Möss som förstör hösilaget!

Glimfeather

Trådstartare
Hur håller man mössen borta från hösilagebalarna?? Vi har köpt jättefint, välplastat jösilage som står välembalerade på pall ... för dyra pengar. Vi har just fått kassera en halv pall och nu ska vi gå igenom de sista tre pallarna för att se hur stor skadan Är.

Detta är inget man hör om och många har ändå balarna ståendes oskyddade rätt på baxken!
 
Sv: Möss som förstör hösilaget!

Balarna bör ställas på hårdgjord yta, med pall under ökar tillgängligheten för möss och elände. En bra katt är guld värd.
 
Sv: Möss som förstör hösilaget!

Skall du ha balarna på pall måste du ha aluminiumfilm i botten och upp en bit på balarna (som tyvärr kostar mycket). Bra stallkatter och sätta pallarna med mellanrum så att katterna kommer åt är en annan sak att tänka på.
 
Sv: Möss som förstör hösilaget!

Sedärja! Då var det tack vare pallarna det blev såhär :crazy:

Katter har vi två stycken väldigt duktiga ... näväl. Vi verkar ha så vi klarar oss säsongen ut ...
 
Sv: Möss som förstör hösilaget!

En sak till om balarna står med lite avstånd till varandra så blir inte så många förstörda om man råkar få gnagare in bland dom. Utan då tar dom en i taget så att säga och man upptäcker det lättare.
 
Sv: Möss som förstör hösilaget!

Vi har småbal på pall, så 12 balar staplade på varann så att säga. Men nu har vi öppnat alla pallar utom en och gått igenom och slängt de med hål i. Så nu har vi resten av säsongens grovfoder i en tom box i stallet och så har vi ställt ut en burk med råttgift där. Och en musfälla under pallen som står kvar ...

Jäkla möss, ändå har vi bara sett en enda på hela vintern (som min hund tog), så de gömmer sig bra. Två pall har de förstört för oss ... över 1 ton. Tur i oturen att ponnyn är såld så vi ändå slipper köpa mer hö. Synd att det inte låg en spånskiva eller liknande i botten, för alltihop är väldigt välembalerat annars med mycket och kraftig plast som håller balarna på plats.
 
Senast ändrad:
Sv: Möss som förstör hösilaget!

Nu har vi inte småbalar längre men när vi hade det så talade vår leverantör om för oss att vi borde packa upp balarna just för att de levererades på pall.

Det förvånar mig inte att konsumenterna inte vet om nackdelarna med förvaring på pall men det förvånar mig att leverantörerna fortfarande inte upplyser sina köpare om det.
 
Sv: Möss som förstör hösilaget!

Kan bara hålla med alla föregående inlägg, inga balar på pall, riktigt bra stallkatter:) Vi försöker dessutom att tänka på att inte ha för tätt mellan balarna så att man ger katterna möjlighet att komma in. Nu har vi ju våra utomhus och vi kan inte gardera oss för att råttorna har bo och gångar under balarna, men det är få balar som blir förstörda, ser ofta katterna smyga runt ute vid balarna:)
 
Sv: Möss som förstör hösilaget!

Vi har dem på pall ståendes fritt ute, inte mot en vägg eller liknande alltså. Det rekommenderade vår leverantör. Har fått massor med möss i fällorna både inne o ute men de har inte gjort någon skada.
 
Sv: Möss som förstör hösilaget!

Jag har tänkt att man ska joxa så lite som möjligt med balarna för att undvika att microbalansen inuti balarna ska förstöras.

Av den anledningen har jag låtit dem stå kvar på pallarna.

Hos oss finns det gott om annat som mössen kan bli feta på ;)
 
Sv: Möss som förstör hösilaget!

Hur menar du?

Våra packades om helt eftersom vi inte kan flytta pallar hemma, staplades för hand. Hur påerkar det?
 
Sv: Möss som förstör hösilaget!

Enda anledningen att man inte ska flytta balarna i onödan är att man riskerar att skada plasten. Microbalansen kan jag inte se skulle påverkas av att man flyttar balarna, processen ska ju för länge sedan ha avstannat när man ens flyttar dem från första lagringsplatsen.
 
Sv: Möss som förstör hösilaget!

Det är så att när balarna är nyförpackade så ska röra dom så lite som möjligt. Av den anledningen så ska man om dom inte kan stå kvar på fältet se till har få dom lagringsplatsen så fort som möjligt. Gärna direkt efter att de är pressade.
När dom väl är klara att fodra med så bör man undvika att hantera dom mycket p g a risken att det går hål på plasten.
Detta är taget från Ensilage Nytt
"Det räcker naturligtvis inte med att balen är tät efter att den plastats in. Den måste även vara tät tills det är dags att utfodra den. För att detta ska fungera bra rekommenderas det att balarna tas hem, helst innan inplastning, men om man väljer att plasta i fält i alla fall inom tre dagar. Detta beror på att limmet annars har hunnit torka och spricker i samband med att balarna flyttas, vilket kan leda till syreläckage. Sedan bör de förvaras där man ser dem ofta för att man snabbt ska kunna tejpa igen hål som t ex fåglar orsakat. Helst bör balarna även förvaras på hårdgjord yta för att de inte ska utsättas för angrepp av sork och andra gnagare. Genom att stapla balarna minskas ytan som behöver hårdgöras och mängden nät som krävs som skydd mot fåglar minskas. Man bör dock bara stapla hårda balar med någorlunda hög ts-halt. Annars kan balstacken bli en balhög med medföljande skador på balarna. Balarna bör även skyddas mot andra potentiella skadegörare som förrymda djur, vilda djur, katter och barn."
 
Sv: Möss som förstör hösilaget!

Limmet?

Hur lång tid bör de stå innan man kan fodra med dem?
Plasten "limmar" i sig själv så att säga, som klibbplast.
Hur lång tid det tar för en bal att gå från gräs till ensilage beror helt på vilka växter den innehåller, tidpunkt i växtens växtcykel och ts-halten. Här är ännu ett uttdrag från Ensilage Nytt

För att ensileringen ska lyckas krävs främst tre saker: en gröda med tillräckligt mycket socker, en silo, bal eller liknande för att åstadkomma en syrefri miljö, samt tillräckligt mycket av rätt sorts bakterier. Problemet är att vissa av dessa faktorer är svåra att kontrollera. Den syrefria miljön är relativt enkel. En tät tornsilo, en vältäckt plansilo eller en väl hanterad inplastad bal uppfyller alla det kravet. Däremot kan det vara svårt att påverka grödan. Skördetidpunkten spelar in, men även andra faktorer, som väder, inverkar. Samma sak är det med bakterierna. Eftersom det inte är praktiskt möjligt att analysera sockerhalter och testa vilka bakterier som finns på grödan, så kan tillsatsmedel användas, antingen för att minska beroendet av bakterier och socker, eller genom att säkerställa att både bakterier och socker finns i tillräcklig mängd.
 
Sv: Möss som förstör hösilaget!

Hade ni varit lite smarta så hade ni behållit de gamla balarna som redan var förstörda i botten så hade ni med säkerhet sluppit fler förstörda balar för då hade fortsatt i de redan skadade balarna.
 
Sv: Möss som förstör hösilaget!

Va? Menar du att vi ska packa om på pallarna och lägga de skadade i botten? Varför skulle de med säkerhet bara gå på de skadade balarna? Mössen har inte tagit bara de i botten utan en här och var (de första jag upptäckte var när jag öppnade en ny pall och tog av de översta) så det vågar vi verkligen inte göra. Nu står de inne som sagt och vi har både lagt ut råttgift och gillrat musfällor.

Sista året vi har plastat :crazy: det får bli torrhö och hämta allteftersom nästa säsong ... för att hålla på och packa om alltihop och sedan ändå stå med oron att mössen går på (det första tonet packade vi av pallarna och in i ett annat hus och det hjälpte inte det heller, och därför slutade vi med det och lät dem stå som när vi fick dem).
 
Sv: Möss som förstör hösilaget!

Är det verkligen möss som varit på dem ? Mössen brukar aldrig gå på något annat än bottenbalarna direkt från golvet, aldrig sett någon mus klättra på ensilageplast genom alla år men gärna gräva sig in i dem underifrån om de kommer åt eller möjligen direkt in i markhöjd aldrig någonsin sett en musskada högre upp i någon bal därav brukar man vara säkrad om man låter de gamla som då normalt redan står i botten stå kvar i botten.
 
Sv: Möss som förstör hösilaget!

Lite kl
Misstänker att ni talar om olika storlekar på balar.
På stora balar har vi inte heller haft angrepp av gnagare mer än i botten och aldrig på balar som står högre upp. Men ett år när vi hade några hästar i karantän i ett annat stall och köpte småbalar var det helt annorlunda. Då kunde man hitta rester av dom lite över allt.
 
Sv: Möss som förstör hösilaget!

Ja, jag hittade musskit i översta lagret. Vi har småbal, som jag skrev, de kanske har lättare att klättra på dem?

Ingen mus har grävt sig in, de har bara gnagt lite här och var. De minsta skadorna är som ett nålsöga, de större som en 5-krona ...
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag köpte en ställbar säng från ett företag i våras. Då synkroniseringen inte fungerade fick jag igenom en reklamation och skulle skicka...
Svar
5
· Visningar
463
Foder & Strö Hej! Står inför ett dilemma med vinterns foder som jag kanske kan få lite feedback på. Jag har beställt och redan betalat för hälften...
Svar
8
· Visningar
2 722

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp