Monsterhundarna fick hälsa!!!

mian1

Trådstartare
:bump::bump::banana::banana::bump::bump:

Vi har haft problem när vi har miljötränat tidigare. Folk som sparkat efter våra hundar eller som sliter iväg sina hundar och ser sura ut. Jag har mina töser kopplade (inte i flexi) och de går kanske inte fot, men de går intill mig och hotar inte någon. De är jättesociala och snälla, ingen risk att de skulle ge sig på någon. Men Ester skäller högt och får t.o.m. rottisar med tuffa ägare att förskräckt backa undan. Och Kerstin är både stor och svart.

I dag var vi i parken och vovvarna fick hälsa!!! De var jätteglada för det är ju SÅ roligt med andra hundar. Först en mastiff vars ägare i stort sett sprang i kapp oss. Han hade samma problem med sin hund - den fick aldrig hälsa. Kersin visade framtänderna och blev pyttepytteliten först, men sedan vågade hon skutta och bjuda in till lek. Senare fick de hälsa på en golden.
Dessutom kom det fram människor och berömde oss för att Kerstin var så vacker. :) Människorna vågade hon inte hälsa på, men det var kul att det gick bra!!!

Sv: Monsterhundarna fick hälsa!!!

En fundering. Frågar du innan dina hundar får hälsa?

För människor som bara sparkar efter hundar hur som helst borde anmälas.

Det var roligt för er! Har dina hundar några andra lekkompisar eller är ni beroende av de ni möter ute?

Men man kan förstå andra hundägare som inte vill hälsa, det kan ju sluta med problem trots allt. Jag vill inte att mina hundar skall hälsa på okända hundar. Fast det är förståss mer för min uppfostran än för rädsla för bråk/skador. Det är rätt bekvämt med en hund som inte dras till möte'n.

Låter ju knepigt med folk som sparkat efter hundarna? Nu får du berätta hur det gick till... *nyfiken* :)

En fundering. Frågar du innan dina hundar får hälsa?

För människor som bara sparkar efter hundar hur som helst borde anmälas.

Självklart frågar vi först och innan vi ens frågar kollar man liksom läget om det ser ut som om hund och ägare skulle kunna tänka sig att hälsa. Inte stör någon som tränar eller har en hund som uppenbarligen inte vill elelr inte är lämplig att hälsa på.

Det var roligt för er! Har dina hundar några andra lekkompisar eller är ni beroende av de ni möter ute?

Men man kan förstå andra hundägare som inte vill hälsa, det kan ju sluta med problem trots allt. Jag vill inte att mina hundar skall hälsa på okända hundar. Fast det är förståss mer för min uppfostran än för rädsla för bråk/skador. Det är rätt bekvämt med en hund som inte dras till möte'n.

Låter ju knepigt med folk som sparkat efter hundarna? Nu får du berätta hur det gick till... *nyfiken* :)

Vi har en del hundar hemma som bor i närheten. De hälsar vi på när vi träffas. Deras hundar är oftast lösa (vi bor på landet) och våra hundar är vana vid varandra. Det finns bara en hund i närheten som inte går ihop med andra hundar och henne aktar vi oss för.
Annars känns det mest roligt att hälsa för att träffa nya hundar. En chans för våra att träna sina sociala färdigheter. Och ju mer vana de är vid andra hundar, desto mindre spännande blir hundmöten. De drar inte i kopplet, gör inga utfall och blir inte konstiga när de fått hälsa. Vem som helst och hur som helst hälsar vi inte.

Första gången vi miljötränade var Kerstin bara 10 veckor. Ester försvarade "sin" valp och mitt på en gågata mötte vi en annan hundägare med två stora hundar. Hennes hundar kastade sig i kopplet mot oss och skällde och morrade. Ester svarade med att skälla tillbaka och Kerstin slank in bakom mina ben. Då kommer en förbipasserande gubbe och sparkar efter Ester. Han går inte mellan mig och den andra hundägaren utan på utsidan och där fanns det dessutom gott om plats. Det kom en dam och kastade sig emellan, annars hade han träffat Ester. Och en liten basset är ju inte direkt skräckinjagande. Och det enda hon gjorde var att blåsa upp sig och skälla mot de arga hundarna vi mötte.

Andra gången var Kerstin 4 månader och vi gick en promenad i mörkret. På väg till bilen passerade vi några andra hundägare, med en äldre spanielhane. Matten sa att han inte gillade stora hanar och vi svarade att våra hundar var tikar och att den svarta var en liten valp. Ändå sparkar matten efter Kerstin och skriker "försvinn hemska hund" när vi stannar för att öppna bakluckan till vår bil, som stod parkerad bredvidd deras. Och Kerstin varminst två meter från deras hund och han rörde inte en min.

Vi ger oss som sagt inte på någon, men om det finns en glad och trevlig hund som går att hälsa på så är det ju trevligt. Blir man påhoppad eller får sura miner bara för att man finns - det känns rätt trist.

Nu har jag bara läst lite mellan raderna så har absolut inte läst hela inlägget, men jag skulle aldrig låta min hund hälsa på andra hundar på en promenad. Inte för att hon skulle göra något elakt mot någon hund men för att jag inte känner dom andras hundar, dom kan juh ha någon sjukdom eller liknande. Min hund får bara hälsa på hundar som jag känner och möjligtvis andra hundar på brukshundsklubben där jag är och tränar och då bara om en ägare ber om att få miljöträna sin hund, men då är det alltid människor jag känner eller åtminstone har någorlunda kolla på vem det är.

Så gjorde jag med min golden. Lät honom i stort sett aldrig hälsa, möjligen på min bästa kompis hund, men annars inte. Det var en äluppfostrad omplacering och hans tidigare ägare hade gjort likadant.
Vet inte om det berodde på det, men jag inbillar mig det. Hunden hade jättesvårt med andra hundar. Stel som en pinne om vi mötte en annan hane och kom en annan hane fram till oss så smällde det direkt. Hade även svårt för stora tikar, lurviga hundar osv. Inte riktigt socialt kompetent. Det var inget fel på hunden, men han funkade inte bra med andra.
Min syster har en hund som inte heller fått mycket till hundumgänge. Den är hopplös att gå med för den kastar sig så fort den ser en annan hund.

Ester har gått på dagis och umgåtts jättemycket med andra hundar när hon växte upp. Hon har inga problem alls att läsa av andra hundar och att umgås med dem. Det är otroligt skönt!!!
Det tror jag är mycket tack vare att hon fått öva på att vara social. Att andra hundar inte är något konstigt.

Eftersom vi som sagt inte ränner fram till alla eller släpper på kopplet eller vad man nu kan göra, så tror jag att det är vettiga hundar + ägare som vi hälsar på. Om min hund hade en smittsam sjukdom hade jag absolut informerat andra hundägare om det och jag tror att de flesta fakstiskt gör så.
Vi är inte ute efter vild lek. Hundarna får inte leka i koppel. Det som är bäst är att kunna hälsa och att sedan avslappnat kunna prata en liten stund med den andra hundägaren. Inget bus, inga spända hundar utan ett avslappnat möte. Bägge hundägarna ska ha koll på sin hund, men inte behöva stå långt ifrån varandra och rycka i kopplen.

Jag är mycket väl medveten om att alla inte tycker som jag, men faktiskt skulle jag tycka att det vore värt ett noskvalser eller nån liten lus att hålla mina hundar socialt kompetenta, bland sina egna.

det känns som om du missuppfattade mig lite SJÄLVKLART ska hundarna få umgås med andra hundar, men min hundar får bara träffa hundar som jag känner. Sedan har juh vi 3 st så dom lär sig juh mycket av varandra jag tror att det är än mer viktigt om man bara har en(1) hund att man far på hundträffar och liknande där man träffas och tränar hundarna tillsammans.

När jag talar om sjukdomar så menar jag att man får juh hoppas att dom som vet med sig att hunden bär en smittsam allvarligare sjukdom provar hålla sig borta från allmänna platser med den hunden. Men jag menar det att det Är många som inte alls är så uppmärksamma på sina hundar och dom kan ha åkommor som inte alls behöver synas tex löss, rävskabb(som inte alltid syns fören hunden börjar tapa all päls) och noskvalster, speciellt noskvalster som är väldigt smittsamt men som på vissa hundar inte behöver synas nästan alls medans andra kan bli ganska ordentligt sjuka. Det finns även sjukdomar som inte alls visar sig på vissa hundraser men som kan vara direkt dödlig för andra, är det inte collis som är extra känsliga och inte tål vissa mediciner (vet ej om det gäller några smittsamma sjukdomar men jag vet att dom är känsligare mot vacciner)? lika så kan juh en vuxen hund bära på ett virus utan att det märks men det kan vara jätte farligt för en valp.

Okej nu kommer jag säga emot mig själv här lite, men jag är inte dum jag vet juh att man inte kan skydda sina hundar från allt men jag vill gärna tro att genom att ha hyfsad god koll på vilka hundar min hund umgås med och var hur dessa hundar lever så kan man ha lite kontroll på smittspridingen av både vanliga och mer ovanliga och kanske mer farligare sjukdomar.

Jag menar om min hund normalt umgås med 5-6 olika hundar och min får noskvalser då kan jag säga det till hundägarna av dessa 5-6 hundarna så att dom kan hålla koll på sina hundar och inte låta dom vara med andra hundar fören man vet säkart att inte även dom har noskvalster. kanske en av dom rentutsagt var den som smittade min hund men då kan juh även den hundägaren tala med sina vänner som har hundar osv...
Förstår du vad jag menar såg att det vart väldigt rörigt och som sagts jag förstår att man inte kan skydda hundarna mot allt men genom att inte låta dom hälsa på "alla" hundar man träffar så är iaf skansen lite lite mindre att man sprider saker vidare.

Senast ändrad:

Men sicket folk du mött! Min sambo har visserligen sparkat på en hund, och träffade -så hunden blev så spak att den skrek o sprang in i sin bil igen. Den hunden var synbart aggresiv med siktet inställd på vår för tillfället trattfia (ögonskadad med tratt). Den var ju lös oxå, hade smitit ut ur sin bil och i farten vält sin husse. Hussen var nöjd över agerandet och bad om ursäkt. Den hunden kan ju inte haft mycket till social kompetens.

Det är bra att låta hundarna umgås och o på så sätt träna sina sociala färdigheter. Vi har flera kompisar som har hundar så våra vovvar har ett eget "gäng" de brukar leka med. Jag skulle väl heller inte vara främmande för om jag mötte nån som du och tog sällskap för hundarnas skull. Men ännsålänge har jag inte blivit tillfrågad, och jag ser det som nyttigt att bara gå förbi andra hundar oxå. Jag har lyckats få en hund med sociala färdigheter även om hon inte fått hälsa på mötanden.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 981
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Gäller både hund och katt men valde att lägga den här,om någon misstycker får tråden gärna flyttas. Detta bostadsområde har länge...
2
Svar
35
· Visningar
2 526
Senast: Sol
·
Övr. Hund runt den 4de januari kommer tjejen som räddade min hund hit till borlänge från göteborg,och äntligen ska vi träffas!! :banana: :bump...
Svar
12
· Visningar
1 192
Senast: Iso
·
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit om B, hunden som jag hjälpt till att träna i 3 år nu. Hon har en psykisk störning, är helt enkelt koko, pga...
Svar
14
· Visningar
2 031
Senast: Grana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur