modell av sele till shetland/minishetland?

-Catherine-

Trådstartare
Jag har en liten (ca 88cm) shetlandstjej på 1½ år hemma som jag så smått håller på att vänja vid lite utrustning. Just nu har vi kommit till träns och bett, och det går mkt bra så långt :)

Till sommaren var tanken att jag skulle köra in henne och jag har därför kikat lite på den tilltänkta utrustningen, men nu har jag kört fast rejält tyvärr :(

VAD skall man ha för modell på sele igentligen? Skall man ha en bröstsele eller en travsele? Eller skall man helt enkelt ha en loksele? :confused:

Den vagn hon kommer att dra framförallt är en lättare enaxlad rockard, men jag är också sugen på att köra men en fyrhjulig vagn också för att kunna frakta lite foder med hjälp av henne.

Vad har ni som kör era små shettisar för sorts sele och vagn? Kan ni rekommendera ngt?

/Catherine - sömnlös för stunden

Sv: modell av sele till shetland/minishetland?

Till rockard: Bröstsele (med lös brösta och däckel). Du måste även ha draglinor och svängel.
Ej travsele.
Loksele kan väl vara ett alternativ, men en rockard funkar oftast bättre med bröstsele. Fast just vid inkörning så tycker jag det funkar bäst att använda loksele.:)

Ok....så jag bör alltså ha två selar då? En lok och en bröst...ojdå:crazy: Fast jag kan ju iofs sälja lokselen sen då inkörningen är klar..

Bröstselen dårå, de jag kikat på verkar det inte vara en lös brösta till utan det sitter ihop som ett enda stycke. Det är alltså inte en sådan sele som jag bör köpa?

Jisses vad novis jag känner mig nu, pinsamt värre. En travsele hade varit enklast för mig som har haft travhäst innan, men nu blir det till att lära om sig :d

Precis, inte en sådan som sitter ihop utan brösta och däckel försej.

Loksele verkar vara knepigt att hitta till en så liten så jag skulle
satsa på en bröstsele.

Ok, tack :)

Jag hittade en prisvärd sele på en sida som säljer selar. Selen kallades "enkel repsele" och kostar just nu 1100kr. Som jag kunde se på bilden så såg det ut att vara en lös brösta (draglinor har man väl inte på en "alltiett-sele"?), så den selen torde kanske vara ngt att ha under inkörningen?

Jag vågar inte lägga in bilden här eftersom det är copyrightbild på bilden, ej heller vågar jag länka (reklam?). Men tänk selar och en .se-adress så hittar man den selen jag menar under "selar" i menyn :)

Ja du kan nog länka till både sidan och bilden, det har jag gjort vääldigt mkt å än har jag inte fått stryk;)
Dock kan någon ta illa vid sig förståss:angel:

Vet exakt vilken sele du snackar om men eftersom du har en så liten sak så skulle jag rek en lite dyrare bröstsele som du kör in i och sedan har att köra med i fortsättningen:)
Det ska vara bra kvalite, ta gärna hjälp av någon som kan mkt om körning och läder!:)

Loksele vore kanon eftersom halssättningen på våra småttingar inte alltid lämpar sig för en brösta. Men har man en lätt vagn (rockard) som är välbalancerad samt inte tar med hela familjen i vagnen så funkar en bröstsele alles utmärkt.
Finns heller inga lokor ute i handeln som passar, blir att specialbeställa:crazy:

Det finns många trådar om just shettisar och körning! Sök!!;)

Du kan rådfråga olika försäljare oxå, men komihåg att dom vill sälja i första hand så man kanske får ta svaren med en nypa salt.
Så svårt att vara nybörjare, innan man av erfarenhet å misstag inser vad som faktiskt funkar och vad som inte gör de:)
Sen tycker ju alla olika och trots stor kunskap o erfarenhet kan rekommendationerna se lite olika ut:)

Liknande trådar

Körning Någon här som kör tandem? Jag har provat att tömköra mina shetlandsponnyer i tandem och det gick över förväntan. Näst steg är att prova...
Svar
2
· Visningar
1 982
Senast: Digbil
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 271
Senast: Mezcal
·
Körning Jag ska köpa mig en inkörd häst (vill ha en bruksnordsvensk) och håller på och funderar på vilken utrustning som ska inhandlas. Den...
Svar
4
· Visningar
1 419
Senast: trassel
·
Körning Just nu står mitt sto på boxvila, men opm hon blir friskförklarad funderar jag på att ta upp körningen med henne. Körde henne i Finland...
Svar
19
· Visningar
3 541
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar
  • Tråden för spår