domino

Trådstartare
Vet inte riktigt om jag lägger tråden rätt nu men jag har en fråga ang moms.
Ska köpa en sadel genom ett företag. Där står priser exkl och inkl moms. Om en släkting till mig köper den behöver denna inte betala moms om han köper genom företaget. Har jag fattat det rätt?

Hur funkar det egentligen, varför behöver han inte betala moms??

domino/nyfiken

Sv: Moms

Han måste betala momsen initialt. Sedan om han har sådan verksamhet att han får
dra av momsen på en sadel (hästverksamhet, om det inte skrivs något som passar hans verksamhet på kvittot...) så får han kvitta den ingående momsen på sadeln mot hans utgående moms i den verksamhet han bedriver (momsen som läggs på hans försäljning). Asch, blev rörigt. Men han måste betala momsen till en början.

Sv: Moms

om han har företag så att han kan dra av sadeln i sin verksamhet så måste han först betala momsen men den får han dra bort sen när han ska deklarera.

Liknande trådar

Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
928
Senast: Tora
·
Juridik & Ekonomi Jag flyger extremt sällan, och vet därför inte riktigt hur jag ska gå tillväga nu när mitt första flyg på flera år blev inställt. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 235
Senast: Acto
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 465
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 814
Senast: SwedEmB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar