Idag fick jag äntligen tag på några småbalar hö! De andra i stallet kommer dock fortsätta ge från den luddiga balen för mögel luktar minsann alltid! :banghead:

Nja, jäst är inte luddigt. Och väldigt tydligt i sin doft.

Ja precis, men jag har sett manga tro att jastsvamp ar mogel och tvartom. Pa ett ridgymnasium vintern 2007 var balarna otroligt mogliga, men eleverna tillsades att det vara bara jastsvamp och ofarligt. Ja det var lite jastsvamp i, men det mesta var tydligt morkt mogel.

Problemet med jäst är ju att även om det inte är farligt i sig så ger det andra otäcka saker möjlighet att tillväxa.

TS, skönt att du fick tag på bättre hö! :)

@Beckie Antar att det är för att det blir mer lätthanterligt och det ska väl inte vara lika känsligt för fukt som vanligt hö. Men tyvärr fungerar det sådär tycker jag. :/

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
975
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
683
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon... 2
Svar
21
· Visningar
2 154
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
604
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka