moderlös kattunge, vad göra?!

W

WhiteMare

vi har hittat en kattunge (:love:) , född vild, i vårt stall som inte har någon mamma. Vi har nu börjat ta hand om den, men vi vet inte riktit vad vi skall mata den med? Några förslag? Jag vet inte alls hur gammal den är, men inte är den många veckor gammal. :crazy:

Kattungen är även lite sjuk, den är troligen blind på ena ögat, det ser lite grumligt ut och kan vara lite infekterat också. Den låter också lite förkyld, den nyser och låter snorig. :( Vad ska vi göra? :confused:

Namn mottages också ;) :D

Sv: moderlös kattunge, vad göra?!

Ta den till veterinären. Då får ni veta om den är sjuk och vad ni ska göra åt det, samt får den åldersbestämd och råd på vad ni ska mata den med.

Grumligt öga och snuva innebär veterinär direkt. Infekterade ögon som inte behandlas kan resultera i allvarliga skador på ögonen och behandlingen är oftast inte dyr (det brukar kunna räcka med ögonsalva som Fucithalmic, 130 kr).

Matmässigt gissar jag på att kattungen behöver mjölkersättning och energirik fast föda. Hill's a/d blandat med mjölkersättning borde funka och detta köper du hos veterinären.

Men som sagt, veterinärbesök för snuvan och ögonen.

Instämmer med föregångarna. Många vildingar har problem med clamydia i ögonen. Så det räcker inte med att skölja, man måste till med veterinärpreparat.

Mjölkersättning kan köpas hos veterinär, KMR är bäst. Men även Royal Canins, RC är numera bra. Och den brukar finnas i hyfsat välförsedda zoo-affärerer. Den är också billigare.
- Ta den för katter! Varianten för hundar inte så bra för katter.

Köttfärs är väl bland de första fasta födor kattungar brukar få.

Som ovanstående sagt, ta den till veterinären, och ge den mjölkersättning.

Dock så är 'kattmjölkersättningen' väldigt dyr, så man kan lika gärna köpa vanlig, för 'människo-bebisar'. 1an, elr ja, den för de minsta.
För det är i princip ingen skillnad,

Och guud så gullig den var förresten :) Har den något namn än? :)

Ta den till veterinär direkt!

Min mamma hittade en kattunge och ringde först veterinär och fick åka dit och köpa mjölkersättning och få råd om hur hon skulle göra.

Bokade besök en vecka senare men skulle ringa om det blev problem...

Efter besöket fick vi ytterligare råd och även någon pasta mot lös i magen osv... Vi fick svar på alla frågor och det var bara ringa om vi hade fler frågor :)

Den kattungen mår superbra idag och ålderbestämdes till mellan 4-5 veckor när den hittades...
Den ska snart tillbaka till veterinär för att vaccineras och sedan om några månader även kastreras :)

21273875.jpg

Som ovanstående sagt, ta den till veterinären, och ge den mjölkersättning.

Dock så är 'kattmjölkersättningen' väldigt dyr, så man kan lika gärna köpa vanlig, för 'människo-bebisar'. 1an, elr ja, den för de minsta.
För det är i princip ingen skillnad,

Och guud så gullig den var förresten :) Har den något namn än? :)

Det är stor skillnad! Mjölkersättning för katt innehåller mycket mer fett och protein än mjölkersättning för bebisar. Det är även tillsatt taurin (som är livsviktigt för katter) och det tror jag inte att bebis-ersättning innehåller. Öht. så är inte vitamin- och mineralbalansen i bebis-ersättning anpassad för en katt.

Har man inte råd med ordentligt mjölkersättning är det bättre att köpa kattmat (burkmat) och blanda ut med vatten eller laktosfri mjölk och ge kattungen.

Ja du har rätt, det är stor skillnad. För det för katter innehåller Fiskmjöl, elr något sådant, och kräsna katter äter det inte då det stinker och förmodligen smakar väldigt illa.

Ja du har rätt, det är stor skillnad. För det för katter innehåller Fiskmjöl, elr något sådant, och kräsna katter äter det inte då det stinker och förmodligen smakar väldigt illa.

Nej, modersmjölkersättningen för kattungar innehåller inte fiskmjöl. Inte någon av de jag har använt iaf.

Jag har en otroligt kräsen katt, men hon älskar mjölkersättning! Alla de vuxna katter vi haft som fått smaka på det har ätit det med glädje så det smakar absolut inte illa och inte innehåller de sorter jag haft något fiskmjöl heller. Det jag har haft har luktat ungefär som välling, det måste ha varit något konstigt märke du haft som stinker och innehåller fiskmjöl...

Det stinkanande var kanske att du hade någon gammal rest som då börjat bli riktigt dålig??

Jag har en otroligt kräsen katt, men hon älskar mjölkersättning! Alla de vuxna katter vi haft som fått smaka på det har ätit det med glädje så det smakar absolut inte illa och inte innehåller de sorter jag haft något fiskmjöl heller. Det jag har haft har luktat ungefär som välling, det måste ha varit något konstigt märke du haft som stinker och innehåller fiskmjöl...

Samma här. Alla katter jag haft har älskat modersmjölkersättning, oavsett ålder så osmaklig är det sista man ska kalla den (jag har använt KMR). Fiskmjöl tror jag sedan är en väldigt ovanlig ingrediens i mjölkersättning. De brukar vara baserade på mejeriprodukter, inte så konstigt kanske. ;)

Liknande trådar

Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
2 357
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 449
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 102
Senast: Sasse
·
Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
2 163
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama