Mögligt hösilage

L

linabergmer

Fann idag att det var mögel i en bal, vi har tidigare gett våra hästar av denna bal. Nu undrar jag om man tar bort det som är mögligt om dom kan äta det andra eller om man ska kasta hela balen, vet ju att den ska kastas om det ligger ett dött djur i den. Tack på förhand:-)
 
Nu har ju inte jag koll på hur man gör med storbalar (använder själv småbal) men jag skulle helt klart kasta bort hela balen för att inte riskera att det finns mögelsporer på gång i det som finns kvar... :crazy:
 
var det mögel på en kant eller i mitten ?

Om det bara va på en kant , Ta bort en bra bit och kolla resten av hösilaget ,
Vi hade mögel i ena våran i förra stallet, var inte så mkt kvar men vi slängde hela för att vara på säkra sidan.

Men tar man bort det dåliga och lite till, och det andra är frächt tor jagh inte det är någon fara!
 
sålänge det luktar bra och har fräsch(normal) färg är det ingen fara.. allt som luktar illa och är mörkt och surt ska slängas.. är det mer än hälften som måste slängas bör man slänga hela balen.. ge inte sånt hö som "bara luktar lite surt" det ska va helt fräsht..
 
Om det är mögel på tex kanten av en bal ska man ta bort en bra bit runt och bakom möglet efter som att det kan finnas mögelsporer även in en liten bit i balen. Så sa iaf bonden som vi köpte hösilage av tidigare. Men han sa också att om det var ett större område som var mögligt så skulle man kasta balen efter som att då var det stor risk att nästan hela balen var "smittad".
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Hur gör ni som enbart har en häst och köper in eget hö/hösilage? Aldrig haft så innan. Van vid att 4-5 hästar delar på balar med...
Svar
11
· Visningar
1 520
Hästvård Har min häst på lösdrift men problemet är att det emellanåt kan vara tomt på mat i hagen, att dom går en hel natt utan mat i...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 039
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 126
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 179
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp