Mögelrisk med hög TS

Texaz

Trådstartare
Har inte hört det tidigare, men en kollega sa att hög TS i hösilaget ökar risken för mögel i fodret.

Tyckte det verkade underligt, men när jag googlade och fann studier sa det samma sak!


Vilken erfarenhet har ni? Möglar hösilage lättare när TS ligger över 70? Har fått hem en del balar som möglat, och TS har legat högt, men har aldrig reflekterat över sambandet.
 
Min erfarenhet är att grövre hösilage, främst med hellånga strån i, ofta gör småhål i plasten så att hösilaget blir dåligt på ett eller annat sätt. Ju torrare det är, desto vassare blir ändarna, som då lättare gör hål i plasten.

Sen jag slutade köpa sånt hösilage har jag inte haft några som helst problem med varken mögel eller jästangrepp i balarna, oavsett ts-halt.
 
Har jätteproblem o testar nu TS 55.

Det var det första jag tog reda på när jag började med hösilage att hög TS gav stor risk för mögel. Det handlar helt enkelt om att ensileringsprocessen kräver en del vatten annars gynnas mögelsvampar mer o det börjar mögla av den mängd syre som finns kvar. Åtm var det då jag fattade det jag läste då.

Sen började jag leta foder o insåg att ingen i verkligheten verkar läsa den fakta jag läst.
 
Mögel gillar en låg vattenaktivitet (dvs hög ts), Men för att mögel ska kunna tillväxa krävs syre samt ett rätt högt pH (~4,2). Silage med högt TS har högre pH, eftersom fermentationen är inte lika intensiv som låg TS bildas inte lika mycket mjölksyra (pH blir lägre).
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 545
Senast: sandrafors
·
Foder & Strö Jag tror på forskning och studier, såklart. Studierna jag hittar visar att hästar mår bra av hösilage, lika bra som på hö. Men, jag har...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
17 473
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Igår var jag och köpte hösilage för första gången. Har aldrig fodrat med det tidigare, men har läst en hel del om det här på Buke. Jag...
2
Svar
26
· Visningar
3 372
Senast: SaraXX
·
P
Foder & Strö Skulle vilja ha lite åsikter om ett par frågeställningar runt TS-halten på hösilage samt de konsekvenser olika TS-halter får på övriga...
2
Svar
26
· Visningar
2 766
Senast: TomasN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp