Mjuka upp hästen

vinkelina

Trådstartare
Sedan midsommaren har min häst åk fram och tillbaka till hingsstation, och ej blivit riden ordentligt. Denna vecka har jag lagt i gång henne ( fått dra in allt kraft för hon går på tårna)

MEN, Till problemet. i höger var går hon fint på tygeln, söker sig neråt och jobbar bra. Men i vänster varv är hon stelare än ett kylskåp. bara slår ifrån sig, vägrar jobba. gör allt för att slippa undan. kosparkar, bockar, hoppar åt sidan, slår upp huvudet mm mm. Går inte alls att jobba henne åt det hållet. Skritt går något, galoppen likaså ( om än lite kort) men traven är en katastrof.

Tips på hur jag skall mjuka upp henne

Sv: Mjuka upp hästen

Börja från marken o tömkör eller longera, se om det lossnar, tycker ofta man ser problemen bättre från marken? Jag brukar köra mkt övergångar, bomarbete o ta in dem på en mindre volt varierta med en större där de får gå fram ordentligt för att få mer bakbensaktivitet. Då kan du också se vart det sitter, om hästen bara är svag eller om den är fast någonstans så du ska ta ut en ET/naprapat.
Annars gillar jag att jobba dem uppsuttet mkt i skritt tills de är eftergivna på en längre tygel, se till att hästen går fram till bettet o kliver på och får en lång överlinje, rakrikta (håll koll på bogarna o att ställa o böja igenom hästen ordentligt i det varv den är för rak) och jobba med den svagare sidan korta stunder ifall hästen nu tycker det är jobbigt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Var nyss ute och red på min lille kille, solen skiner, hästen är jättepigg och det gröna gärdet som vi brukar galoppera på ligger...
2
Svar
35
· Visningar
4 312
Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 733
Senast: klystron
·
Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack, som har en väldigt stor personlighet. Han kastrerades tidigt, redan vid 11 månader pga fruktansvärt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 528
Senast: caballus
·
Ridning Hej! Jag har en d ponny som vi har haft ca 4-5 år. Hon har en patella upphakning men hon har ändast hakat upp sig en-två gånger under...
Svar
4
· Visningar
3 567
Senast: miniola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Lugnande medel till hund.