Mor och son i samma box?

H

Honeypixie

Jag inhyser min häst på lösdrift, med ligghall. Jag har bara haft henne i en knapp vecka, och hon håller som bäst på att acklimatisera sig. Hon går med två andra hästar, ett sto och hennes nu vuxna föl. De går i regel ute året runt, förutom de allra kallaste vinternätterna. Det finns endast två boxar i det tillhörande stallet, där de mest är för omvårdnad och vid eventuell sjukdom. Jag tänker att jag nog ska bygga en tredje box till min dam på sikt, men det ligger nog en bit fram i tiden.
Nu undrar jag, mest av ren nyfikenhet, hur ni tror att det skulle funka att ha stoet och hennes avkomma ihop i en box, om behovet av att ha alla tre hästar inne i stallet skulle uppstå? Då menar jag bara tillfälligt, som vid årets kallaste nätter. Det rör sig om två hästar som är cirka 150 resp 155 i mankhöjd, och boxen är uppåt 15-16 kvadratmeter.

Det brukar ju inte anses vara så klokt att ha två hästar i samma box eftersom de kan börja kivas och skada varandra, men i detta fall när det är ett sto och hennes (visserligen vuxna) föl? De är väldigt tajta med varandra, har mest gått ihop i hagen bara de två sen valacken föddes.

Sv: Mor och son i samma box?

Vad tror ni, skulle det funka då och då tills dess att en tredje box är byggd? Ingen som vill svara?

Vad svarar man på sånt?
Det funkar liksom så länge det tar tills det händer nåt.

Jo men så kan man ju säga om det mesta... Det finns ju en skaderisk vid alla tänkbara moment i en hästs liv. Vad jag vill veta är om det är en risk som är större än att den är värd att ta?
Personligen tror jag att det skulle funka, som en högst tillfällig lösning. De båda har alltså aldrig varit ifrån varandra sen sonen föddes, och får verkligen separationsångest när man särar på dem.
Men om jag trots såna faktorer skulle bli direkt avrådd så skulle jag inte placera dem i samma box.

Förutom att din kombination är olaglig då hästar på 150 cm ska ha minst 9 kvadrat var, dvs minst 18 kvadrat tillsammans så tror jag att det borde gå utmärkt så länge hästarna är vänner i hagen.

Jo precis, tänkte väl att någon skulle nämna den detaljen :) Som sagt, det vore absolut inte en permanent lösning, utan något jag skulle ta till i nödfall tills dess att vi har en tredje box. Inte ens säkert att det skulle bli aktuellt.

Nej, jag skulle inte chansa. Det är för trångt och räcker med att den ena hästen är lite klumpig när den ska resa sig så har man ett benbrott på den som ev blir trampad.

Det är väl bara att pröva och se hur det går. 15-16 kvm för två hästar i den storleken kanske är i minsta laget för en permanent uppstallning men tillfälligt skulle jag nog tycka det är okej.

Vi har alltid haft våra unghästar två och två ihopa i boxar och det har aldrig varit några problem eller medfört att någon häst blivit skadad. Men man måste självfallet vara mycket observant på att det verkligen är två hästar som trivs ihop i en box. Även om de har starka familjeband är det inget man kan ta för givet.

Men i det här fallet är det två hästar som i princip är sammanväxta, de är sällan mer än ett par meter ifrån varandra i en enorm hage... Fast det är klart att en av dem kan vara klumpig för den sakens skull, och så är olyckan framme. Förhoppningsvis behöver det inte bli aktuellt, men till exempel så sprang en björn förbi hagen förra året, och då kändes det rätt tryggt att kunna ta in båda hästarna i stallet. I ett sånt läge känns det ju helt klart (i detta fall) som att det finns större risker med att låta dem gå ute än att ha dem ihop i en box över natten.

Du får göra din egen riskanalys där du lägger in faktorer som vad hästarna är värt för dig både ekonomiskt och känslomässigt.
Det är liksom omöjligt att svara på hur det kan gå.
Det kan funka i tio år, och en häst kan få benet avsparkat efter en sekund.
Sen är det ju det där med att det inte heller är tillåtna mått,gissar att försäkringsbolaget kommer att gny om det skulle bli någon skada då.

Jag skulle inte våga prova. Den ena hästen kan ju faktiskt inte komma undan om den andra säger ifrån. Bygg en tredje box istället.

Du får göra din egen riskanalys där du lägger in faktorer som vad hästarna är värt för dig både ekonomiskt och känslomässigt.
Det är liksom omöjligt att svara på hur det kan gå.
Det kan funka i tio år, och en häst kan få benet avsparkat efter en sekund.
Sen är det ju det där med att det inte heller är tillåtna mått,gissar att försäkringsbolaget kommer att gny om det skulle bli någon skada då.

Ja det är ju förstås sant. Dessa två är inte mina, jag har just skaffat min häst och därav är vi just nu en boxplats kort. De andra två går alltså dock ute i princip året runt och spenderar sina nätter i ligghall. Så det är ju ägaren till de båda som får avgöra. Anledningen till att jag engagerar mig i frågan är att jag i perioder har hand om dem alla tre.

I -08:ornas tråd berättades det just om en 1,5 åring som kommit ut, kravlade sig över in i sin högbrunstiga mammas box, betäckte henne och fick så mkt stryk att han sedan inte kunde gå.....
Nu är det ju inte en hingst i ditt fall men det är ju fortfarande sto och avkomma.

I -08:ornas tråd berättades det just om en 1,5 åring som kommit ut, kravlade sig över in i sin högbrunstiga mammas box, betäckte henne och fick så mkt stryk att han sedan inte kunde gå.....
Nu är det ju inte en hingst i ditt fall men det är ju fortfarande sto och avkomma.

Shit, ja det var ju verkligen värsta tänkbara scenario!:eek:

Jag inhyser min häst på lösdrift, med ligghall. Jag har bara haft henne i en knapp vecka, och hon håller som bäst på att acklimatisera sig. Hon går med två andra hästar, ett sto och hennes nu vuxna föl. De går i regel ute året runt, förutom de allra kallaste vinternätterna. Det finns endast två boxar i det tillhörande stallet, där de mest är för omvårdnad och vid eventuell sjukdom. Jag tänker att jag nog ska bygga en tredje box till min dam på sikt, men det ligger nog en bit fram i tiden.
Nu undrar jag, mest av ren nyfikenhet, hur ni tror att det skulle funka att ha stoet och hennes avkomma ihop i en box, om behovet av att ha alla tre hästar inne i stallet skulle uppstå? Då menar jag bara tillfälligt, som vid årets kallaste nätter. Det rör sig om två hästar som är cirka 150 resp 155 i mankhöjd, och boxen är uppåt 15-16 kvadratmeter.

Det brukar ju inte anses vara så klokt att ha två hästar i samma box eftersom de kan börja kivas och skada varandra, men i detta fall när det är ett sto och hennes (visserligen vuxna) föl? De är väldigt tajta med varandra, har mest gått ihop i hagen bara de två sen valacken föddes.

Enkel lösning! Ställ sto och son i var sin box som dom brukar vara och stäng inne din häst i lösdriften. Blir ju som en stor box för henne! Jag spärrar av med en eltråd när jag stänger in mina i lösdriften. Lägg på ett täcke om du är orolig för att det är för kallt.

Jag tänkte också på lösdriften. Varför inte spärra av den istället?!

Har ni ingen stallgång hästen kan stå i? :p
Då menar jag alltså bara om det blir akut nångång, inte bara för att det är "kallt"..

Vi gjorde ett försök med mor+dotter förra vintern, det slutade med en sprängd boxdörr. Då fick tjurmärren stå i spånförrådet istället :angel:
Anledningen var att det spöregnade och var jättekallt, och det inte finns skydd i hagen, delvis...

Enkel lösning! Ställ sto och son i var sin box som dom brukar vara och stäng inne din häst i lösdriften. Blir ju som en stor box för henne! Jag spärrar av med en eltråd när jag stänger in mina i lösdriften. Lägg på ett täcke om du är orolig för att det är för kallt.

Suveränt, varför tänkte jag inte på det själv?! :idea: Min tjockpälsade Fjording lär ju hur som helst vara den i flocken som bäst pallar med råkalla norrlandsnätter. Instängd i lösdriften och med täcke lär jag ju inte ha nåt att oroa mig för hur kallt det än blir. Sen får jag bara rigga ett björnlarm och ha bössan redo! ;)

Jag tänkte också på lösdriften. Varför inte spärra av den istället?!

Har ni ingen stallgång hästen kan stå i? :p
Då menar jag alltså bara om det blir akut nångång, inte bara för att det är "kallt"..

Vi gjorde ett försök med mor+dotter förra vintern, det slutade med en sprängd boxdörr. Då fick tjurmärren stå i spånförrådet istället :angel:
Anledningen var att det spöregnade och var jättekallt, och det inte finns skydd i hagen, delvis...

Bra att få exempel på när det gått galet trots familjeband... Stallgång är inte aktuellt i nuläget, alldeles för mycket bråte inom räckhåll om hon skulle komma loss. Hoppas att ägaren till skrotet forslar bort det snart dock. Men lösdriften kan lätt spärras av utan problem. Det finns redan nu ett litet utrymme på sådär tio kvadrat utanför hallen som kan spärras av, som jag använder som "sluss" när jag ska ta ut en häst från hagen och inte vill att de andra vildarna ska haka på. Så de kan i så fall gå ut och kika där om de vill. Men jag kommer nog att tycka hemskt synd om min kuse om hon får spendera en natt eller två ensam där ute, så jag måååste nog köpa en shettis som håller henne sällskap (och som min dotter kan ägna sig åt om några år...) :angel:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 155
Senast: exotic
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 177
Senast: Lisa2014
·
Anläggning Är så i valet och kvalet om vilket beslut att fatta. Har älskat hästar hela livet men som barn blev det "bara" ridskola då föräldrarna...
Svar
8
· Visningar
2 920
Senast: Efwa
·
Anläggning Hej alla kloka Bukeare! Jag ska äntligen köpa min första egna häst. Därför är jag också på jakt efter en lämplig stallplats där jag kan...
Svar
12
· Visningar
1 339
Senast: KattisL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Separera med barn
  • Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur