Mockasiner ("Strumpskor")

Andromedae

Trådstartare
Här hemma har vi fått för oss att det är bättre att låta lillemans fötter vara utan hårda skor så länge som det är möjligt och därför älskar vi mockasiner. Problemet är då att vi gärna vill ha fina mockasiner (inga disney-tryck ...) som inte kostar flera hundra per par.

Var köper ni mockasiner? Och vad i hellskotta heter det jag letar efter på engelska? Googlar jag på baby moccasins får jag förvisso upp en massa söta skor med fransar, men det var ju inte riktigt det jag var ute efter :p

Mocklis är ett märke som har fina.

Till vårt första barn köpte vi lite olika mockasiner men de blev inte så använda. Hemma blev det enklare att gå barfota eller med strumpor med halkskydd och på förskolan är det rätt varmt och det har inte känts som att det behövs.

Bobux använde jag till mina barn, men det finns flera märken, googla på barntofflor så kommer det upp många olika varianter och webbshopar.

Jag har köpt mockasiner på lindex och Kappahl och hm :)
Tycker oxå att *länk raderad av moderatorn* har fina tofflor (som de kallar mockasiner) men som är som små tofflor utan själva strumpan som på en "vanlig" mockasin. Kolla där!

Senast ändrad av en moderator:
Här hemma har vi fått för oss att det är bättre att låta lillemans fötter vara utan hårda skor så länge som det är möjligt och därför älskar vi mockasiner. Problemet är då att vi gärna vill ha fina mockasiner (inga disney-tryck ...) som inte kostar flera hundra per par.

Var köper ni mockasiner? Och vad i hellskotta heter det jag letar efter på engelska? Googlar jag på baby moccasins får jag förvisso upp en massa söta skor med fransar, men det var ju inte riktigt det jag var ute efter :p

Vi har bara använt mockasiner på förskolan där det är lite golvkallt (hemma ser jag inget behov överhuvudtaget), vi har hittat många på bytesdagar och loppisar men det har också funnits ett rätt bra urval på vanliga butiker.

Ts

I vilka situationer tänker du på? För utomhusbruk finns ju mjuka typ tossor som är vattentäta som man kan sätta på fötterna om barnet ex kryper ute och man tycker det verkar obekvämt med skor (men de är lite klumpiga att gå i).

Annars tycker jag nog att ett par bra skor i sån där "första sko modell" som typ kavat har, är suveränt när barnen lär sig gå. Ger lagom stöd men är samtidigt mjuka.

Ts

I vilka situationer tänker du på? För utomhusbruk finns ju mjuka typ tossor som är vattentäta som man kan sätta på fötterna om barnet ex kryper ute och man tycker det verkar obekvämt med skor (men de är lite klumpiga att gå i).

Annars tycker jag nog att ett par bra skor i sån där "första sko modell" som typ kavat har, är suveränt när barnen lär sig gå. Ger lagom stöd men är samtidigt mjuka.
Kavat rekommenderas tydligen inte längre av t.ex dinsko då förstaskorna ska vara mjukare. Därför är det numer superfit som gäller.

Ts: grannen har skinnskor till utomhusbruk om det är det som du söker. Komplettera gärna med ett par gummistövlar eller vinterkängor för blöta och snöiga dagar. Jag säger vinterkängor pga årstiden och då ett par som andas bra. Dottern har sedan en tid använt enbart viking play och är fortfarande torr och icke-varm om fötterna trots att det är lite varmt fortfarande.

Det beror nog på vilken skoaffär man går till. DinSko brukar ju inte sälja kavat (iaf inte här) så då förstår jag att de rekommenderar något annat märke ;)

Jag tycker att Kavats "lära gå skor" har varit toppenbra på alla mina tre pluttisar, där två av dem gick mycket tidigt (8,5 månad och 9,5 månad). Jag är väldigt nöjd med Superfit (senare) oxå på min mellantjej (och kan tänka mig att yngsta kanske oxå kan ha de skorna), men min äldsta har aldrig kunnat ha Superfit, då de är på tok för trånga/smala för hennes fötter.

Hur som helst så tror jag bara att det är bra med skor när barnen börjat gå, men innan dess behöver man ju inte ha några ;)

De sålde ju skorna innan, åtminstone här, men slutade för att man skulle ha mjukare skor. Dottern hade kavat som andrasko.

Kavatskorna ser fruktansvärt obekväma ut. Alla som jag har sett har varit stenhårda. Men dom verkar ju vara populära?

@Freyja_bus Lilleman går inte själv än, vilket betyder att är det dåligt väder (= blött) så sitter han i vagn eller blir buren utomhus. Inne har han strumpor med sockiplast eller mockasiner (beror på varma/kalla golv). Mao har vi inget behov av riktiga skor.

Bifogar bild på vilken typ av sko jag menar.

mocc_ons_sneaker_red.jpg

Moccis.se
Ganska dyra, men hög kvalitet! Finns även till vuxna!

De kavatskor vi har haft har varit jättemjuka och fina, ekologiska dessutom :)

Nu när barnen är större använder vi både kavat, Viking och Superfit :)

Ts:

När mina var små och inte kunde gå brukade jag ha vattentäta tossor från Polarn och Pyret på fötterna (med Yllestrumpor under vid kallt väder), fungerade mycket bra!

Barnfota.se har skor i toffelmodell. Även vinterfodrad. Inte superbilliga men billigare än tex kavat.

Märket bobux har inte bara tofflor. De har även småbarnsskor som ska vara extra lätta och mjuka med naturgummisula. Hade gärna velat ha ett par sådana till sonen men de är för smala för honom.

Angående kavat så håller jag med om att de är hårda och klumpiga. Tyvärr verkar de vara en av få skor som passar sonens breda fötter. Har dock ett par äldre begagnade nu som är smidiga.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en ponny som jag var inne på klinik med för ett par veckor sedan. Först en helg akut och sen ett återbesök. Hon hade symtom som...
Svar
5
· Visningar
1 627
Senast: Amha
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 531
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar