Mjuka knölar på ryggen

Kazaam

Trådstartare
Min häst får efter ridning en mjuk bula intill ryggraden. Den är ca 2-3 cm i diameter men platt, och han är helt oöm på den. Den är inte varm. Den försvinner snabbt, efter någon timme, ibland snabbare, är den helt borta.
Det spelar ingen roll hur hårt han har gått eller om vi har ridit ut eller ett träningspass inne. Han blir nästan aldrig svettig och jag är mkt noga med att ha rena schabrak.
Jag har provat med svindyr gelpad, stoppat om sadeln (det blir lika med alla de sadlar jag provat oxå...), fårskinn, olika vanliga padar osv.
Han får den som sagt inte alltid, men ofta.
Veterinär kollade för ett år sedan och sa bara att så länge hästen inte har ont så är det ingen fara.

Jag funderar ändå... Varför kommer dessa? Och varför bara ibland? Vi är två personer som rider min häst och det blir ingen skillnad beroende på vem av oss som rider. Inte heller blir det någon skillnad med de olika padar jag testat, ibland får han knöl o ibland inte.
Jag hittade en gammal tråd om samma sak, men jag vill ha lite nya fräscha kommentarer :)
 
Sv: Mjuka knölar på ryggen

Det är tryck. Om det inte kommer jämt trots att du har samma sadel är det troligtvis vojlocken/schabraket. Men en av mina hästar som fick så nästan varje gång gick det bort helt på när vi bytte sadel, men det tog väldigt lång tid innan vi hittade en tillräckligt bred bom som fortfarande gav plats åt manken.
 
Sv: Mjuka knölar på ryggen

Har mixtrat lite med olika schabrak nu o verkligen börjat tänka på hur just det schabraket ligger. Det gör skillnad! Igår hade han ingen bula alls efter dressyrträningen, trots att jag inte heller hade pad. Kom på att med pad blir det ju tätt mot ryggen o manken, så jag tänkte att det kanske oxå inverkar :idea: förhoppningsvis hittar jag nåt mönster i det här så det blir bra :)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har såklart läst runt både här och i böcker och visst jag har haft häst i dryga 35 år. Men lägger man till att de sista 17 åren...
Svar
5
· Visningar
1 765
Senast: Mimsan_
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 795
Senast: skuggi
·
Utrustning Min häst får efter ridning en mjuk bula intill ryggraden. Den är ca 2-3 cm i diameter men platt, och han är helt oöm på den. Den är inte...
Svar
4
· Visningar
2 186
Senast: Kazaam
·
Hästvård Nu har jag ett problem och tänkte se om någon har tips eller erfarenheter. Min häst har efter ridning fått knölar på ryggen, lite...
2
Svar
25
· Visningar
2 938
Senast: Laguna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp