K
knasan
Antagligen hann mina hästar få i sej lite av det innan vi hann upptäcka det. De går på lösdrift, den ena är 1 år, den andra ett dräktigt sto. Vad kan hända med dem? De har verkat pigga och ätit upp så gott som allt hela tiden. Möglet var gröna sporer och verkar ha kommit utifrån. Nu har vi rensat på skullen och köpt in annat hö, men de har också haft exakt samma symptom som vi. Vi har tagit hö i tjugo år utan mögel, så det är verkligen konstigt, tror det är klimatet. Har letat överallt i mina hästböcker (snart 60 stycken) men det står knappt något om vad som kan hända med en häst som får mögel i sej. Bara att hästar inomhus kan få luftvägsproblem av dammet.
Någon som har praktisk erfarenhet??? Vad ska jag titta efter hos dem, vad kan hända med dem? Antar att jag får göra en ny dräktighetskontroll av stoet längre fram. Är det verkligen så att de alltid kastar direkt redan vid första mögelsporen, eller finns det en chans att de kan tåla litegrand?
En jag känner som jobbat på island sade att den bonden hon var hos hade gett det bästa höet till de dräktiga stona, det näst bästa till ridhästarna och det sämsta (det var bara stora sjok av mögel, sade hon, helt otänkbart för oss) gavs till unghästarna... hoppppsan!
Någon som har praktisk erfarenhet??? Vad ska jag titta efter hos dem, vad kan hända med dem? Antar att jag får göra en ny dräktighetskontroll av stoet längre fram. Är det verkligen så att de alltid kastar direkt redan vid första mögelsporen, eller finns det en chans att de kan tåla litegrand?
En jag känner som jobbat på island sade att den bonden hon var hos hade gett det bästa höet till de dräktiga stona, det näst bästa till ridhästarna och det sämsta (det var bara stora sjok av mögel, sade hon, helt otänkbart för oss) gavs till unghästarna... hoppppsan!