Mjölkstockning av Babybjörn?

L

Lillaliv

Har de två senaste veckorna haft mjölkstockning två gånger, en gång på varje bröst. Gör helsikes ont och är allt annat än bekvämt så jag vill ju försöka undvika att få tillbaka det till varje pris. Har läst om det och två eventuella orsaker kan ju vara kyla eller tryck. Har inte varit ute så mycket de senaste veckorna pga kylan, de promenader jag varit på har jag visserligen kännt mig ruggig och frusen på, men upplever inte att kroppen/brösten blivit kalla. Babybjörnen har varit min bästa vän här hemma, Liam har svårt för att sova och att hänga honom på bröstet och pyssla på i hemmet har varit min enda chans till "egentid" (vet visserligen inte om diska och städa kan räknas som egentid :D). Mina bröst är av den större storleken så det är svårt att undvika kontakt med selen och remmarna över brösten trycker ganska rejält. Så nu funderar jag på om det är så illa att mjölkstockningen kommer från att jag använder den :confused: Någon annan med erfarenhet från området mjölkstockning och eventuella orsaker till detta?

Sv: Mjölkstockning av Babybjörn?

Det kan säkert vara en bidragande orsak. Jag har fått mjölkstockning av en (bra utprovad) amningsbehå. Det är ett rätt stort område runt omkring bröstet som är känsligt, långt upp i armhålan och ner mot revbenen. Du har ingen sjal du kan använda istället, där kan man ju ändra knytningar och den känns inte lika hård som selen. Annars kan jag tipsa om en ergonomisk sele istället, där du bär vikten på höfterna istället för på axlarna.

Visste faktiskt inte att det var ett större område än själva brösten som är känsligt, kan ju vara bra att tänka på. Får kolla runt lite på sjalar och ergonomiska selar. Även om jag egentligen inte har pengar just nu (Babybjörnen är lånad, så den kan inte säljas), så känner jag att jag gärna vill kunna fortsätta bära honom och ändå ha händerna fria under tiden.

Kolla på Trad*ra. Finns många bärsjalar för bara någon 100 lapp. :idea: Har själv kollat på en mei tai, kostar runt 300 kr. Annars kan du sy en själv, finns massor av mallar på internet.

Fast mei tai är inte så rolig att bära små bäbisar i, passar bättre när bäbisen blivit några månader.
Men en elastisk sjal är super :).

Jag fick stockningskänning inatt, efter den där tajta behån igen. Jag lägger Sam till med hakan åt stockningen så försvinner den nästan alltid. Men man måste vara snabb.

Jag tycker redan min elastiska sjal börjar bli för svajig, Isaac väger 5 kg. Så en vävd sjal hade jag nog testat om jag var du. Om du är pank kan du ta ett lakan och klippa till och sy ihop, ca 60 cm brett och 5 meter lång ska den vara. Funkar bra för hemmabruk men kanske inte så snyggt. Säg till om du vill ha länkar till bra knytsidor så kan jag pma dig.

*KL*

Tackar för alla råd och tips! Nu blev det en Mei Tai från Tradera. Liam är ju snart två månader och han är väldigt stadig i kroppen redan, så jag gick emot alla råd och köpte en Mei Tai ändå :angel: Jag hoppas att det kommer funka, annars så får jag pröva Vindvisslas lakantips.

Vindvissla: Jag hann aldrig med när mjölkstockningarna kom utan det blev för stora områden direkt, dessutom var det på ovansidan av brösten så jag hade fått hänga Liam upp och ner över axeln när han ammade för att hans haka skulle komma åt :D. Däremot så prövade jag vitkål i BH:n och jag tror att det var det som hjälpte till att lösa det så fort som det trots allt gjorde. Luktade inte gott... men det var det värt!:D

Är barnet stadigt funkar ju en mei tai bra, men det kan vara svårt att få barnet att sitta i groda i den.
Jag tyckte inte om mei tai:en när M var riktigt liten, mn nu när hon är 4 månader funkar den bättre :).

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 560
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Cykla på Rügen?
  • Era bästa smaksättningar...
  • Hudvårdstråden 2