Mocka hagar -hur gör du?

karamelldrottningen

Trådstartare
Ja det verkar finnas så många olika varianter på detta med att mocka hagar. Vissa mockar allt hysteriskt fort medan andra tar det mer i omgångar (jag tillhör den senare kategorin).

Dammsugare? Lite dyrt men Åå det skulle nog vara drömmen. Tänk er! Dammsuga hagarna och vipps allt borta :D!

Avlägsning av träck -vanlig hederlig skottkärra eller annat alternativ? 4hjuling med släp att tippa på gödselstaken? Verkar vara ett smart alternativ!

Och fler varianter.

Hur gör du/ni?

Mockar inte hagar öht, vare sig i vinter eller sommarhagarna. Vi har stora hagar och noll parasittryck sen + 15 år. allt mellan 7-13 hästar på anläggningen (många hagar, hästarna går i regel 2 och 2) genom åren och inte permanent besättning hästar även om det inte kommit och gått hästar dagligen dax i stor omsättning i sig. En del hästar har haft massor med mask när de kommit eller första åren, men har sen nollat/haft mkt lågt EPG....
Vi är noga med att klippa/trimma både vinter och sommarhagar enligt lämpligt program över året.

Om jag hade stora hagar skulle jag investera i dammsugare, nu blir det handmockning. Nån gång har vi fått en traktorskopa uppställd att tippa i så tar stallägaren den sen, det var smidigt. Även om parasittrycket är lågt vill jag gärna ta bort bajswt, betesytan håller sig atörre då.

Jag har konverterat. Från att inte mocka alls i (vinter)hagen till mocknings-nazi. Så vi renmockar ett område på ca 400 kvadratmeter varje dag + ligghallen, det blir en-två skottkärror. Vi hjälps åt, så jag mockar 2 dagar i veckan. På så vis är det inget bajs där hästarna står och äter.

Jag mockar hagarna ca 2-3g veckan, sommarhagen mockar jag inte alls då jag har två a-ponnys på så stor yta att det bara blir 3-4 bajsplatser som inte tar något av ytan och försvinner vart år. Dom går bara under betesäsongen och max 6h om dan, för fångriskens skull.
Annars sköter jag hästarnas yta som man sköter en box, inget gödsel någonstans för dom lever sitt hela liv där och jag vill att dom ska kunna ha ett så bra och renligt liv som dom förtjänar:)

Mockar ur vinterhagen ordentligt på våren, tar nån kärra då och då under vintern. Två hästar, lösdrift, ganska liten hage.
I vår har allt hamnat i en hög i kanten av hagen, ska odla zucchini i den var planen :D

Om jag hade stora hagar skulle jag investera i dammsugare, nu blir det handmockning. QUOTE]
Skippa dammsugaren även om du får större hagar. Den är svintung att använda. Det går mycket fortare och lättare att mocka för hand. Stallägaren har en. Den användes en del första året, en gång andra och sedan har den inte varit använd de senaste fyra åren.

Jag har konverterat. Från att inte mocka alls i (vinter)hagen till mocknings-nazi. Så vi renmockar ett område på ca 400 kvadratmeter varje dag + ligghallen, det blir en-två skottkärror. Vi hjälps åt, så jag mockar 2 dagar i veckan. På så vis är det inget bajs där hästarna står och äter.
Nazimockning:banana:
Jag blev irriterad över att hästarna sket vart som på vintern o de var ibland i sommarhagarna vilket på sikt ledde till reducerad betesyta.

I vinterfållan går de ofta o skiter invid dynglådan. TACKar.
fåglarna är ej heller på mina hästars skit trots havre. Grannhästarna hinner inte skita klart innan flocken kommer.
VAD gillar fåglar?

Mockar vinterhagen (1,5 hektar) på våren från det att snön smälter, men ffa ser till att det är hyggligt rent efter att hästarna gått över till sommarhagen. Putsar alla öppna ytor i vinter- och sommarhagen när det är varmt och torrt på sommaren. Mockat med gräsklippare med kärra efter, men börjat mocka i traktorskopa nu istället.

Sommarhagen (2 hektar åker) har vi övergått till att bara slå med betesputs. Mockar partier ibland.

Totalt två hästar i dessa hagar och har haft väldigt lågt parasit tryck och inte behövt avmaska på flera år.

Vi har relativt stora hagar och dom mockas aldrig. Stallägaren tar istället traktorn och harvar sönder bajset så det förmultnar av sig självt och används som gödsel i hagen.

From att snön försvinner mockar jag ur hagen helt varje dag. Är både petnoga och bekväm..jag vill ha rent och vill nämligen inte stå i flera timmar utan tar det hellre varje dag och att det går på 10 min.

På vintern får det ligga som sedan mockas ut helt så fort snön börjar smälta undan och sedan enl ovan.

Jag mockar varenda dag hos medryttarhästen, vilken även alla andra gör i stallet.
Tror att det är väldigt vanligt i Tyskland (och kanske på större gårdar i Sverige?).

Jag mockar varenda dag hos medryttarhästen, vilken även alla andra gör i stallet.
Tror att det är väldigt vanligt i Tyskland (och kanske på större gårdar i Sverige?).

Hur stora hagar har ni då när ni mockar varje dag?
Jag tror snarare tvärtom ang. större gårdar i Sverige. Ofta har man väldigt mycket mark om man har stor gård i Sverige, och då har man oftast som jag varit inne på tidigare, stora vinterhagar och sen stora sommarhagar, så markerna får vila och då finns det tid att betesputsa och sprida gödseln som sen verkar som naturlig gödning samtidigt som ev. parasiter dör när gödslet sprids ut och solen får verka på det när gräset är klippt, och sen vilar hagarna x antal månader.
Däremot så har man små hagar, högt tryck på hagarna och stora hästbestånd samtidigt så självklart måste man mocka mycket.....

@mackan : Det är ju det jag menar med frågan "kanske även på större gårdar i Sverige?". Då menar jag gårdar med fler hästar. Hagarna är tyvärr relativt små där jag har medryttarhästen och därför mockas det varje dag.

Men jag tolkar din post som att du tror att större gårdar i sverige är ekvivalent med små hagar ? Det är det inte om du verkligen menar gårdar. Menar du "ridanläggning" så blir det nog mer rätt isåfall, ang. små hagar och stort tryck osv? Se min tidigare post om definitionen på "större gårdar i sverige".

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka