Montetyglar

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare perscar
  • Startdatum Startdatum
P

perscar

Hoppas att nån kan hjälpa mig:) I våras någon gång såg jag en annons på Montetyglar (påminner om travtömmar med extra "handtag"). De verkade praktiska, så om det är någon som råkar veta var jag kan hitta såna så tar jag emot tips! Tack på förhand:bow::bow::bow:

Sv: Montetyglar

Menar du "stegtyglar"?
Kolla i Börjes katalogen... Där hittar du ett par prisvärda tyglar.

Kolla bara att det inte är karbinhake - är inte godkänt i TR.

Fast dom på tradera är med hakar.... = inte godkända i montélopp:cool:

Vart i reglementet står det att man inte får rida med hakar på tyglarna?

Jag läste det i en av propparna i slutet av 2007.:)

... red själv med tyglar med hakar hela förra året, men lät sy om dessa inför 2008.

För att vara på den säkra sidan ringde jag nyss till Stig Hägglund på STC som sa följande; Det är inte tillåtet att varken rida eller köra häst i lopp med tyglar/tömmar som har hakar. Spännet ska ha en lädersölja.
Det framgår inte tydligt i utrustningsbestämmelserna, eftersom de där betonar vad som är tillåtet att använda. (Underförstått - står det inte att det är tillåtet att använda är det alltså förbjudet....:angel:)

Det kommer att komma ett förtydligande från STC angående vad som gäller - i kommande proppar ell utrustningsbestämmelser....

Har kanske inte riktigt med ursprungsfrågan att göra, men varför rider en del med dubbla tyglar?

Hoppas att nån kan hjälpa mig:) I våras någon gång såg jag en annons på Montetyglar (påminner om travtömmar med extra "handtag"). De verkade praktiska, så om det är någon som råkar veta var jag kan hitta såna så tar jag emot tips! Tack på förhand:bow::bow::bow:

Vill du lägga ut några kronor kan jag rekommendera de i läder från Finn Tack. Varenda travsportsbutik kan ta hem såna till dig.

nu har det blivit nya regler ang tyglar

Angående karbinhake i töm/tygel
-på förekommen anledning vill STC klargöra att det ej är tillåtet med infästning av töm tygel i bettringen med karbinhakar el liknande.Tömmen/tygelns fäste i bettet skall vara en förlägning av tömmen i en sk J-loop. Denne kan vara förstärkt med extra läder /syntetmtrl eller metall insytt alt synligt. Syndligt och rostfritt är att föredra då inspektion är lättare att utföra

tänkte på dom franska tyglarna är det väl inte heller någon förstärkning eller är det det?

hur gör ni

Öh? Hur ska man göra nu då? Det är väl bara tömmar som har en sådan där J-loop med inbyggd metall. Jag rider ju med dubbla, svarta väbbribbtyglar. Men de har ingen inbyggd metall. Hm?:crazy::cool:

precis hur har dom tänkt lösa detta nu då o varför sattes inte dessa regler tidigare . sen alla franska tyglar som många rider med måste även dom göras om

Tömmen/tygelns fäste i bettet skall vara en förlägning av tömmen i en sk J-loop. Denne kan vara förstärkt med extra läder /syntetmtrl eller metall insytt alt synligt.

Öh? Hur ska man göra nu då? Det är väl bara tömmar som har en sådan där J-loop med inbyggd metall. Jag rider ju med dubbla, svarta väbbribbtyglar. Men de har ingen inbyggd metall. Hm?:crazy::cool:

Läs det jag fetmarkerade ovan - det kan vara förstärkt med extra läder eller syntetmaterial också, utöver metallen... :idea:

Men jag har då inte sett många såna tyglar...

Man tycker väl att det skulle räcka med dubbla tyglar egentligen? För hur stor risk är det att båda paren skulle gå sönder.

Sen blir jag lite "evil"och undrar vilken producent som varit förberedd inför ändringen och förser butikerna med första dyra produkten? :angel:

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
972
Senast: Cattis_E
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
408
Senast: Unafraid
·
Samhälle På vägen hem idag så kom det fram en man till mig. Han sa att han på väg hem från sitt jobb hade blivit misshandlad och rånad på allt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 025
Senast: Lobelia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
739
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka