Monte´vikt

milian

Trådstartare
Finns det ryttare som väger in en bra bit över 65 som har några framgångar inom monte´n eller är det bara 65 som gäller om man ska vara med där framme?

Väger själv lite över :angel: och drar mig lite för att rida monte´ just nu, he he

Sv: Monte´vikt

Det beror väl på vad du menar med "en bra bit över"....

Det finns dom som viktar in på närmare 70 kg som vinner lopp allt som oftast.
Det är inte bara vikten det hänger på - god ridteknik - bra timing & spårval avgör också - och naturligtvis vilket hästmaterial du har tillgång till. Ingen är bättre än hästen hon/han för tillfället rider...

Självklart är det mest optimala att uppfylla alla ovan nämnda kriterier & dessutom ligga nära minimi vikten.

Vill du rida ska du göra det - Lycka till!

Finns det ryttare som väger in en bra bit över 65 som har några framgångar inom monte´n eller är det bara 65 som gäller om man ska vara med där framme?

Väger själv lite över :angel: och drar mig lite för att rida monte´ just nu, he he

Jag har ett par Kg över minivikten och det funkar för mig har hellre lite till övers än på gränsen har ridit lopp där ja tappat 1kg mellan utvägning o invägning.

BTW så vann jag lopp för 1 v sen.

Känns bra att veta att veta att det inte bara är 65 som gäller:)
har bra kondis och fysik men ett par lår som inte riktigt vill gå ner ett par kilo he he vet många som inte våga satsta på monté`just viktmässigt men det finns tydligen hopp då:bow:

Jag måste fråga lite här om vikten...
INom galoppen ska man ju väga så lite som möjligt, men inom travet så måste man väga minst 65.
Hur kommer detta sig?

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
301
Senast: Unafraid
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
298
Senast: skiesabove
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
974
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka