Monty Roberts-Från mina händer till dina?

Sv: Monty Roberts-Från mina händer till dina?

Jag har inte läst den. Vissa här tycker att den är bra och det finns säkert en del tänkvärda saker att ta ur den. Men jag vill inte stödja en mytoman så jag köper inte hans böcker.

Eftersom du uttalar dig om hans personlighet (mytoman) förutsätter jag att du känner honom personligen. Och väl. Annars är det väl förtal?

Jag har inte läst just den boken av honom, men däremot Mannen som lyssnar till hästar och Shy boy, hästen som kom in från vildmarken.
Har tänkt att läsa även Från mina händer.... för jag tycker faktiskt att det finns en hel massa vettigtr i hans hantering av hästar. Givetvis inte 100% men säg den dagen man träffar en sådan människa?
Nej men jag tycker om hans metoder, det är något jag själv använt mig av redan innan jag läste böckerna. Och då har jag och min häst kommit fram till det emsta tillsammans, men lär sig otroligt mycket av att bara börja från start och se vart man kommer. Hästen är bästa läromästaren!

Visst finns det lite "hej, jag är fantastisk, jag är helt revolutionerande"-attityd i boken, MEN klarar man inte av Montys attityd ska man nog inte läsa Klaus Ferdinad Hempfling, författare till bl a Dansa med hästar, för DÄR kommer däremot den attityden fram så det skriker om det! (Min åsikt.) Hans metoder är dessutom lite mer diffusa tycker jag.

Jag läste en hel del intressant i tidningen Hästfocus nr 5 2005, där det recenserades en bok: Horse Whispers & Lies, did Monty Roberts trade truth for glory?
Här nedan följer utdrag ur artikeln:

Han har berättat att hans far misshandlade honom under hans barndom i direktsändning i USA. Släkten var chockad efteråt, varför sade Monty detta. Montys släkt tillsammans med många, många vänner, bekanta och kolleger chockades av alla lögner de läste om i boken(Mannen som lyssnar till hästar)de var förtvivlade, arga och besvikna. Familjen ville ha upprättelse och skrev en egen bok(Horse Whispers...) I nästan 3 års tid har familjen intervjuat och sökt människor som kunnat bekräfta att Montys påståenden och äventyr i boken är sanna. Man har inte hittat någon som kan intyga att Monty talar sanning! De har också tagit fram dokumenterade fakta och andra bevis på att Monty förfar med osanning.
Monty har b.la hävdat att han var kompis med James Dean, att han fick äran att ta hand om honom i 3 månader under inspelningen East of Eden. Monty var då 19 år.
En intressant notering är att filmteamet anlände den 2 juni och åkte igen den 11:e juni, detta är 10 dagar. James Dean var aldrig hos familjen Roberts i tre månader.
Han påstår att han agerat stuntman för flera kända skådespelare b.la Mickey Rooney. Men när han påståtts ha gjort det, så var Monty 4 år och Mickey Rooney 17, föga troligt att en 4-årig kille skulle vara stuntman för en 13 år äldre kille.

Monty säger att eftersom hans far pressade honom så hårt på gården så fick han bara 10-40 % närvaro-
Hans närvaroreporter från hans skoltid visar dock på 95%.....

Han säger sig ha åkt till Nevadaöknen och studerat vilda mustanger samt att han skulle ha tillbringat flera veckor där för att fånga in dessa vildhästar som han tog med sig till rodeoarenan i Kalifornien under 1948. Han skriver att han även 1950-51 samlade ihop vilda mustanger. Det fanns stora artiklar i de lokala tidningar om en mycket känd boskapshandlare, Harry Rowell, som samlade ihop vilda hästar till rodeon under 1950-51. De anlände till rodeon två veckor före showen, men inte ett ord nämndes om att Monty var med. Monty slutade skolan första veckan i juni och tredje veckan i juni hölls den stora rodeoshowen. Monty säger att han levererade de vilda mustangerna 2 veckor innan tävlingarna. När skulle han haft tid att tillbringa tid i Nevada öknen? Monty gick i skolan och tävlade på helgerna. Han var dessutom 13 år då.
Det finns flera bevis såsom foton, tidningsartiklar, programblad och annat som visade att Monty tävlade med sina hästar så gott som alla helger under maj och juni månad från 1948-1952.
En skeptisk journalist frågade Monty om sina resor och studier av vildhästar i Nevadaöknen, då svarade Monty:

"Vad spelar det för roll var jag lärde mig det, eftersom jag kan hantera vilda hästar."

Och år 1948 hade Monty inte missat en enda dag i skolan, när skulle han haft tid att samla ihop vilda mustanger? Och att han även föreslog sin idé att samla ihop vildhästar till rodeon för Doc Leach 1948. DL blev dock inte chef förrän först 1953.

Monty skriver också att Bill Dorrance var hans mentor. Bills son Steve berättar att Bill knappt kände Monty. Han visste vem han var men de arbetade aldrig någonsin ihop. Han läste endast 6 sidor av Montys bok och förklarade sedan att sanningshalten var obefintlig och att han aldrig vill ha något att göra med Monty igen. Detta bekräftas också av Leslie Desmond som då arbetade med Bills bok True Horsemanship Trough Feel.

Boken är hursom helst späckad med dokumenterade fakta och vittnesutsagor från tränare, hovslagare, veterinärer, elever, boskapsuppfödare, hästtränare, vänner, släkt och familjemedlemmar som vittnar om de osanningar som Monty skrivit om i sin bok.

Monty har uppgivit att hans bok är en självbiografi. Bokförlaget Random House som publicerade hans bok ville efter alla avslöjanden inte längre publicera några mer böcker från Monty. Och den har placerats i i bokhyllorna som Skönlitteratur och inte som en självbiografi under facklitteratur.

Efter allt det jag har läst så är jag böjd att tro att Monty Roberts har glorifierat sig själv för att vinna ära och berömmelse. Och en sådan människa hyser jag ingen respekt för.
Finns säkert mer att läsa på internet om detta, eller köp boken om du är intresserad.

Senast ändrad:

Jag såg honom på Flyinge, har inte läst någon bok. Kanske man ska uppleva en del saker för att tro på det? Mest impad blev jag av hur han lärde en häst att det inte var så farligt med transporter. Och det slutade med att hästen frivilligt gick in m ägaren! Ibland önskar man att fler människor hade haft möjlighet att uppleva denna fantastiska man. Alla som håller på med hästar hade haft bra av det.. Man blir så ledsen när man är på tävlingsbanor och folk försöker få in hästen med kvast och skrik. Hur gärna går hästen in i en transport nästa gång?
Jag ska helt klart läsa hans böcker när det finns tid. Finns säkert på biblioteket. Annars fanns de på www.cdon.com sist jag kollade.
Ulrika

Mycket intressant !

Nog har jag hört rykten om att han far med osanningar men inte att hela boken i stort sett var en lögn... :crazy:
Sen finns det säkert en del osanningar i "sanningen om osanningarna" också men summan av kardemumman lär väl bli att en hel del är påhittat ivf.

Vore intressant att höra om han verkligen arbetade för Drottning Elisabeth i England med hennes hästar, som han påstår i "självbiografin". :smirk:

Hur som helst så står jag fast vid att jag tycker om hans metoder med hästarna. Han själv som person och hurvida han är ärlig eller inte spelar inte så stor roll för mig, även om det är häpnadsväckande att en person kan skriva en bok med SÅ mycket lögn!

Heulwen skrev:
Jag läste en hel del intressant i tidningen Hästfocus nr 5 2005, där det recenserades en bok: Horse Whispers & Lies, did Monty Roberts trade truth for glory?
Här nedan följer utdrag ur artikeln:

Han har berättat att hans far misshandlade honom under hans barndom i direktsändning i USA. Släkten var chockad efteråt, varför sade Monty detta. Montys släkt tillsammans med många, många vänner, bekanta och kolleger chockades av alla lögner de läste om i boken(Mannen som lyssnar till hästar)de var förtvivlade, arga och besvikna. Familjen ville ha upprättelse och skrev en egen bok(Horse Whispers...) I nästan 3 års tid har familjen intervjuat och sökt människor som kunnat bekräfta att Montys påståenden och äventyr i boken är sanna. Man har inte hittat någon som kan intyga att Monty talar sanning! De har också tagit fram dokumenterade fakta och andra bevis på att Monty förfar med osanning.
Monty har b.la hävdat att han var kompis med James Dean, att han fick äran att ta hand om honom i 3 månader under inspelningen East of Eden. Monty var då 19 år.
En intressant notering är att filmteamet anlände den 2 juni och åkte igen den 11:e juni, detta är 10 dagar. James Dean var aldrig hos familjen Roberts i tre månader.
Han påstår att han agerat stuntman för flera kända skådespelare b.la Mickey Rooney. Men när han påståtts ha gjort det, så var Monty 4 år och Mickey Rooney 17, föga troligt att en 4-årig kille skulle vara stuntman för en 13 år äldre kille.

Monty säger att eftersom hans far pressade honom så hårt på gården så fick han bara 10-40 % närvaro-
Hans närvaroreporter från hans skoltid visar dock på 95%.....

Han säger sig ha åkt till Nevadaöknen och studerat vilda mustanger samt att han skulle ha tillbringat flera veckor där för att fånga in dessa vildhästar som han tog med sig till rodeoarenan i Kalifornien under 1948. Han skriver att han även 1950-51 samlade ihop vilda mustanger. Det fanns stora artiklar i de lokala tidningar om en mycket känd boskapshandlare, Harry Rowell, som samlade ihop vilda hästar till rodeon under 1950-51. De anlände till rodeon två veckor före showen, men inte ett ord nämndes om att Monty var med. Monty slutade skolan första veckan i juni och tredje veckan i juni hölls den stora rodeoshowen. Monty säger att han levererade de vilda mustangerna 2 veckor innan tävlingarna. När skulle han haft tid att tillbringa tid i Nevada öknen? Monty gick i skolan och tävlade på helgerna. Han var dessutom 13 år då.
Det finns flera bevis såsom foton, tidningsartiklar, programblad och annat som visade att Monty tävlade med sina hästar så gott som alla helger under maj och juni månad från 1948-1952.
En skeptisk journalist frågade Monty om sina resor och studier av vildhästar i Nevadaöknen, då svarade Monty:

"Vad spelar det för roll var jag lärde mig det, eftersom jag kan hantera vilda hästar."

Och år 1948 hade Monty inte missat en enda dag i skolan, när skulle han haft tid att samla ihop vilda mustanger? Och att han även föreslog sin idé att samla ihop vildhästar till rodeon för Doc Leach 1948. DL blev dock inte chef förrän först 1953.

Monty skriver också att Bill Dorrance var hans mentor. Bills son Steve berättar att Bill knappt kände Monty. Han visste vem han var men de arbetade aldrig någonsin ihop. Han läste endast 6 sidor av Montys bok och förklarade sedan att sanningshalten var obefintlig och att han aldrig vill ha något att göra med Monty igen. Detta bekräftas också av Leslie Desmond som då arbetade med Bills bok True Horsemanship Trough Feel.

Boken är hursom helst späckad med dokumenterade fakta och vittnesutsagor från tränare, hovslagare, veterinärer, elever, boskapsuppfödare, hästtränare, vänner, släkt och familjemedlemmar som vittnar om de osanningar som Monty skrivit om i sin bok.

Monty har uppgivit att hans bok är en självbiografi. Bokförlaget Random House som publicerade hans bok ville efter alla avslöjanden inte längre publicera några mer böcker från Monty. Och den har placerats i i bokhyllorna som Skönlitteratur och inte som en självbiografi under facklitteratur.

Efter allt det jag har läst så är jag böjd att tro att Monty Roberts har glorifierat sig själv för att vinna ära och berömmelse. Och en sådan människa hyser jag ingen respekt för.
Finns säkert mer att läsa på internet om detta, eller köp boken om du är intresserad.
1.Vilka släktingar brukar få se på när ungarna får stryk?Tror du Montys far hade publik när han slog skiten ur sin son? :eek:
2.vem bryr sig om några datum inte stämmer..huvudsaken är väl att det han gör är bra.. :cool:
3.Vad tror du syftet med hatboken om honom är?Troligen att tjäna pengar.. :angel:
4.Vet du att Monty blivit erbjuden att få betala pengar mot att hathemsidan mot honom på nätet tas bort?Utpressning kallas sånt! :mad:
5.Beträffande Leslie Desmond så finns det "fina" rykten om henne oxå,att hon utnyttjade en över nittioårig gammal hästkarl när hon skrev sin bok med Bill Dorrance..Många säger att det inte är hans ord som genomlyser boken ..utan att det är mkt Leslies race..för att tjäna pengar på en annan med bra rykte..så vad hon säger ska nog tas med en nypa salt..det svider nog oxå att hennes bok inte blev nån större bästsäljare ;)
6.Jag tänker inte försvara Monty,men det jag sett av honom i verkligheten och det jag tolkar genom hans många böcker,är att han är oerhört hästkunnig,ödmjuk och verkligen bryr sig om hästar som farit illa.
Och även människor..för att vara amerikan så är han inte så framfusig och självupptagen som en del kan vara ..jämför med andra i branschen..
tycker bara det är synd att ni missar många kunskaper och insikter genom att tro på en hatbok som bara är ute efter hans pengar ..tidningen hästfocus liknar mer och mer Se och Hör,skvaller och förtal skrivs det gärna om ,vissa tränare får mer utrymme än andra och får då skriva egna artiklar inte bli recenserade enbart..tex Leslie Desmond!! :angel:
7.Det står också att Montys pappas misshandel/mord av en svart man är osant pga att det inte är reg ..på femtiotalet,hur många mord på svarta bokfördes på den tiden!!
Om en vit polis slog i hjäl en svart man ,vem skyddades mot dålig publicitet? Det är väl allmänt känt hur svarta hade det på den tiden,de fick ju inte ens bada i samma pool som vita osv...

Ska man tro på rykten ? Vem sprider rykten?Varför inte bilda sig en egen uppfattning med öppet sinne och se vad han åstakommer med djupt störda och misshandlade hästar som får en ny chans..
Som sagt tycker det är sorgligt att ni går miste om gedigna kunskaper! :cry:

Allt man läser är inte sant,så är det ,och alla människor är inte ärliga i sina avsikter.
För en häst kan du aldrig ljuga!Resultaten som Monty visar med sitt jobb med problemhästar talar för att vissa rykten skall man nog ta med en nypa salt!
Låt hästarna vara domare i denna "rättegång" ;) !

1.Vilka släktingar brukar få se på när ungarna får stryk?Tror du Montys far hade publik när han slog skiten ur sin son? :eek:

Ja, på 40-50 talet brydde sig ingen om att man slog sitt barn. Det är ju fortfarande rätt accepterat i USA. :smirk:

2.vem bryr sig om några datum inte stämmer..huvudsaken är väl att det han gör är bra.. :cool:

Han ljuger, det är det som spelar roll för mig. Han ljuger nog inte bara om "några" datum, utan om det han säger att han gjorde.

3.Vad tror du syftet med hatboken om honom är?Troligen att tjäna pengar.. :angel:

Eeeh, kan väl lika gärna säga det samma om hans bok då, eller alla böcker som det står saker i som man inte vill ska stämma. Jag tror boken skrevs för att hans familj känner sig djupt kränkta över det som skrevs. Det lite lustiga är, måste jag bara säga, att alla tillägg och ändringar som gjorts i boken har handlat om personer som är avlidna eller just avlidit...

4.Vet du att Monty blivit erbjuden att få betala pengar mot att hathemsidan mot honom på nätet tas bort?Utpressning kallas sånt! :mad: '

Det vet jag inget om, så det kan jag inte uttala mig om. Jag tycker bara att det är underligt att alla hoppar på den här "stackars" mannen och inte alla andra berömda hästtränare eller andra människor. Varför ödslar folk så mycket energi på just honom? Kanske för att han ljugit om så mycket som skadar andra?
Att utpressa är givetvis fel och att skriva hatsidor och inte nyanserad, underbyggd fakta är skilda saker.

5.Beträffande Leslie Desmond så finns det "fina" rykten om henne oxå,att hon utnyttjade en över nittioårig gammal hästkarl när hon skrev sin bok med Bill Dorrance..Många säger att det inte är hans ord som genomlyser boken ..utan att det är mkt Leslies race..för att tjäna pengar på en annan med bra rykte..så vad hon säger ska nog tas med en nypa salt..det svider nog oxå att hennes bok inte blev nån större bästsäljare ;)

Var det inte den mannen som hon påstås ha utnyttjat(Bill Dorrance) den samme som inte ville veta av Monty efter att han ljugit om att Bill b.la var hans mentor. Varför blev den gamle mannen så arg och bröt kontakten med Monty. Jo, han ansåg att sanningshalten i boken var obefintlig, och ville väl inte förknippas med en mytoman.

6.Jag tänker inte försvara Monty,men det jag sett av honom i verkligheten och det jag tolkar genom hans många böcker,är att han är oerhört hästkunnig,ödmjuk och verkligen bryr sig om hästar som farit illa.
Och även människor..för att vara amerikan så är han inte så framfusig och självupptagen som en del kan vara ..jämför med andra i branschen..
tycker bara det är synd att ni missar många kunskaper och insikter genom att tro på en hatbok som bara är ute efter hans pengar ..tidningen hästfocus liknar mer och mer Se och Hör,skvaller och förtal skrivs det gärna om ,vissa tränare får mer utrymme än andra och får då skriva egna artiklar inte bli recenserade enbart..tex Leslie Desmond!! :angel:

Jag har prenumererat på Hästfocus i snart ett år och jag har aldrig märkt av skvallertendenser, det här var en recension av boken. Artikelförfattaren tog ALDRIG ställning till sanningshalten. Han/hon recenserade OBJEKTIVT. Ge mig gärna exempel och utdrag ur skvallerartiklar. :) Och varför läser du en sådan tidning om du tycker att den skvallrar och är opartisk? :confused:
Och ödmjuk har jag inte fått intrycket av att han är i sina böcker tydligen....

7.Det står också att Montys pappas misshandel/mord av en svart man är osant pga att det inte är reg ..på femtiotalet,hur många mord på svarta bokfördes på den tiden!!
Om en vit polis slog i hjäl en svart man ,vem skyddades mot dålig publicitet? Det är väl allmänt känt hur svarta hade det på den tiden,de fick ju inte ens bada i samma pool som vita osv...

Det där är däremot en poäng, sådant kan nog ha hänt. Men jag tvivlar ändå på det. Jag har lärt mig av egen erfarenhet att aldrig lita på mytomaner, och jag tror att Monty har sådana tendenser..

Ska man tro på rykten ? Vem sprider rykten?Varför inte bilda sig en egen uppfattning med öppet sinne och se vad han åstakommer med djupt störda och misshandlade hästar som får en ny chans..
Som sagt tycker det är sorgligt att ni går miste om gedigna kunskaper! :cry:

Allt man läser är inte sant,så är det ,och alla människor är inte ärliga i sina avsikter.
För en häst kan du aldrig ljuga!Resultaten som Monty visar med sitt jobb med problemhästar talar för att vissa rykten skall man nog ta med en nypa salt!
Låt hästarna vara domare i denna "rättegång" ;) !

Visst, folk får gärna läsa hans böcker, en hel del verkar vara bra i dem. Men jag har hittat så många andra bra metoder från andra hästpersonligheter, jag plockar delar av olika filosofier och grundar min egen, hellre än att följa en människas åsikter/metoder slaviskt. :)

Dessutom vill jag återigen igen, poängtera det underliga i att alla attackerar honom och kallar honom en lögnare, det finns ju massa andra framgångsrika människor man kan slösa energi på att skriva "hatböcker" om. Ingen rök utan eld tror jag.
Och jag kan tänka mig att låna hans metoder någon gång, men jag tänker inte köpa hans självbiografi, då köper jag hellre romaner.

Senast ändrad:

pika skrev:
Någon som läst den boken.....isåfall....vad tyckte du om den?

Jag har inte läst den. Men jag har beställt den nu och kommer att läsa den noga. Som allt i livet tar man sedan åt sig det man vill och använder sig av det man anser är lämpligt.

Oavsett vad andra tycker om honom så farcineras, för mig är det viktiga kunskapen som jag kan ta till mig inte hur han fått kunskapen.

Många har nog lik i garderoben, eller saker som man kanske är mindre stolt över. Vissa mer och andra mindre. Den stora frågan är om det gör den kunskap vi bär "sämre" att ta emot och användas av andra för det?

~Ingrid

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Familjen Hammarströms resa till Monty Roberts i USA har fått Ridsports webbchef Lina Nydahl att minnas boken hon läste som tonåring –...
Svar
0
· Visningar
132
Senast: Gunnar
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 754
Senast: Anna-Bella
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama