Mocka hagar -hur gör du?

@ mackan : Men herregud. Ridanläggning då! Suck.

skippa herregud och suck är du snäll.? utan suck osv i andemeningen som jag tolkar dig. Det är väldigt stor skillnad och jag tycker jag väldigt pedagogiskt och okomplicerat försiktigt försökt kolla med dig ang. vad du menar och skapa klarhet i det hela för tydlighet i tråden vad vi egentligen pratar om.

Hej!

Jag handmockar. Vintertid på helgerna (vägrar leta bajs i mörkret), sommartid även vardagar- om jag orkar. Min pålla går själv i en relativt liten hage (långtidskonvalescent med mobbingproblemaktik) så det behöver mockas för att inte förvandlas till lervälling. Jag är ganska hysterisk med mockningen, men den har också gett resultat, hon har knappt någon mask alls numera, från att ha varit ett riktigt sorgebarn på maskfronten tidigare.

/Lavinia

Våra vinterhagar är rätt små och grusade, så vi mockar varje dag. Enkelt då det bara är att sila gruset! På vintern är det lite segare, men det går ofta att putta upp den frusna högen på grepen då hagarna håller sig plana utan djupa spår och knölar tack vare gruset. Iofs mockar vi även de små gräshagarna varje dag, men då de bara används när det är torrt så är det också lätt! Sommarbeteshagen mockas inte varje dag.

Enklast (i betes hage) är att köra några varv med armeringsnät efter vad man nu har för motoriserad fordon när det är regn på gång, så får man gödslad ett större område.

Annars blir det grep och någon sorts kärra i vinter- och grushagar.

Kl
det finns väl ingen tvekan om att står hästarna i små hagar och om de är grusade osv, att självklart måste man mocka?!

Det har varit dåligt med mockningen. I vinter/höst/vår hagen aldrig. I lilla sommarhagen brukar vi mocka. Vi släpper dom i den när vi avmaskat.

@Pigalle : vad finns det för logik i det för er del? Låter otroligt märkligt och ffa helt meningslöst om ni har problem med mask i sig.... har ni stora vinterhagar och sköter dem med betesputs och vila osv så är det en annan sak. Förklara gärna ditt läge :)

hur snabbt släpper ni dem i ny hage efter avmaskning?

@mackan

I princip går den ut på att vi skiljer på sommar och vintehage. Vi har två sommarhage samt en liten som vi släpper dom i vid varje avmaskning.
I den får de gå i tre dagar innan vi byter. Det borde innebära att de övriga hagarna inte har så stort parasittryck.

Står i inackorderingsstall med 11 hästar. Varje hästägare har ett "beting" att mocka minst 1 kärra per vecka i den egna hästens hage och detta gäller hela året - alltså mockar vi mer när väder och vind tillåter. Såhär års är hagarna helt rena i stort sett dagligen. Sommarhagarna nere på vallen mockas också dagligen eftersom vi tar hösilage där, men skogssommarhagarna mockar vi inte utan putsar.
Jag förstår om man inte mockar så mycket om man har jättestora hagar men i ett stall jag åker förbi emellanåt - små hagar som är fulla med skit :wtf: och där ska hästarna gå och pula. Latmaskar till hästägare! :rage:

Hur stora hagar har ni då när ni mockar varje dag?
Jag tror snarare tvärtom ang. större gårdar i Sverige. Ofta har man väldigt mycket mark om man har stor gård i Sverige, och då har man oftast som jag varit inne på tidigare, stora vinterhagar och sen stora sommarhagar, så markerna får vila och då finns det tid att betesputsa och sprida gödseln som sen verkar som naturlig gödning samtidigt som ev. parasiter dör när gödslet sprids ut och solen får verka på det när gräset är klippt, och sen vilar hagarna x antal månader.
Däremot så har man små hagar, högt tryck på hagarna och stora hästbestånd samtidigt så självklart måste man mocka mycket.....
Mina hästar äter inte där det ligger gammal egen dynga oavsett hur många år efter.
Man ska ju ej heller gödsla på det viset eftersom det måste djupharvas ner i jorden.

Jag konstgöder, mockar o sen putsar.
Viil inte sprida ut deras skit eftersom de inte äter där alls, på många år o då andra växter brukar trivas i det. Typ smörblommor
De skulle ej heller välja att vara nära sin skit. Om de slapp.

@mackan

I princip går den ut på att vi skiljer på sommar och vintehage. Vi har två sommarhage samt en liten som vi släpper dom i vid varje avmaskning.
I den får de gå i tre dagar innan vi byter. Det borde innebära att de övriga hagarna inte har så stort parasittryck.[/QUOTE
@mackan

I den får de gå i tre dagar innan vi byter. Det borde innebära att de övriga hagarna inte har så stort parasittryck.

fick inte riktigt koll på hur era hagar ser ut innan dess? hur många hästar släp
Mina hästar äter inte där det ligger gammal egen dynga oavsett hur många år efter.
Man ska ju ej heller gödsla på det viset eftersom det måste djupharvas ner i jorden.

Viil inte sprida ut deras skit eftersom de inte äter där alls, på många år o då andra växter brukar trivas i det. Typ smörblommor

Konstigt. har aldrig hört talas om att hästarna inte skulle äta om man med maskin slagit sönder och spridit, det blir ju som precis vilken annan gödsling som helst. Det är ett väl etablerat förfarande för många som har stora marker. Skillnad om bajset INTE sprids såklart, då blir det ju rator och områden i hagarna som hästarna självklart inte äter.

fick inte riktigt koll på hur era hagar ser ut innan dess? hur många hästar släp

Konstigt. har aldrig hört talas om att hästarna inte skulle äta om man med maskin slagit sönder och spridit, det blir ju som precis vilken annan gödsling som helst. Det är ett väl etablerat förfarande för många som har stora marker. Skillnad om bajset INTE sprids såklart, då blir det ju rator och områden i hagarna som hästarna självklart inte äter.
Nej det är inte som konstgödning som absorberas av marken direkt om man gödslar vid regn.

Det finns ju nu dammsugare som gör mer mark ätattraktiv eller hur jag ska uttrycka mig.

Parasitrycket minskar avsevärt, men även ätliga ytor

Det ingår numera att mocka i ekvationen med att minska resistenstrycket.
Jag vill oxå att mina hästar helst nollar vid koll.
I frihet står inte djur i en hage o har då ej heller samma mängd parasiter.

Flera olika typer av djur betar som inte drabbas likadant. Ko- häst.

Det vet ju du bättre än de flesta. Sorry.

Nej det är inte som konstgödning som absorberas av marken direkt om man gödslar vid regn.

Det finns ju nu dammsugare som gör mer mark ätattraktiv eller hur jag ska uttrycka mig.

Parasitrycket minskar avsevärt, men även ätliga ytor

Det ingår numera att mocka i ekvationen med att minska resistenstrycket.
Jag vill oxå att mina hästar helst nollar vid koll.
I frihet står inte djur i en hage o har då ej heller samma mängd parasiter.

Flera olika typer av djur betar som inte drabbas likadant. Ko- häst.

Det vet ju du bättre än de flesta. Sorry.

Öhhh??? våra hästar nollar i princip alltid, vi har helt parasitfria marker. Ngn import eller unghäst som har mask ibland, sen efter något år hos oss har de nollat.
Jag förstår inte varför du måste uttrycka det som att jag är dum i skallen eller gör på ngt konstigt sätt? Vi gör precis som de flesta med stora marker som sagt och det blir toppenfint bete i alla hagarna. Varje år.

Öhhh??? våra hästar nollar i princip alltid, vi har helt parasitfria marker. Ngn import eller unghäst som har mask ibland, sen efter något år hos oss har de nollat.
Jag förstår inte varför du måste uttrycka det som att jag är dum i skallen eller gör på ngt konstigt sätt? Vi gör precis som de flesta med stora marker som sagt och det blir toppenfint bete i alla hagarna. Varje år.
Jag m,enar inte att dumförklara dig. jag pratar rent generellt.

Ditt ställe är nog mer ett unikum o det är nog mindre än en promille som har endast nollade hästar.
Det är ju inte att sanera att man sprider ut skiten, men det ser ju bättre ut. Den må vara parasifri nästan.

Skiten är bara torkad... skit.

vi är alla olika o jag gillar inte att sprida det. Det ska åter vara.... jord.

Mockar vinterhagarna på sommaren när hästarna går på bete. Vi mockar förhand tippar all skiten på ett bra ställe i hagen så kommer traktorn o hämtar.

@axel,
vad bra att jag inte blev dumförklarad ;)

fast du sanerar visst hagarna om du sprider gödseln och gör det på det sätt det ska göras, dvs i samband med soligt väder och torka, och sen lång viloperiod för hagarna efter det innan hästar släpps. Eventuella ägg på markerna dör då i solen. Men självklart går det bara om har tillräckligt antal hagar och verkligen möjlighet att låta hagarna vila från belastning av hästar.
Våra sommarhagar står tomma 9 månader varje år, sen går hästarna där 3 månader, och under tiden vilar våra vinterhagar. Både vinter och sommarhagar är stora, och det går 2 hästar i varje hage bara. All putsning av betet osv görs enligt schema för att gynna markerna bäst utifrån det.

Fast djupharvas? På hösten har jag harvat där man kommer åt i vissa hagar och sen låtit vila tills nästa sommar och då har det hunnit förmultna. Resten mockas ur. Har ej heller enorma hagar (tyvärr) men ändå några hektar (ca 1,5-2 ha) per hage.

Har nu bytt hage och mockade en kärra i "maskhagen". :)
Nu är det två sommarhagar att växla mellan, och den lilla får de gå i vid avmaskningarna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka