Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@ mackan : Men herregud. Ridanläggning då! Suck.
Mina hästar äter inte där det ligger gammal egen dynga oavsett hur många år efter.Hur stora hagar har ni då när ni mockar varje dag?
Jag tror snarare tvärtom ang. större gårdar i Sverige. Ofta har man väldigt mycket mark om man har stor gård i Sverige, och då har man oftast som jag varit inne på tidigare, stora vinterhagar och sen stora sommarhagar, så markerna får vila och då finns det tid att betesputsa och sprida gödseln som sen verkar som naturlig gödning samtidigt som ev. parasiter dör när gödslet sprids ut och solen får verka på det när gräset är klippt, och sen vilar hagarna x antal månader.
Däremot så har man små hagar, högt tryck på hagarna och stora hästbestånd samtidigt så självklart måste man mocka mycket.....
@mackan
I princip går den ut på att vi skiljer på sommar och vintehage. Vi har två sommarhage samt en liten som vi släpper dom i vid varje avmaskning.
I den får de gå i tre dagar innan vi byter. Det borde innebära att de övriga hagarna inte har så stort parasittryck.[/QUOTE
@mackan
I princip går den ut på att vi skiljer på sommar och vintehage. Vi har två sommarhage samt en liten som vi släpper dom i vid varje avmaskning.
I den får de gå i tre dagar innan vi byter. Det borde innebära att de övriga hagarna inte har så stort parasittryck.
Mina hästar äter inte där det ligger gammal egen dynga oavsett hur många år efter.
Man ska ju ej heller gödsla på det viset eftersom det måste djupharvas ner i jorden.
Jag konstgöder, mockar o sen putsar.
Viil inte sprida ut deras skit eftersom de inte äter där alls, på många år o då andra växter brukar trivas i det. Typ smörblommor
De skulle ej heller välja att vara nära sin skit. Om de slapp.
Nej det är inte som konstgödning som absorberas av marken direkt om man gödslar vid regn.fick inte riktigt koll på hur era hagar ser ut innan dess? hur många hästar släp
Konstigt. har aldrig hört talas om att hästarna inte skulle äta om man med maskin slagit sönder och spridit, det blir ju som precis vilken annan gödsling som helst. Det är ett väl etablerat förfarande för många som har stora marker. Skillnad om bajset INTE sprids såklart, då blir det ju rator och områden i hagarna som hästarna självklart inte äter.
Nej det är inte som konstgödning som absorberas av marken direkt om man gödslar vid regn.
Det finns ju nu dammsugare som gör mer mark ätattraktiv eller hur jag ska uttrycka mig.
Parasitrycket minskar avsevärt, men även ätliga ytor
Det ingår numera att mocka i ekvationen med att minska resistenstrycket.
Jag vill oxå att mina hästar helst nollar vid koll.
I frihet står inte djur i en hage o har då ej heller samma mängd parasiter.
Flera olika typer av djur betar som inte drabbas likadant. Ko- häst.
Det vet ju du bättre än de flesta. Sorry.
Jag m,enar inte att dumförklara dig. jag pratar rent generellt.Öhhh??? våra hästar nollar i princip alltid, vi har helt parasitfria marker. Ngn import eller unghäst som har mask ibland, sen efter något år hos oss har de nollat.
Jag förstår inte varför du måste uttrycka det som att jag är dum i skallen eller gör på ngt konstigt sätt? Vi gör precis som de flesta med stora marker som sagt och det blir toppenfint bete i alla hagarna. Varje år.
Mina hästar äter inte där det ligger gammal egen dynga oavsett hur många år efter.
Man ska ju ej heller gödsla på det viset eftersom det måste djupharvas ner i jorden.
Jag konstgöder, mockar o sen putsar.
Viil inte sprida ut deras skit eftersom de inte äter där alls, på många år o då andra växter brukar trivas i det. Typ smörblommor
De skulle ej heller välja att vara nära sin skit. Om de slapp.