moderlös??

I

Issa

letar efter hästens mamma. Det är så att jag endast vet pappan till honom, som är Labrodor 588. har sökt på http://www.ridsport.se/svrf2000/termin/mainr.htm å där står de att hans mamma är Carola?? morfar austronaut 441.. hmm.. men sen står det att Carola är brun och Labrador är ju fux.. å hur blir då avkomman en skimmel som? :confused:

Sv: moderlös??

Astronaut var skimmel, så måste hästens mamma ha blivit reggad med fel färg. Hon var kanske född brun, men bleknade sen.

och även om mamman var brun så bar hon ju på skimmelanlag

Så är det inte. Ett skimmelanlag kan inte vara dolt.
Det är snarare som Görel skriver, att modern är felregistrerad, kanske som föl innan hon fällt fölpälsen och börjat skimla av.
Sådana felaktigheter är vanliga i stamböcker och register.

Hlsn Helena

mm.."min" häst står även registread som svart å han är skimmel

Jo, det är tyvärr ganska vanligt.

Fast jag vet en häst som var mörkbrun men stod som skimmel i stamboken! Hennes mamma och helsyster var skimmel, så man antog kanske att hon också skulle bli det. Hon var född 1965, så hon var inte registrerad som dagens hästar är.

Görel skrev:
Jo, det är tyvärr ganska vanligt.

Fast jag vet en häst som var mörkbrun men stod som skimmel i stamboken! Hennes mamma och helsyster var skimmel, så man antog kanske att hon också skulle bli det. Hon var född 1965, så hon var inte registrerad som dagens hästar är.

En sån känner jag med. ALLA stoets tidigare avkommor (10-12 st) hade blivit skimlar, så den här blev också reggad som skimmel. Dock förblev hon brun med stjärn!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII
  • Födda-24

Omröstningar

Tillbaka