Mjuk mellanvägg - vid två hästar?

MiniLi

Trådstartare
Nuförtiden ser man fler och fler transporter där nedre delen av mellanväggen är i mjuk plast. Vissa tillverkare har det till och med som standard.
Kör man en häst så är det ju jättebra!

Men hur blir det om man ska köra två?
Borde det inte vara en ökad säkerhetsrisk?
Måste vara lätt hänt att de råkar trampa på varandra om någon häst mister balsansen lite?

Hur ser ni på saken?

Sv: Mjuk mellanvägg - vid två hästar?

Det finns väl alltid för och nackdelar med allt, det som är bra med mjuk mellanvägg nertill är ju att en häst som vill bredda lite kan göra det utan att man behöver ha trekvartsbom. Kör man två hästar krävs det nästan att man har transportskydd på hästarna för att minska risken för skador.

De kommer inte in med benen så långt på den andres sida så att de kan trampa på varandra. Inte i mitt släp iaf.

Hade en riktig slagkula, hon sparkade helt utan förvarning, 120 % kraft mot andra hästar, det sjöng i järnstaketen på dagarna. Vi började med att köra henne med hårda mellanväggen och andra hästen. Inga problem. När hon inte ens visade tendens (inte en öronrörelse) provade med mjuka mellanväggen. Ingenting.

Vår mellan vägg är i samma matreal som i köldridå på nere delen och är ganska tjockt. Ovan delen är tjockplast lika så hingstväggen. Har inte märkt av några problem när vi kör båda hästarna. Dom kommer inte så långt in med benen. Grannens transport har en mellanvägg av någon tunn pressening. Den går sönder när dom sparkat mot den. Så det är nog lite olika.

*kl*

"Fladdrar" mjuka mellanväggar? Eller rättare sagt, kommer de åt hästens ben, och hur känns det för dem då? Kittlas det? eller är det känsla av att något "slingrar" sig?

Jag skulle nog föredra hård halva vägen o resten plast/ gummi.

Hade en lastbil tidigare där hästarna åkte framlänges men som hade ca 50 cm mellan stödbommarna mellan hästarna- inga väggar alls.

Vi har halva/halva. Går bra med två, så länge de har skydd.

*kl*

Såhär ser min ut:

11777969.jpg

11777973.jpg

Plasten är tjock och rätt så styv så den fladdrar inte... Mjuk mellanvägg är standard på mitt släp och man får betala extra för en hård mellanvägg.

Jag funderar dock på att skaffa en hård istället när jag känner att jag har råd. Jag har 15cm bredåkmöjlighet och behöver ingen mjuk mellanvägg. Med en hård mellanvägg kan jag lägga grejer på andra sidan utan att riskera dom åker över till hästen. Det skulle säkert aldrig komma under plastväggen men ändå, känns mer säkert med en hård mellanvägg.

Dessutom surrar man ju sakerna man har bredvid i så fall men jag är ändå nojig...

Jag har hälften mjuk mellanvägg och hälften vanlig, och det är inga problem. Jag tror inte dom lyckas komma över med ett ben på andra sidan, inte på min iaf.

Ser att du kan flytta väggen ngt:bow:
Fint släp, men jag vill kunna ändra bomhöjden. Det är alldeles för lågt för min stora.

*kl*

"Fladdrar" mjuka mellanväggar? Eller rättare sagt, kommer de åt hästens ben, och hur känns det för dem då? Kittlas det? eller är det känsla av att något "slingrar" sig?

En av hästarna i stallet kördes för inte så länge sedan i ett nytt Boj-släp med mjuk mellanvägg. Han fick fullkommligt spel av att mellanväggen fladdrade emot benen på honom. Så det beror nog dels på hur känslig häst man har, och dels vilken sorts mjuk vägg det är.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
28 560
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 986
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 073
Senast: NotlikeI
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 225
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka