheter i Ljusdal den senaste veckan. Nu misstänks den starkt giftiga sprängörten ligga bakom, en ört som breder ut sig i skogarna i Gävleborg. SVT Play Sprängörten är en av Sveriges ...

Läs mer...

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Mördarväxt sprider sig

Var ute och cyklade vid ån Lidan härom dagen. Hade precis läst om sprängört.
Vad tror ni kan detta vara den fruktade växten?
sprangort.jpg

Vågar inte gå ner i hagen och titta om jag har den där nere vid ån.
Skulle bli jätte nojig i såfall.

Usch, ja, den påminner ju onekligen om den. Jag skulle genast kolla om det växer i hagen och i så fall försöka rensa bort den/stängsla av. Med dubbla handskar.

Det kanske är lättare om man kollar mot roten (ihålig och oljigt innehåll?)

Jag tycker snarare att det är likt en björnloka, vilket inte heller är att leka med. När jag var liten var det en kompis som plockade "hundkex" till sin mamma. En stund senare hade hon brännblåsor på händerna. Det var björnloka hon hittat...

Sensationsrubrik!:mad:

Växten är ingen "mördare", däremot otroligt giftig.

Är flugsvamp "mördarsvamp"?

Jag är enbart förvånad, att man i Ljusdal inte kände till att sprängört växer runt i trakterna . Jag har vetat i många år, att de finns i landskapet och att de är giftiga för både djur och människa. I USA är namnet "cowbane" = kossornas baneman!! Namnet säjer allt. Rensar varje år mina hagar och försöker gå igenom dess flora, så att inga giftiga växter slagit rot, då en del av dem är av den sorten som ligger nära vatten.

Men sprängörten kan finnas även där marken har svårt för att torka upp om våren, och i vinter har varit mycket snö och det tog ett tag för hagarna att torka upp ordentligt, vilket gjort microklimatet optimalt för sprängörten, därav dess ökade förekomst i våra hagar just i år. De är lätta att urskilja från hundkexen, så det är bara att klämma på sej handskar och ut och riva upp dem.

Jag skulle heller inte blanda ihop dem med hundkex... Men med björnloka, odört, valeriana... Hur ser man skillnad på dem och sprängört? Har de andra inte ihålig stam? Någon som vet?

Om man inte ser skillnad på björnloka, odört och sprängört spelar kanske inte så stor roll? Alla är ju giftiga och inget man vill ha!

Valeriana vet jag inte hur de ser ut, men om man skulle råka rensa bort dem också så får det väl vara så...

Tror att sprängört är den enda med olja nära roten.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 410
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
767
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kan förstås inte låta bli att fundera en del över den våg av hat, oro och konflikter som blir allt mer tongivande i världen nu. Det...
Svar
0
· Visningar
931
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Sprängörten, en av Sveriges giftigaste växter, sprider sig i Hälsingland. Den senaste veckan har en häst och två kor...
Svar
0
· Visningar
744
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama