• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Vakanjaheta
  • Startdatum Startdatum
V

Vakanjaheta

De hästar som rids i monté, lyssnar de på skänkeln elr bara på tygeln och rösten???
Svara gärna :D

Sv: Monté.

Min vill gärna ha skänkelstöd. Men han går inte 100 fram för skänklarna, förstår inte helt men lär sej hela tiden....
För övrigt gäller muntra rop:D

Beror nog väldigt mycket på hästen isig.
de hästarna jag rider i monte är väldigt lydiga för skänklen. men jag använder den väldigt sällan då de lyssnar minst lika bra på rösten... och om det är frammåt jag vill ha dem, är de bara en liten, liten eftergift i handen som krävs.

De hästar som rids i monté, lyssnar de på skänkeln elr bara på tygeln och rösten???
Svara gärna :D

mina hästar lyssnar bra för skänkeln, jag använder både skänkel å rösten szxå får man en lite extra växel på dom..:)

jag undrade detta för när ja skulle träna monté så började "min" häst galoppera! han har aldrig galopperat förrut med vagn. dock var det första gången han reds i monté (bara blivit skogsriden). varför tror ni han galopperar?

för er som undrar så jobbar ja på ett travstall och rider flera olika hästar varje dag! så ni inte tror att ja hittar på allt :D

samma hände mig.... vid första snabb jobbet under sadel blev han jätte rullig.... tränaren sa att om jag skulle prova igen skulle jag ta ett par boots fram....

Är det att dom inte är vana att balansera en ryttare på ryggen? eller? någon som vet kanske kan svara?

jag undrade detta för när ja skulle träna monté så började "min" häst galoppera! han har aldrig galopperat förrut med vagn. dock var det första gången han reds i monté (bara blivit skogsriden). varför tror ni han galopperar?

Han tappar balansen - och "försvarar sig" genom att galoppera...

Kom i håg att en häst är inte skapt för att bära mer än sig själv.
Han har lärt sig att balansera sig framför vagn, men nu sätter du upp X antal kg på hans rygg och begär att han ska trava på i rask takt - då klarar han inte av att balansera sig längre.

En häst har normalt 60% av vikten på framdelen och 40% på bakdelen.
Du kan ju själv räkna ut vad som händer när du lägger på X antal kg på framdelen. Det blir alltså massor med % mer framvikt.

Hästen måste succesivt vänja sig/lära sig att balansera upp sig med ryttare = skjuta tyngdpunkten bakåt.
Det ställer stora krav på dig som monté ryttare/tränare att hjälpa hästen hit.
Skynda långsamt, ge hästen tid och rid inte fort i träning - det sliter mer än det tillför...

Lycka till!

Eka gav ett bra svar tycker jag.

Men jag tänkte ändå fråga om det bara är du som ridit den? Eller någon mer?
Det kan ju vara så att din balans inte är nog bra o att du därför "stör" hästen till galopp.

Han tappar balansen - och "försvarar sig" genom att galoppera...

Kom i håg att en häst är inte skapt för att bära mer än sig själv.
Han har lärt sig att balansera sig framför vagn, men nu sätter du upp X antal kg på hans rygg och begär att han ska trava på i rask takt - då klarar han inte av att balansera sig längre.

En häst har normalt 60% av vikten på framdelen och 40% på bakdelen.
Du kan ju själv räkna ut vad som händer när du lägger på X antal kg på framdelen. Det blir alltså massor med % mer framvikt.

Hästen måste succesivt vänja sig/lära sig att balansera upp sig med ryttare = skjuta tyngdpunkten bakåt.
Det ställer stora krav på dig som monté ryttare/tränare att hjälpa hästen hit.
Skynda långsamt, ge hästen tid och rid inte fort i träning - det sliter mer än det tillför...

Lycka till!

Jättetack! Du förklarade så jag förstod jättebra! problemet är bara det att inte ja får bestämma ifall jag vill trava snabbt me hästen elr inte! Asså jag får göra det jag blir tillsagd att göra med hästen, som tränaren säger då! Och hon va tvungen att trava snabbt första gången!

Kan passa på att säga att hästen är en HON och inte en HAN xD

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 542
Senast: Liten
·
Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
305
Senast: Unafraid
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 128
Senast: dukie
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 304
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar