Mocka hagar/ sprida skiten?

Lavinia

Trådstartare
Hej!

Är det någon som vet? Vad bör man göra med en åretrunthage? Mocka är väl det bästa ur "masksynpunkt", men hur är det med spridning av skiten? Om man krattar ut skiten på hösten när hästarna inte går där och äter, hur mycket hjälper det?

(ja, hagarna har nu parasiter efter förra årets inhyrningar som inte verkade ha riktig koll på avmaskningsrutiner)

/Lavinia, frågvis

Sv: Mocka hagar/ sprida skiten?

Sladda regelbundet, inte bara nångång. Om du gör det bara ibland så sprider du bara smitta över större område.

Så här säger Dan Christenssen chef för parasitologen på SVA.

Om man sladdar hagen minst varje vecka är det bra, för då torkar äggen och dör. Men om man sladdar någon/några gånger per år är det mycket värre än att inte sladda alls för då sprider man bara ut smittan. Larverna har då redan börjat utveckla sig.

Är det inte bäst att harva då det är varmt, torrt och solen skiner? Då dör väl äggen och även larver? Eller snurrar jag helt?

Hej!

Det har jag också hört- att ska man sprida skiten ska det ske när det är varmt, men nu har jag hört från flera håll att man lika gärna kan sprida ut skiten en gång på hösten och så räcker det. Därför är jag lite nyfiken på hur det verkligen ligger till.

Jag googlade men hittade inget vettigt alls..

/Lavinia, som gillar att ha vettiga argument innan hon gör nåt och som än så länge inte hittat nåt som säjer att det är bra med spridning 1 gång/året.

Så har vi gjort i våra "året runt" hagar i 6 år, jag har aldrig haft mask på mina hästar (kollar varje år) Vi tar ut den "stora toaletten" med traktorn och resterande sladdar vi ut när det är riktigt varmt och torrt. Denna hagen är ca 1,5ha uppdelat på 3delar för att det inte ska bli för slitet.

/LL

Hej!

Nej, det har inte funnits mask i våra hagar heller tidigare- men nu har vi mask, alltså måste vi göra nåt vettigt.

Och hos oss krattas skiten ut på hösten, inte när det är varmt och soligt. Och all skit krattas/sprids ut- inget körs bort. Det känns lite fel för mej som är inlärd med mocka, mocka, mocka och kratta när det är varmt..

/Lavinia, som blir mer och mer förvirrad..

Man ska inte alltid lita på att allting bara dör bara för det råkar vara soligt och varmt när man sprider skit. Alltid är det saker som överlever. Regelbundenhet måste det ju vara i det man gör. Och nog tror jag väl att parasiotologen på sva har ett hum om hur det funkar..han jobbar ju trots allt med detta dagligen.

Du har så rätt så!

Ska leta reda på det och skicka det till stallägaren..

/Lavinia

Hej!

Denna parasitolog rekommenderar även avmaskning vår och höst, men inget däremellan.. Blir lite trött..

/Lavinia som inte vet vem eller vad hon ska tro på.. hmm..

Hej!

Det har jag också hört- att ska man sprida skiten ska det ske när det är varmt, men nu har jag hört från flera håll att man lika gärna kan sprida ut skiten en gång på hösten och så räcker det. Därför är jag lite nyfiken på hur det verkligen ligger till.

Jag googlade men hittade inget vettigt alls..

/Lavinia, som gillar att ha vettiga argument innan hon gör nåt och som än så länge inte hittat nåt som säjer att det är bra med spridning 1 gång/året.

Det verkar vara ett virrvarr av allt och ingen verkar veta ordentligt. Jag har enl proverna i fjol inte haft mask i hagarna, men med två nya hästar kom massor med mask..

Jag harvade dom delar av hagen som gick att harva härom dagen. Men eftersom jag bor brevid en mosse så är det ganska blött i 10månader.. Harva ofta är nästan otänkbart, om jag inte tar till hästarna och harvar. Men då lär det ju inte växa nåt i hagarna istället..

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 401
Anläggning Hej! Ni som är inackorderade eller har inackorderingar.. Har funderingar kring både prissättning och formulering.. Jag har2 st...
2
Svar
31
· Visningar
2 956
Hästvård Hej, jag har noll koll på hästar och hästvård, och skulle vilja veta i vilken omfattning en hage bör mockas. Jag går dagligen förbi en...
Svar
11
· Visningar
1 658
Hästvård Jag har stått i samma stall i 5 år nu men haft en annan hage hela tiden. Den hagen har jag skött om och mockat hela tiden så den har...
2 3
Svar
41
· Visningar
11 066
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar