V
Vakanjaheta
De hästar som rids i monté, lyssnar de på skänkeln elr bara på tygeln och rösten???
Svara gärna
Svara gärna
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
De hästar som rids i monté, lyssnar de på skänkeln elr bara på tygeln och rösten???
Svara gärna
jag undrade detta för när ja skulle träna monté så började "min" häst galoppera! han har aldrig galopperat förrut med vagn. dock var det första gången han reds i monté (bara blivit skogsriden). varför tror ni han galopperar?
jag undrade detta för när ja skulle träna monté så började "min" häst galoppera! han har aldrig galopperat förrut med vagn. dock var det första gången han reds i monté (bara blivit skogsriden). varför tror ni han galopperar?
Han tappar balansen - och "försvarar sig" genom att galoppera...
Kom i håg att en häst är inte skapt för att bära mer än sig själv.
Han har lärt sig att balansera sig framför vagn, men nu sätter du upp X antal kg på hans rygg och begär att han ska trava på i rask takt - då klarar han inte av att balansera sig längre.
En häst har normalt 60% av vikten på framdelen och 40% på bakdelen.
Du kan ju själv räkna ut vad som händer när du lägger på X antal kg på framdelen. Det blir alltså massor med % mer framvikt.
Hästen måste succesivt vänja sig/lära sig att balansera upp sig med ryttare = skjuta tyngdpunkten bakåt.
Det ställer stora krav på dig som monté ryttare/tränare att hjälpa hästen hit.
Skynda långsamt, ge hästen tid och rid inte fort i träning - det sliter mer än det tillför...
Lycka till!