Mögel på morötterna

S

Sunchesse

Har ett antal säckar med morötter, som delvis blivit mögliga i toppar och ändar. Inte alla, men vissa. Undrar nu om det är farligt att ge dem till hästarna om man skär bort det, och ger hästen den fräscha delen av moroten, eller om hela moroten blir förstörd om den på ett ställe drabbas av mögel.
/ Sunchesse
 
Sv: Mögel på morötterna

Jag vet inte hurvida det är farligt eller inte om man skär bort en bit, men JAG skulle inte bjuda min pålle på sånna morötter.
 
Sv: Mögel på morötterna

klart du kan ge morötterna till hästen om du skär bort allt mögel, om de är fräsha i övrigt!
själv så äter jag ju en del mat som delvis varit möglig, beror ju lite på hur dåligt det vart.. men ja. ser resten bra ut, är det inget problem.
 
Sv: Mögel på morötterna

Så självklart är det inte.
Eftersom mögelbakterierna kan vara spridda långt innan man kan se något mögel.
På hygienläran fick vi lära oss att om en ost på 400g har lite mögel i kanten, så ska halva osten skäras bort. Minst!
 
Sv: Mögel på morötterna

ähe.. jag har då aldrig blivit dålig av det.. men iofs käkade jag halvfärdig kyckling förra helgen å, å har inte blivit dålig av det heller.. kanske e så att jag har alldeles för tålig mage.. =P
 
Sv: Mögel på morötterna

Speciellt små barn är extra kännsliga mot sånna saker.
Förmodligen har du bara haft tur.
 
Sv: Mögel på morötterna

Mögel är inte bakterier!
Mögel växer bara på ytan av morötter, därför går det utmärkt att putsa bort.
PL
 
Sv: Mögel på morötterna

Om det är svensk kyckling är risken för campylobakter inte särskilt stor men den finns.
Man kan bli väldigt allvarligt sjuk av campylobacter.
Om man köper importerad kyckling är risken mkt större både för campylobacter o salmonella.
PL
 
Sv: Mögel på morötterna

Ok, då kanske det inte gäller samma sak på morötter som övrigt livsmedel.
 
Sv: Mögel på morötterna

porösa saker som bröd osv ska man kasta direkt för då sprider sig mögeltrådarna inåt, samma som hö men hårdare saker som ost och morötter är det ingen fara med om man skär bort en rejäl bit,
 
Sv: Mögel på morötterna

Det ska vara en rejäl bit då som man skär bort. Svårt att veta hur mycket mögel det var på just dessa morötter. Jag skulle INTE ge det till min häst eller mig själv. Mögel är svampar och dess hyfer är oftast så små att de är osynliga för oss människor. Efter att ha läst mykologi i en vecka och fick veta alla sporer som finns i luften, all svamp som finns i maten i kylskåpet (och hela skogen förstås!)och så, blev jag lite avskräckt även om det faktiskt är så att de flesta svampar inte är farliga att få i sig eftersom de är så vanliga.
 
Sv: Mögel på morötterna

Alla ger ju sina hästar av morötterna och det verkar funka hur bra som helst, och det är som sagt kanske 1/5 av morötterna som blivit "angripna" lite i toppen, skulle tro eftersom sj'älva tofsen sitter där som´har lättare för att ruttna kanske? Mögligt hö skulle jag aldrig ge hästen, det är liksom en självklarhet, men morötter?? :crazy:
 
Sv: Mögel på morötterna

Alltså går det bra så går det ju bra uppenbarligen och jag menar både vi och hästarna sätter ju i oss oanade mängder mögelsporer hela tiden så kroppen är ju van vid detta. Men jag tycker inte det skulle kännas kul att ge hästarna lite mögliga morötter när man kan välja att ge dem icke-(synligt)mögliga.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 595
Senast: Lhas
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 307
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 137
Foder & Strö Lite praktiska frågor ang ensilagebalar, jag ska för första gången ta hem och fodra med "egna" ensilagebalar - tidigare har jag alltid...
Svar
14
· Visningar
2 773
Senast: Nielaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp