MOMS på stallbygget

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Prinsen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 4 479
P

Prinsen

Undrar hur ni som byggt stall för uthyrning har gjort med momsen på själva bygget? Har ni dragit av på bygget eller bara inredning? Eller inget alls? Är rädd för att bli tvungen att betala tillbaka om ca 2 år om man inte hyr ut så mkt så att det är fullt. Det är svårt att veta innan.
Ni som haft ensklid firma ett tag- har det vart mkt som inte godkänts hos skattemyndigehetn?

Tacksam för svar.:bow:

Sv: MOMS på stallbygget

Undrar hur ni som byggt stall för uthyrning har gjort med momsen på själva bygget? Har ni dragit av på bygget eller bara inredning? Eller inget alls? Är rädd för att bli tvungen att betala tillbaka om ca 2 år om man inte hyr ut så mkt så att det är fullt. Det är svårt att veta innan.
Ni som haft ensklid firma ett tag- har det vart mkt som inte godkänts hos skattemyndigehetn?

Tacksam för svar.:bow:
Någon måste det väl vara som byggt och har firma?:bow:

Är det bara uthyrningsplatser i stallet och stallet tillhör firman så är det bara att dra av. Dvs de tomma platserna står tomma tills någon betalar för dem. Gäller givetvis under förutsättning att det ingår i din firmas verksamhet och är en rimlig investering i förhållande till inkomster du räknar med.

Om du däremot utnyttjar dem till annat under tiden bör du fördela avdraget på privat resp. firmans utnyttjande.

Blev också nyfiken här.
Bygger fyra boxar och ska ha två själv. Då kan jag alltså dra av för halva stallbygget?
/Jezz

Men om man i firman driver aktiv avelsverksamhet med uppfödning och försäljning så får man väl dra momsen för allt?
Förutsatt att du har hästarna i firman givetvis...

Vi har gjort avdrag för allt som vi gör på "ekonomi byggnaderna" Har man en jordbruksfastighet som är momsberättigad så får man dra av allt, snickare, el, material vad som behövs helt enkelt. Vi gör aven avdrag för grepar skottkärror och hinkar osv.
Vi har både jordbruksfastighet och enskild firma.
Ta ett snack med din revisor om du blir osäker!

Vi har gjort avdrag för allt som vi gör på "ekonomi byggnaderna" Har man en jordbruksfastighet som är momsberättigad så får man dra av allt, snickare, el, material vad som behövs helt enkelt. Vi gör aven avdrag för grepar skottkärror och hinkar osv.
Vi har både jordbruksfastighet och enskild firma.
Ta ett snack med din revisor om du blir osäker!

Ja är det jordbruksfastighet så drar du av för alla investeringar på ekonomibyggnaderna. Samma sak med momsen om du är momsregistrerad.

Om du sedan använder ekonomibyggnaderna för privat hobby tex så tar du upp det som en förmån varje år istället.

Det blir bara fel om man försöker dela upp investeringen i en privat del och en näringsdel.

Ja är det jordbruksfastighet så drar du av för alla investeringar på ekonomibyggnaderna. Samma sak med momsen om du är momsregistrerad.

Om du sedan använder ekonomibyggnaderna för privat hobby tex så tar du upp det som en förmån varje år istället.

Det blir bara fel om man försöker dela upp investeringen i en privat del och en näringsdel.

Jag håller med, det kan vara betydligt enklare. Skall man dela upp investeringen så måste det finnas en glasklar gränsdragning, och det är inte alltid det är så glasklart (om man till exempel senare ändrar inriktning osv så får man problem). Men räcker det att ta upp det som en förmån, måste man inte momsa ut den som ett eget varuuttag? Det är min erfarenhet. Eller är det det du menar?

Dvs. man bygger allt som ett uthyrningsstall, men hyr ut två boxar till sig själv för privata hästar. Då betalar man samma pris och moms per box som andra inhyrda. Bokföres som eget varuuttag.

Vi har jordbruksfastighet, jag har registrerad rörelse med uppfödning och uthyrning. Trots liten omfattning (1 sto, 4 boxplatser) har vi hittills dragit all moms på stallet, utrustning i stallet, stoet och transporten. Däremot har jag inte tagit upp förbrukning till stoet (mat/träning, utrustning) eftersom jag uppskattar det som hobbyverksamheten.

Hittills (3 år) har vi fått detta godkänt. Skattemyndigheten har ju 10 år på sig att ångra sig, så helt säker kan man ju inte känna sig ännu. Dock har jag varit noggrann med att redovisa alla hyresintäkter och tagit upp moms på detta. Jag inbillar mig (bekräftades av revisorn) att det är ett bevis på att man faktiskt har en rörelse med avsikt att ha intäkter.

Vi har jordbruksfastighet, jag har registrerad rörelse med uppfödning och uthyrning. Trots liten omfattning (1 sto, 4 boxplatser) har vi hittills dragit all moms på stallet, utrustning i stallet, stoet och transporten. Däremot har jag inte tagit upp förbrukning till stoet (mat/träning, utrustning) eftersom jag uppskattar det som hobbyverksamheten.

Hittills (3 år) har vi fått detta godkänt. Skattemyndigheten har ju 10 år på sig att ångra sig, så helt säker kan man ju inte känna sig ännu. Dock har jag varit noggrann med att redovisa alla hyresintäkter och tagit upp moms på detta. Jag inbillar mig (bekräftades av revisorn) att det är ett bevis på att man faktiskt har en rörelse med avsikt att ha intäkter.

Men om stoet inte ingår i den VINSTDRIVNA (med vinstsyfte) verksamheten så måste du momsa ut stallplatsen, inköp samt förbrukning för henne som ett privat uttag om hennes stallplats ingår i den momsade byggnaden. Annars åker du dit vid en revision.

Grundregeln är att all moms som dras av ingår i en verksamhet med vinstsyfte (+ självständig + yrkesmässig )

Men det är klart att hon ingår, hur skulle jag annars kunna ha uppfödning?

Men då är det inga problem. Om hela verksamheten ingår i den vinstdrivna verksamheten är det inga problem.

Men notera att det liksom inte räcker att ha intäkter, det måste finnas ett tydligt vinstsyfte! Alltså måste man efter ett tag ha intäkter som överstiger kostnaderna, eller motivera att så kommer att bli fallet i en nära framtid.

Du har helt rätt, jag hoppade över det ledet i min förklaring. Tack,

Men notera att det liksom inte räcker att ha intäkter, det måste finnas ett tydligt vinstsyfte! Alltså måste man efter ett tag ha intäkter som överstiger kostnaderna, eller motivera att så kommer att bli fallet i en nära framtid.
Ibland blir det dock näringsverksamhet utan att man kan få vinst. Säg att man köper en skogsfastighet för lånade pengar. Det blir en vinst från verksamheten men efter räntekostnader blir det förlust. Så kan det få pågå år efter år men det kommer att räknas som näringsverksamhet vare sig man vill det eller inte.

Kanske kan man resonera likadant om man köper en mycket dyr hästgård? Rörelseresultatet är positivt men vinsten efter räntekostnader är negativa.

Liknande trådar

Relationer Om någon vet vem jag är så vore jag tacksam om ni behöll det för er själv, då detta är lite känsligt, Jag behöver tips hur jag ska lösa...
Svar
12
· Visningar
2 643
Senast: Keb71
·
Anläggning Jag har letat med ljus och lykta efter fullservicestall som uppfyller mina krav, men utan att lyckas. Därför har jag börjat fundera på... 2
Svar
20
· Visningar
3 285
Senast: CK
·
V
Hästmänniskan Jag vet att det finns personer här på forumet som känner både mig och de aktuella personerna i det här fallet, så därför väljer jag att...
Svar
8
· Visningar
2 883
Senast: villvaraanonym
·
Ekonomi & Juridik Jag hyr sedan 2 år tillbaks ett stall med 8 boxar. Från början var förutsättningarna annorlunda och vad jag uppfattade det som räckte...
Svar
11
· Visningar
2 030
Senast: Trollungen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka