Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
1.Vilka släktingar brukar få se på när ungarna får stryk?Tror du Montys far hade publik när han slog skiten ur sin son?Heulwen skrev:Jag läste en hel del intressant i tidningen Hästfocus nr 5 2005, där det recenserades en bok: Horse Whispers & Lies, did Monty Roberts trade truth for glory?
Här nedan följer utdrag ur artikeln:
Han har berättat att hans far misshandlade honom under hans barndom i direktsändning i USA. Släkten var chockad efteråt, varför sade Monty detta. Montys släkt tillsammans med många, många vänner, bekanta och kolleger chockades av alla lögner de läste om i boken(Mannen som lyssnar till hästar)de var förtvivlade, arga och besvikna. Familjen ville ha upprättelse och skrev en egen bok(Horse Whispers...) I nästan 3 års tid har familjen intervjuat och sökt människor som kunnat bekräfta att Montys påståenden och äventyr i boken är sanna. Man har inte hittat någon som kan intyga att Monty talar sanning! De har också tagit fram dokumenterade fakta och andra bevis på att Monty förfar med osanning.
Monty har b.la hävdat att han var kompis med James Dean, att han fick äran att ta hand om honom i 3 månader under inspelningen East of Eden. Monty var då 19 år.
En intressant notering är att filmteamet anlände den 2 juni och åkte igen den 11:e juni, detta är 10 dagar. James Dean var aldrig hos familjen Roberts i tre månader.
Han påstår att han agerat stuntman för flera kända skådespelare b.la Mickey Rooney. Men när han påståtts ha gjort det, så var Monty 4 år och Mickey Rooney 17, föga troligt att en 4-årig kille skulle vara stuntman för en 13 år äldre kille.
Monty säger att eftersom hans far pressade honom så hårt på gården så fick han bara 10-40 % närvaro-
Hans närvaroreporter från hans skoltid visar dock på 95%.....
Han säger sig ha åkt till Nevadaöknen och studerat vilda mustanger samt att han skulle ha tillbringat flera veckor där för att fånga in dessa vildhästar som han tog med sig till rodeoarenan i Kalifornien under 1948. Han skriver att han även 1950-51 samlade ihop vilda mustanger. Det fanns stora artiklar i de lokala tidningar om en mycket känd boskapshandlare, Harry Rowell, som samlade ihop vilda hästar till rodeon under 1950-51. De anlände till rodeon två veckor före showen, men inte ett ord nämndes om att Monty var med. Monty slutade skolan första veckan i juni och tredje veckan i juni hölls den stora rodeoshowen. Monty säger att han levererade de vilda mustangerna 2 veckor innan tävlingarna. När skulle han haft tid att tillbringa tid i Nevada öknen? Monty gick i skolan och tävlade på helgerna. Han var dessutom 13 år då.
Det finns flera bevis såsom foton, tidningsartiklar, programblad och annat som visade att Monty tävlade med sina hästar så gott som alla helger under maj och juni månad från 1948-1952.
En skeptisk journalist frågade Monty om sina resor och studier av vildhästar i Nevadaöknen, då svarade Monty:
"Vad spelar det för roll var jag lärde mig det, eftersom jag kan hantera vilda hästar."
Och år 1948 hade Monty inte missat en enda dag i skolan, när skulle han haft tid att samla ihop vilda mustanger? Och att han även föreslog sin idé att samla ihop vildhästar till rodeon för Doc Leach 1948. DL blev dock inte chef förrän först 1953.
Monty skriver också att Bill Dorrance var hans mentor. Bills son Steve berättar att Bill knappt kände Monty. Han visste vem han var men de arbetade aldrig någonsin ihop. Han läste endast 6 sidor av Montys bok och förklarade sedan att sanningshalten var obefintlig och att han aldrig vill ha något att göra med Monty igen. Detta bekräftas också av Leslie Desmond som då arbetade med Bills bok True Horsemanship Trough Feel.
Boken är hursom helst späckad med dokumenterade fakta och vittnesutsagor från tränare, hovslagare, veterinärer, elever, boskapsuppfödare, hästtränare, vänner, släkt och familjemedlemmar som vittnar om de osanningar som Monty skrivit om i sin bok.
Monty har uppgivit att hans bok är en självbiografi. Bokförlaget Random House som publicerade hans bok ville efter alla avslöjanden inte längre publicera några mer böcker från Monty. Och den har placerats i i bokhyllorna som Skönlitteratur och inte som en självbiografi under facklitteratur.
Efter allt det jag har läst så är jag böjd att tro att Monty Roberts har glorifierat sig själv för att vinna ära och berömmelse. Och en sådan människa hyser jag ingen respekt för.
Finns säkert mer att läsa på internet om detta, eller köp boken om du är intresserad.
pika skrev:Någon som läst den boken.....isåfall....vad tyckte du om den?