Monté, hur gå till väga?

Molin

Trådstartare
Hej!!

Jag har funderat på att se om min polle är nått för monté,
jag vet bara inte hur jag ska gå till väga med det hela.
Själva monté verkar riktigt kul och jag har en kompis som mer
än gärna skulle vilja testa det med henne.

Hur ska vi göra`?
Vart ska vi vända oss?

Vi finns i lilla Falun :P

Tack!!

Sv: Monté, hur gå till väga?

Rider din kompis monté i vanliga fall? I så fall borde hon veta vad som gäller! Det framgår inte om din häst är en travare som går lopp i vanliga fall eller inte. Är du tränare åt hästen? (Med registrerad licens?) För att få ta in hästen till banan måste du ha en tränare på den som är ansvarig. I så fall är det bara att ringa till seketariatet på din bana och fråga om tel nr till några tjejer som rider och be nån av dem komma och prova hästen. Alla som är seriösa har egna löpsadlar med sig. De flesta rider nog helt gratis, men annars är det lite standard att kanske ge en 50-lapp till den som rider/kör jobb åt en... Har du ingen tränarlicens så är min fråga om hästen är igång för att gå fort eller om du bara är lite nyfiken på det hela. Är hästen i bra kondition och så så kan du be nån komma hem till dej och prova hästen, annars kanske det är bäst att träna upp lite först... Om du talar om vilken bana som är närmast kan jag ge dej förslag på bra ryttare!!

Hehe, det var många frågor :P

Hon dög ej till travet som jag fatta det men jag tycker att
hon springer riktigt j*kla fort när hon är igång.

Just nu har hon stått så hon måste komma igång innan man
man ska testa detta.
Hon har aldrig testat detta och inte jag lr kompisen heller.

Det var en kompis till mej som tyckte att vi skulle testa det
och då sa en annan kompis att hon skulle gärna vilja rida henne då.

Tränare, som sagt ingen av oss är erfaren av detta :o
Men jag tror verkligen på att detta skulle vara nått för henne..

Jag får kolla upp det där lite mer då.. =)
Tack!!

Det finns många hästar som inte duger tiull sulkylopp men som kan gå bra i monté så du är inte fel ute!

Tycker dock att du ska be nån som kan rida testa henne när hon har kommit igång, för om inte kompisen vet hur det ska kännas, hur ska hon då veta om hästen duger?? Då har hon förmodligen inte rätt typ av sadel eller kan jhjälpa dej med vilken utrustning du behöver eller vet hur man beter sig på banan. För att få rida lopp sedan behöver man licens. Det är vanligare att man ber någon ryttare man inte känner än att det "kompisen" som rider. I travet fungerar de så att man kan få uppsittning på en häst i lopp som man aldrig suttit på innan. Bättre att ha en ryttare som de andra har respekt för än en orutinerad!! om du seriöst tycker att dt verkar intressant så tycker jag att du ska fixa en tränarlicens, då blir du knuten till en bana, får vara där och träna och kan få lite hjälp därifrån. det är en kurs man går och avslutar med ett prov. Antat att det för din del blir på Romme eller Rättvik. det är bara att fråga på om du vill veta nåt mer!!

Visst är det du som har Pernilla? Index?
Hon dög visst till travet men han hade ju för mycket häst och dom som köpte henne var ej travintresserade, så visst tror jag hon kan bli nåt.

kotten skrev:
Det finns många hästar som inte duger tiull sulkylopp men som kan gå bra i monté så du är inte fel ute!

Tycker dock att du ska be nån som kan rida testa henne när hon har kommit igång, för om inte kompisen vet hur det ska kännas, hur ska hon då veta om hästen duger?? Då har hon förmodligen inte rätt typ av sadel eller kan jhjälpa dej med vilken utrustning du behöver eller vet hur man beter sig på banan. För att få rida lopp sedan behöver man licens. Det är vanligare att man ber någon ryttare man inte känner än att det "kompisen" som rider. I travet fungerar de så att man kan få uppsittning på en häst i lopp som man aldrig suttit på innan. Bättre att ha en ryttare som de andra har respekt för än en orutinerad!! om du seriöst tycker att dt verkar intressant så tycker jag att du ska fixa en tränarlicens, då blir du knuten till en bana, får vara där och träna och kan få lite hjälp därifrån. det är en kurs man går och avslutar med ett prov. Antat att det för din del blir på Romme eller Rättvik. det är bara att fråga på om du vill veta nåt mer!!

Jo du har fullkomligt rätt :P
Jag ska ta och ringa någon sån där tjej :S haha

Har ingen susning om detta men jag tror på min dam och sen är
hon ju bara 4år lr blir i Juni ;)
Men alltså, då måste ju jag skaffa licens, blir det jag som rider då oxå lr är det hästen som får licens, har aldrig fatta det där med licens :S
För jag vill inte tävla utan jag tycker det skulle vara kul för hästen, för hon bara älskar att springa :love:

Jag har bara tränat "tävlat" hoppning tidigare och även det ska vi testa med henne.

Hmm :S
Men först och främst så blir det att sätta igång henne och sen får vi se hur det hela slutar, får ringa runt och höra mej för.
För min del så ligger Romme närmare än Rättvik, tror jag :P
Jo men det lär det.. Hehe..

Tack :D:D

Lazio skrev:
Visst är det du som har Pernilla? Index?
Hon dög visst till travet men han hade ju för mycket häst och dom som köpte henne var ej travintresserade, så visst tror jag hon kan bli nåt.

Meeh, jag tycker jag hör allt för mycket sus nu :S
Var det inte nått med bakbenet som skulle behöva sträcka
ut sej mer för att komma igång?
Jag vet att hon gjorde testlopp lr om det är provlopp :S
Och där kom väl hon först vad jag vet.

Sen fatta jag det som att hon inte dög till det lr OM man nu skulle
ta henne så var det mycket träning med benet :S
Hahaha.. Aja, det låter bra..

Okey ja springa kan jag lova att hon älskar :love:
Men jag ska köpa henne som ridhäst, får jag köra monté med
henne då?

Nej, när du tar tränarlicens blir du tränare till hästen. Om du vill rida också behöver du en montélicens (det finns det många andra duktiga som har). Vet en bra tjej på Romme som du kan be! Hon har egna hästar och rider en hel del löp även med andras. PM:ar dej!

Fyra år är ju rätt lagom för de får inte tävle monté förän de är fyra!

Jag vet bara hur hon var när hon stod på gården, sen flyttade hon in till Valla och stallet där så då kanske det var nåt sånt, sorry om jag inte vet hela historien.
Montéryttare kanske vet.

Jag vet bara att konkursen närmade sig, pengarna sinade o det fanns ett dussin hästar som inte fick sin chans... Vad jag kommer ihåg så va hon rätt fin i dom joben jag såg!

Det kan jag säkert tro att Pillan var..
Dock så tycker jag själv och många fler att hon var så otroligt mager
när hon kom hit till mej.

Men nu är hon fin och är världens bästa vän :D

Vi får se hur det blir med Monté, såg i en annan tråd att man
måste väga minst 65kg :S Jag väger 56 :P
Så det blir inget av om inte jag försöker gå upp i vikt som jag försöker..
Hihi, äter en massa onödigt oxå men inte går man upp i vikt för det,
lr jo kanske lite mitt på magen så att man ser gravid ut :o
Många som trott det, lite pinsamt.. Hihi...

Men som jag fatta det så kan jag inte låta en annan rida henne och träna osv.. Synd, hon hade gillat det.

Kram

Molin skrev:
Det kan jag säkert tro att Pillan var..
Dock så tycker jag själv och många fler att hon var så otroligt mager
när hon kom hit till mej.

Men nu är hon fin och är världens bästa vän :D

Vi får se hur det blir med Monté, såg i en annan tråd att man
måste väga minst 65kg :S Jag väger 56 :P
Så det blir inget av om inte jag försöker gå upp i vikt som jag försöker..
Hihi, äter en massa onödigt oxå men inte går man upp i vikt för det,
lr jo kanske lite mitt på magen så att man ser gravid ut :o
Många som trott det, lite pinsamt.. Hihi...

Men som jag fatta det så kan jag inte låta en annan rida henne och träna osv.. Synd, hon hade gillat det.

Kram

Det är du inklusive sadel och säkerhetsväst och allt sånt som ska väga 65 kg, Jag ligger på 57-58 kg och har inga som helst problem med viktgränserna. Nu har jag inte någon montésadel utan en äldre galoppsadel iofs. Den är lite tyngre, kanske 4-5 kg utan stigbyglar, vojlock, sadelgjord och svanskappa som också ska vägas in.

Okey då förstår jag.
Men jag vill iaf inte sitta på henne och tävla henne :P

Jag tror inte jag är nå för tävling, är bara rädd att
göra bort mej :P

Molin skrev:

Klart du kan låta någon annan rida henne och du tränar.
Du behöver ju bara en amatör licens. Sen när du anmäler så pratar du med någon som har monté licens.

Jaha, usch då fatta jag helt galet förut :o

Men det är liksom jag som ska ta licens?
Eftersom att det är jag som tränar, då har ja rätt va :S

Jag förklarar visst inte så bra!!!
Du kan absolut låta någon annan TÄVLA med hästen! Det är så det oftast går till för amatörerna, någon annan tävlar ens häst, men man själv TRÄNAR den. Det finns en massa olika licenser inom travet. Den du skulle behöva ha för att ha din häst hemmatränad och kunna låta någon annan få tävla med den är en amatörtränarlicens. Det den som rider behöver ha är en "ridlicens" som heter montélicens. Vill man BÅDE träna och rida sin häst måste du ha BÅDA licenserna, (vilket jag har förstått att du inte vill). Vill man dessutom KÖRA tävlingslopp behöver man en körlicens, vilket finns massa olika (tex för amatörer, lärlingar och proffs). Den tränarlicensen som du skulle behöva är huvudsakligen teoretisk.
Hoppas det klarnar lite!!! Lycka till!!

Ja så var det ju.

Molin:
Jag körde henne en del i jobb innan hon flyttade från gården till Valla, hon blev bara bättre och bättre, var ju därför hon flyttade till Valla sen. Men kan tänka mig att hon inte trivdes så bra därinne, därför tappade hon i vikt.

Okey, ja hon tappa en jävla massa, stackare... :(

Men nu mår hon bra ;)

Liknande trådar

Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
449
Senast: Pegasus63
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
993
Senast: Cattis_E
·
Fritid Jag är egentligen en lantis. Gillar inte städer, har historiskt sett varit rätt ”kulturellt ointresserad” och känner mig jättebortkommen...
2
Svar
28
· Visningar
825
Senast: Kirre
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
637
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka