Monte löst

six feet under

Trådstartare
Hejsan ! har bestämt mig för att kvala två av mina hästar i monte men inser att det finns knappt några lopp. Den ena har ca 55 000 och den andre 22 000, de få lopp som finns är stängda oftast vid 300 000 och auto, det känns lite taskigt att låta de debutera i ett sådant lopp. Hur f-n står alla monte människor ut, det är så få start tillfällen så hästarna lär tappa formen, kvalar jag nu har jag inte hittat något lopp i November !!! ska det behöva vara så ? Skärpning STC /Sixten (amatör utan monte licens):mad:

Sv: Monte löst

Håller med har själv en som har bara 23-24` tusen på sig. Men har fått uppanmäla till sådär 60- 100`tusen. Men det har faktiskt gått bra. Var bor du närheten ( sådär 20-30 mil) från norge? Då kan du starta där det gör jag. Lite billigare motstånd även om du uppanmäler. ;) Annars håller jag med dig. Vi var på Biri i norge och kom faktiskt 6:a, jo jag vet men det sista pengarna ligger på 2000:- nok. och det är ca 2300:- i sek. Min var snabbast de sista 500 m, under 14, men gillade inte stänk i monte´n så han backade några ggr i löpet. men spurtade fint. Var dessutom 2 omstarter och de gick iväg i den 3 dje. Hoppas de blir bättre på att ta fram lite mer proppar även för de med lite pengar, eller tillräckliga tillägg.:love:

Om han bor i Gävle så ligger det inte nära Norge;)

I övrigt håller jag med... Tycker det är synd att montén är så ofördelaktig i propositionerna... Här är det ofta tilläggslopp, första tillägget på 50 sedan konstiga tillägg upp till miljonen... Men ofta ser man också folk som anmäler upp sina hästar.

Det är precis som att det inte går att lägga in en propp för enbart hästar i lägre klass utan ska det vara montélopp ska alla hästar få en chans att vara med...

Men jag vet att propparna varit uppe till diskussion i montéförbundets möte med STC så vi får väl hoppas det blir bättre nästa år.

Det skrivs ju självklart ut proppar så att det finns hästar som kan fylla loppen.
Tyvärr så är det inte så många hästar som har mindre pengar på sig.
Det kan iaf jag se i dom lopp som faktist är utskrivna för dessa hästar eller där det är många men låga tillägg.

Mitt tipps är endå att kvala i monté så att det finns fler hästar att skriva proppar för i denna klass.
Många hästar startar även i sulk mellan starterna i monté för att det inte finns tillräckligt mycket lopp för dom som inte vill åka riket runt för att få ett startillfälle.:)

Liknande trådar

Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 406
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?