Mkt päls!

T

trolli

Jag har en liten falabella korsning på 73 cm över havet.
Hingst,12 år,jättefin.
Grejen är den att han har väldigt mycket vinterpäls fortfarande. Jag borstar och så men det lossnar inte många strån. Vad kan jag göra för att få pälsen att släppa??

Sv: Mkt päls!

Jaa, jag har lite samma problem m min minishettishingst..

Jag ger fortfarande B-vitamin o mineraler och så har jag en pälsskrapa som är heelt outstanding vid fällning. Den tar betydligt bättre än tex rycktsten, piggborste eller gummiskrapa!

Jag funderar på att klippa min lille nästa år i mars ungefär, på hals o mage, så borde problemet bli betydligt kortvarigare..

Ser fram emot fler tips...

Han kan inte ha cushings disease då? Jag vet tyvärr inte vad det heter på svenska, men en av de första symptomen är att hästen inte fäller vinterpälsen. Vill inte skrämmas det finns många andra symptom som hästen måsta ha för att det ska vara cushings, men om du inte får honom att fälla vinterpälsen så kanske det kan vara en idé att kolla upp det i alla fall.
Här finns lite att läsa om den: http://www.equisearch.com/horses_care/health/illnesses_injuries/cushings/

Våra islänningar hade ganska mycket ludd kvar tills vi satte på eksemtäcke något dygn, nu är de släta och fina i sommarpäls! :bow:

han är avmaskad med medel som tar allt.

tror inte på cushings,vet lite om den sjukdomen.

han har inga såna symptom..

förutom pälsen,men då ska den vara lockig,eller vågig..

Min shettis kille har också en del päls kvar. Kort och blank på hals/bringa, men längre bakåt mot rumpan blir det längre.

Har tagit träckprov och han hade 150 epg Blodmask (inte den farliga) och jag har maskat två gånger. Borstar som en tok, men han fäller inte mer för det.

Minns att det var likadant förra året och han vart inte blank på hela kroppen förrens i mitten av juli - och då höll det i sig typ en vecka - sedan började han sätta ny vinterpäls igen....

Han har gått ute i vinter och haft MASSOR av päls. Fått mineraler och får nu extra B-vitamin.

Inte vet jag vad man ska göra, men jag ska maska igen i veckan och se om det kanske fanns nåt kvar som inte ville försvinna sist. I övrigt är han hur pigg som helst...

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
636
Senast: Linda_A
·
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
1 202
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka