Moderkakan först

Ela

Trådstartare
Mitt sto fölade precis men moderkakan kom före fölunge. När stoet la sig och började krysta såg man en RÖD hinna gick fram och kände och den var stenhård. Fick undan hinnan och tag på fosterhinnerna, stoet hade inga krystverkar utan ville mest trampa runt och började äta halm.

Ringde givetvis veterinär med de hade långt att åka och skulle inte hinna dit. Hon konsterade även hon att det det var bråttom och att jag hade ont om tid.

Efter vad som kändes som en evighet fick jag ut fölungen och den verkade pigg och försökte resa sig. Gav den 2 dl råmjölk från stoet och har nu lämnat dem en liten stund.

Tycker fölungen verkar lite skakig och trött. :crazy:

Ni som varit med om något liknande, hur har det gått? Har fölungen verkat svag? Har ni behövt att ge fölungen något extra?

Sv: Moderkakan först

Fölet känns lite piggare nu och har ätigt ytterligare 2 dl. Försöker att resa sig men är mycket vinglig i bakänden.

Ge fölet mat minst en gång i timmen, gärnaoftare, och håll den varm. När den vill försöka komma upp så lyft upp den, men traggla inte för långa stunder, om den inte orkar stå.

Vid sju tiden fick jag i henne ytterligare 2,5 dl vilket hon snabbt slurkade i sig. Sen har de fått vila en stund och nu har hon börjat att ställa sig själv och leta lite efter maten men hon har svårt med balansen.

Strax innan nio åt hon från juvret med hjälp av oss att hålla balansen, hördes att hon drack och sög ordentligt. Ville sedan inte ha något ur flaskan. Hon står nu upp när jag kikar i kameran men tappar balansen i bland och ramlar då iväg ganska kraftigt men tar sig upp själv igen.

Stoet verkar oroligt och vill inte alls stå still, stressar en del och går runt. Hon har haft flera föl tidigare och detta stress beteende har jag inte sett tidigare.

Senast ändrad:

Hur snart kan vet vara där?

Vet tyckte att det mest akuta var över när vi fått ut henne levande. Nu skulle vi se till att få ihenne mjölk och se till att hon inte blir sämre. Behöver vi hjälp är de här snabbt nu.

Jag tycker du ska ringa ut vet och göra en foalcheck redan nu, just eftersom att det inte gått helt rätt till.

Bättre förekomma än att förekommas

Jag tycker du ska ringa ut vet och göra en foalcheck redan nu, just eftersom att det inte gått helt rätt till.

Håller absolut med,bättre att kolla en gång extra.
Det kommer säkert att gå bra,jag håller tummarna för alla som fått föl i år!!!
:idea:

Foalcheck tror jag också är bra att göra, MEN det kan tidigast göras 24 tim. efter födseln.

Grattis till fölet får man väl säga. Låter som om du haft en otrolig tur, för ofta dör fölet om moderkakan går före.
Det som händer då är att fölet inte får syre o kvävs...
Risken som finns är oftast på stoet.... stoet kan ha fått inre blödningar när moderkakan släppte. Frågan är om den släppt "snällt" eller ryckts bort i en värk... håll koll på stoets temp. Sjunker den kan det bero på inre blödningar.
Tycker absolut att du ska ta ut vetten för en koll.

Jag trodde jag sett det mesta men det där hände mig i början på mars i år,jag uppmärksammande det tack o lov och gjorde som du tog hål på hinnorna och fick ut fölis,olyckligtvis var han jätte stor och satt som berget.
Han klarade sig inte då vi inte lyckades få igång andningen på honom.
Stoet sköljdes dagen efter.

Har pratat med min veterinär som sa ungefär det samma som Kicket. Ska hålla noggrann uppsikt på stoet att hon äter och inte faller i temp. Sen ska jag fortsätta att nappa föungen så jag är säker på att hon får i sig det hon behöver. Jag frågade om eventuell plasma men eftersom hon suger och äter ordentligt tror hon inte att det behövs.

Behovet av plasma har dock inget att göra med om hon dricker och suger ordentligt nu, frågan är hur mycket hon fått i sig av råmjölken de första viktigaste timmarna?

Min tjej som föddes i torsdags fick i sig ytterst lite mjölk de första 5 timmarna men diade sen mkt bra. Jag valde ändå att ta ut vet och göra ett test för att se så hon hade tillräckligt med antikroppar, och det hade hon. Jag kollar hellre än gång för mkt än en gång för lite.

Jag håller med om att hellre kolla en gång för mycket än för lite... men än är det för tidigt att göra en Foalcheck enligt veterinären.

Jag är inte så orolig för den biten för hon har iaf fått i sig minst 9 dl de första 5 timmarna.

Jag trodde jag sett det mesta men det där hände mig i början på mars i år,jag uppmärksammande det tack o lov och gjorde som du tog hål på hinnorna och fick ut fölis,olyckligtvis var han jätte stor och satt som berget.
Han klarade sig inte då vi inte lyckades få igång andningen på honom.
Stoet sköljdes dagen efter.

Jag har tänkt en del på din i mars, tror du inte egentligen att det var en sen kastning iom att det nästan var en månad före beräknat ? Vid kastning pga abortvirus kommer ju efter vad jag läst ofta moderkakan samtidigt med fostret. Likadant vid abortvirus så är det ofta lungorna som är skadad och inte fungerar även på de som föds fram normalt. Det är just när jag läst om abortvirus som jag har gjort kopplingar till din att det verkar stämma väldigt mkt med din.

Nej,han var fullgången hade inga tecken på prematur alls och det var bara 2v för tidigt.Vet trodde det berodde på att han satt bomfast (länge) och såg honom även morgonen efter.

Vad skönt att de mår bra!!!
Bra att du lägger ut bild också för många som får föl för första ggn kanske inte vet hur det ska se ut o inte när stoet börjar föla.

Skönt att det mår bra.
Jättebra med en bild. Men hur gjorde du med det som kom först? Du skrev fick undan den, hur? Tryckte du in den igen eller drog den åt sidan? Förklara gärna om det går, ifall någon annan råkar ut för liknande. Jag har hört talas om ston som krystar men inget händer, och till slut så kommer ändtarmen ut, ungefär som hemorojder hos oss. Jätteallvarligt för stoet.

Mia

Liknande trådar

Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
4 107
Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 775
Avel Jag ska ta det från början. Ägarna till stallet där jag bedriver min verksamhet och där jag även hyr en lägenhet har ett 4årigt sto som...
Svar
14
· Visningar
3 000
Senast: lewellyn
·
Kropp & Själ Hej Här kommer en berättelse om mitt liv som jag skriver i terapisyfte då jag är och har varit deprimerad större delen av mitt vuxna...
Svar
8
· Visningar
2 388
Senast: snajl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka