Det jag har lärt mig är att man ska försöka skaffa ett hö med så lågt proteininne håll som möjligt.
En häst äter sig inte mätt genom ett visst antal kilo utan dom äter sig mätta efter en viss tid.
En häst ska äta minst 2 timmar av hö och tar det då 1-1½ timme att äta upp 3 kg hö har hästen fått för lite hö.
Inte ur näringssynpunkt kanske utan ut mättningssynpnkt!
Man kan hellre ta bort kraftfodret som havre och andra sädesslag så hästen kan äta den mängd hö som krävs.
Om man ändå behöver fodra med kraftfoder så är lusern att föredra.
Detta för att lusern är gräs med lågt ph-värde som hästens mage är anpassat för, medans havre har ett högt ph.-värde som den inte alltid tål.
Hästar har ingen gallblåsa eftersom naturen tänkt att de ska äta hela tiden.
När hästar får äta så som de är skapta så behöver hästen ingen gallblåsa.
Om hästen får äta allt för sällan och alltför korta pass åt gången så bildar levern galla ändå.
Men i stället fö att blandas ut med maten går gallan direkt ut i tunntarmen där det är tomt på mat.
gallan är en stark vätska som fräter på tunntarmshinnan och orsakar irritation hos häaten.
Detta är lite citat ur en artikel från hästfynd nr9-2003
Den bör du läsa där står det hur hästar funkar i magen och hur vi ka fodra hästarna på bästa vis!
Jag har utefterdetta köpt ett"dåligt" hö med bara 20 smrp och min häst får 5 kg vid insläpp som sker 21:00 och ytterligare 10 kg vid 22:00 vid nattningen.
I hagen finns det mycket gräs att äta så där behöver vi inte ge hö.
Hon får lusern och vitaminer, morötter och nu när äpplen finns även det.
En häst i det fria äter uppåt 60 kg gräs om dagen men det finns ingen ekonomisk möjlighet för oss att kunna ge så mycket hö om man inte är miljonär vill säga
Men ge frittmed hö över natten och se till att hästen står i ett stall med GRÄS i hagen så har man kommit en BRA bit på vägen mot att morverka matångest hos hästen!