Mockning; bädden uppe eller nere?

Fossing

Trådstartare
Det här är säkert en riktigt självklar fråga för er!

Ni som jobbar med hästar och/eller mockar på morgonen; har ni bädden uppe under dagen (i små vallar längsmed boxväggarna) eller tar ni ner den direkt? Gör det någon skillnad om hästen går ute eller står inne?
Om ni har bädden uppe under dagen, har ni halm eller spån?
Vad gör man traditionellt på ridskolor?
Spelar det någon roll om hästen har box eller spilta?

Jag har inte haft häst i Sverige på väldigt lång tid, därav min fråga som kanske kan verka lite dum :D

Sv: Mockning; bädden uppe eller nere?

När jag mockar så slänger jag gärna undan Spånet en stund mot väggen så box golvet torkar upp lite. Detta pga av litet stall med 3 ston och är man inte noggrann börjar de lukta direkt även om vi har fönstrena och dörrarna öppna på vid gavel! :o

Har permanentbädd, så jag lyfter bara bort bajset, jämnar till ytan och strör.

När jag har haft växelbädd tidigare har jag tagit bort allt blött och sedan strött direkt. Ser inte varför betongen måste torka varje dag? Man strör ju ovanpå det våta, så ingen lukt eller fukt smiter ju ut. :)

Hej!

Jag brukar låta golvet torka om jag ska rida. I vårt fall gör det faktiskt skillnad i hur blött det blir i boxen- det verkar som om spånpelletsen tar vätan från golvet och blir ännu blötare.. Min pålla är dessutom en grishäst- alltid jätteblött oavsett mängd strö..

/Lavinia

Har permanentbädd, så jag lyfter bara bort bajset, jämnar till ytan och strör.

När jag har haft växelbädd tidigare har jag tagit bort allt blött och sedan strött direkt. Ser inte varför betongen måste torka varje dag? Man strör ju ovanpå det våta, så ingen lukt eller fukt smiter ju ut. :)

Såhär har jag också gjort, bara luftat betongen vid städning sommartid och lite sånt.

När jag mockar på morgnarna så bäddar och strör jag klart på en gång. Om det skulle vara blött på golvet i min hästs box så har jag haft för lite strö.

Tack för alla svar! Anledningen till att jag frågar är att på ridskolor och dylikt i Storbritannien är det vanligt att bädden får vara uppe hela dagen, dels för att golvet ska torka, men också för att det ska bli lättare att hålla rent. Ska tilläggas att hästarna ofta står inne. Vilket jag aldrig någonsin har upplevt i Sverige!

När jag hade växelströbäddar med halm brukade jag lägga upp den rena halmen mot väggarna under dagen för att lufta golvet, men då var ju hästarna ute i hagen. Strödde på kalk eller Stalosan och ev spån, ner med den använda halmen och la sen på med ett lager fräscht innan de kom in.

Har nu sen länge permanentbäddar av torv och spån och då lägger jag så klart inte upp dom eftersom de blir förstörda då.

Har alltid haft växelbäddar med halm. Där det blir blött på golvet strör jag alltid kutterspån. På med halmen direkt och lite ny fräsch halm ovanpå.

Jag har ingen permanentbädd när jag har häst som står på box utan har ett tjockt spånlager och tar ut både bajs och kiss varje dag. Finns ingen anledning att ha framme betongen för att låta den torka eftersom det är så pass tjockt med strö att betongen inte blir våt. Har faktiskt aldrig varit med om att smäcka upp ströet längs väggarna annat än vid årlig skurning.

Som du menar är det troligt att man gör så för att lättare ska kunna mocka under dagen/ på kvällen.

ströt är nog mest till för när de ska lägga sig.

Jag trodde att man hade hästarna ute i UK. Kanske mer än här t o m. I ur o skur på de regniga öarna.

Ja, givetvis är detta anledningen. Plus att om man har bädden nere drar hästen ut det på stallgången och på stallplanen och man måste sopa och sopa och sopa... (för stallplanen måste ju vara kliniskt ren ;))

Jag har nog stött på fler uppstallade hästar här än i Sverige, fast det varierar såklart från anläggning till anläggning. Jag är på en del ridskolor i centrala London och givetvis får hästarna gå ut mindre pga platsbrist här, vet inte hur det är längre norrut.

Enda gången jag gör det är när någon "lånat" min box och kissat utav bara 17. Min egen vill helst inte kissa inne när han kommer in en stund på dagen. Han är inte inne varje dag heller. När han stod på box hade jag permanentbädd som inte rördes i onödan.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
771
Senast: tanten
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
845
Senast: Kristall10
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 513
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Har lite frågor kring bädd till min häst, vad som kommer fungera bäst.. Testat endast spånpellets, det kissar han igenom på två...
Svar
11
· Visningar
2 306
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka