Mödernet är det absolut viktigaste!

R

Rodde

Man blir glad när erfarna uppfödare uttalar sig som Börje Pettersson utalade sig i Ridsport nr 3 2005.

Han skriver hur viktigt mödernet är och att hingsten själv måste ha ett starkt möderne vad han har gjort själv är ganska ointressant!

Bravo Börje, det visar din framgångsrika uppfödning att ditt resonemang verkligen håller. :banana:
Det vore något för Ridponnyaveln att ta efter, innan man uppmuntrar folk att betäcka vad man har! :devil:

Jag har alltid sagt att bruksprov i all ära att man kasserar bra hingstar med starka möderne och sätter in hingstar som kan hoppa högt utan ha knappt en känd stamtavla(ridponnyaveln)Vi godkänner på individen, låter våra 3 års hingstar göra hopprov över "hus" och tycker det är bättre än ett stark möderne.

Nej fram för mer fokusering på stam(vad har släkten gjort så det inte endast är en engångslyckträff) temperament sedan ska naturligtvis hingsten ha mycket hög ridbarhet i den grenen han är avsedd för eller bägge! Exteriör spelar stor roll, men om det ska vara 40p eller 38 som man kan ha inom Hbl aveln är för de lärda att tvista om. :confused:
Man har kommit längre inom vår halvblodavel där man ger extra poäng för stam o lämplighet.
Men inom ridponnyaveln är man fortfarande ute och trevar.

Sv: Mödernet är det absolut viktigaste!

Det är det viktigaste oavsett ras man producerar inte nedärvningssäkra hingster med två generationer modehingstar och inget mer

Håller med, tycker att stostammen är den viktigaste komponenten.

Men hingstarna är ju mycket mer exponerade, och lättare för gemene man att följa än stolinjerna.

Jag vet att jag ibland "tjatar" om holländarna :angel: , men jag kan inte låta bli att imponeras hur fint de tar vara på sina stofamiler.

När det kommer till tex fölauktioner, så påtalas ofta stofamiljen, innan hingstlinjen kommer på tal.
Jag sätter även pris på att de (som regel) döps efter stofamiljsnamnet, så man lätt kan läsa ut vilken familj den lommer ifrån.

Det vore något för oss att plocka upp!

mvh

Det får man tacka Henk och Jac för :) det är väl de som gör alla kataloger :)

Mvh Cissi som fullständigt älskar sin holländska stofamiljsbok :)

Jag är också fan av Holländska stofamiljer, även inom ponnyaveln är dom extremt proffsiga!

Så är det och har varit länge inom travet...avelshingstar som är "individer" utan förvärvningssäker moderstam är ointressanta.....
Jag har haft frågor på ridsidan som t ex att man knappt ens skriver in modern på boxskyltarna...det verkar som att modern inte "finns".....godkända avelshingstar brukar ju redan vara bra stammade och med prestationer, medans stona inte "är så noga med"....men i prestationsavel så är det väldigt viktigt....se en sån som Copiad(visserligen gdk) men är en individ "utan stam".......det tog inte många minuter att lista ut att inte han skulle lyckas i aveln...och nu har han blivit av med betäckningstillståndet...men en sjújäkla häst var han själv.....

Jag är fortfarande sur för att jag missade dem! ;)

Jag förstår inte att de hinner vara så aktiva och produktiva (och hjälpsamma)!
Hade det inte varit för Henk, hade jag fortfarande inte haft helt klart för mig, vad det är för djur jag har stående hemma..
Visst de var bra "redan innan", men det är ju inte trist att så gott som alla har gått minst nationell hoppning. Kraven på en annan blir ju värre då!
Och ser man på prestationerna på dem som är kvar i Holland, så är det ju inte konstigt att mina krakar hoppar stenmurar och grindar, som om det vore en liten trädstam de skall förbi, på väg till maten! ;)

En gick vidare i Ermelo nu, så man får fortsätta hålla tummarna!
Har skickat pm om en av dina böcker! :D

mvh

Håller helt med. Artiklen var kanon. önskar att flera stora uppfödare kunde köra på den linjen :smirk:
Själv är jag mkt noga med vilka ston jag använder i avel. Prestation + en bra extriör är för mig en självklarhet!
I halvbloden vill jag helst ha 50% fullblod.
Mer o mer gillar jag de hollänska stammarna.
Ett bra sto ska givetvis också vara en bra mamma, ha lätt att bli dräktig, enkla fölningar mm.
I vissa fall kan ston med intressant stam användas.
Jag skulle aldrig använda ett sto med karprygg, förskjutna leder eller mkt dåliga hovar i aveln.

Börje på Fredriksberg tackar för alla positiva inlägg ang artikeln om hans hästar. Man glömmer ju ofta bort mödernet, men det är jätteviktigt om man ska bedriva långsiktig och bra avel.
Vi är naturligtvis stolta över våra fina hästar som är ett resultat av långsiktighet och noggrann planering.
Med vänliga hälsningar
Helene på Fredriksberg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025
  • Ridskoleryttare