Mjölkersättning

via

Trådstartare
Vi har nu gett upp försöken med amman.
Fölet kommer att få födas upp på mjölkersättning.

När jag läser på hinken med ersättning står det att ett tre veckors föl ska ha mat 5 ggr/dag. Är inte det väldigt sällan?

Hon har tappat en del i hull under den här veckan med ammastrul. Hur mycket mer än rekommenderad mängd kan man ge under tiden som hon kommer upp i normalhull igen?

När kan man börja med mjölkpellets, och hur funkar det rent praktiskt? Kan fölet tex ha fri tillgång på mjölkpellets under natten, så att man slipper nattmatning?

Hon äter bra i hink. Går nu med stoet som fölade för en vecka sedan och dennas föl, med möjlighet att gå under en halvdörr och in i sin box.

Sv: Mjölkersättning

Jag fick inte mitt föl att äta mer än rekommenderad mängd, men nog borde du kunna ge en aning mer i alla fall.

Jag minns banne mig inte när man introducerar pelletsen - är det rena mjölkpellets du tänker ge, eller några av de mjölkpulverbaserade?
Jag gav fri tillgång till pellets (mjölkbaserade) inne på nätterna så snart hon hade börjat äta av dem, men minns som sagt inte när det var.

Jag hoppas allt går bra och att kanske stoet hon går med låter även extrafölet dia om ett tag...

Det här fölet är en hungrig sort och skulle nog kunna äta betydligt mer tror jag.
Hennes syskon har blivit stora och haft svårt att hålla hullet som föl, så risken finns ju att även hon kommer att växa ordentligt.

Vad tycker du om fodringsintervallen, är det inte väldigt långt mellan de rekommenderade fodringarna?

Jag vet inte ens att det finns olika sorters mjölkpellets, det är en ny värld detta.
Vet du vilka tillverkare det finns, så kanske man kan hitta information?

De här stoet ska tyvärr iväg på ombetäckning om ett par veckor. Förhoppningsvis är det stoet som kastade i vintras färdig då och kan följa med hem. Hon är väldigt snäll och skulle nog bli en bra extramamma åt fölis.
Det enda andra stoet som är hemma nu är en som ska föla om ett par veckor. Jag vill inte släppa in fölet med henne nu, om det på något vis skulle ställa till med knas för henne och hennes eget föl sedan, men jag kanske tänker fel där?
Det stoet kommer iochförsig inte att skickas iväg senare. Om fölningen går så bra att vi bestämmer oss för att ta ett föl till ( Hon är rätt gammal) så ska hon semineras på färsk semin hemma.

Senast ändrad:

jo jag håller med om att det är långt mellan fodringarna, med tanke på hur ofta de äter om de diar. jag tror att jag gav fler, mindre portioner eftersom min lilla fröken inte åt upp fulla portioner. I ditt fall är ju fölet inte heller invant på få stora portioner, så du bör nog absolut dela upp det mer.

det finns en tråd om fölpellets på fodersidan, återkommer strax med länk.
här är länken http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=783045

Senast ändrad:

Av min erfarenhet av vällingföl så kan jag säga:
- att den rekommenderade mängden kanske stämmer någonstans mitt i intervallen mellan de olika.
- att fölet äter bättre om det får äta fler gånger med kortare intervall än vad rekommendationen säger. Min Ammi fick i den åldern som din är i nu mat ungefär varannan timme istället. Jag gjorde full portioner och sparade det som blev över i kylen tills det var dags för nästa mål och värme upp det igen. Detta gjorde på rekommendation av veterinärer överlag. Kyckling mamman som jag blev kollade ju över allt och med alla. Resultat blev att hon åt vad hon skulle och det blev lite spill på den dyra mjölken.

Hon suger i sig hela portionen på några sekunder, även om hon får full giva på kortare intervall än den rekommenderade, så här är inte problemet att få i henne maten, utan mer att jag undrar hur mycket jag kan ge henne.
Just nu vill jag ge henne så mycket som möjligt, men inte riskera att det blir för mycket.
Men det kanske inte är en risk, utan att jag helt enkelt ska ge henne allt hon vill ha tills hon är i lagom hull igen?
Hon är inte mager, men helt klart tunnare än vad hon var för en vecka sedan och har även tappat lite muskulatur, vilket säkert också till viss del beror på att hon varit inne så mycket sista veckan.

När jag gjorde min undersökning så var det helt klart bra om fölet åt ofta och även i förhållandevis fri tillgång efter hull. Så i ditt fall hade gett mer än rekommendationen i allafall tills fölet var i bättre hull. Flera mindre portioner minskar ju också risken för magsår eller betende störningar.

Sedan vet jag inte vilket fabrikat du har på mjölken men det skiljer en del på innehållet och utfodrings mängden mellan dem. Så det kan vara så också att fölet blivit mer till fredställt med en annan sort. Själv har jag upplevt Kraffts som mest prisvärd om än lite svår att verkligen lösaupp.

Kom på också att intervallerna på de flesta fabrikaten mer bygger på bekvämlighet för människan som ska utfodra fölet än vad som är bäst för fölet.

Ja, jag tror också att rekommendationerna är till för människorna, inte fölen.
Just nu har jag kraffts mjölk, men kommer eventuellt gå över till Salvana, då vi kanske kan göra en bra prisuppgörelse där.
Då låter jag fölet bestämma hur mycket mat hon vill ha helt enkelt.

Ja, jag tror också att rekommendationerna är till för människorna, inte fölen.
Just nu har jag kraffts mjölk, men kommer eventuellt gå över till Salvana, då vi kanske kan göra en bra prisuppgörelse där.
Då låter jag fölet bestämma hur mycket mat hon vill ha helt enkelt.
kom bara ihåg att dessa två sorter smakar o luktar olika, blanda och gör en successiv övergång så du inte råkar ut för matvägran....

Tack för tipset. Då gör vi så. Dock tror jag inte att det blir något problem. Hon sög i sig råmjölken på rekordtid, och har fortsatt i samma anda.:D
Första mjölkersättningen som hon fick i hink två timmar efter att vi hade tagit bort mamman slukade hon ur hink på några sekunder.

Fler frågor: Om fölet äter mjölkpellets (nu menar jag rena mjölkpellets) kan man ge enbart det då, eller äter den kanske inte tillräckligt utan att få viss del mjölk?
Bör man smyga in mjölkbaserade pellets (alltså pellets som innehåller både mjölk och annat) hyfsat tidigt, eller ska man vänta med det?

Innan du är säker på att det dricker ordentligt så är det inte bra att bara ge pellets. Tror ditt föl är lite för ungt för att klara av att drick vatten i rätt mängd.
Vänta med annat foder tills du hade börja ge det normalt till fölet, om mamman hade varit kvar. Vilket brukar bli först vid så där tre till fyra månaders ålder.
Själv skippade jag allt vad mjölkpellets och mjölkinblandat foder heter till mina. De fick mjölk lika länge som om de haft sin mamma kvar d v s fram till de var runt sex till sju månader med en långsam inblandning av vanligt foder för unghästar. Jag körde D&D Stud balancer med havre+ lite breed till den ena och Krafft Breed till den andra. Det hade väldigt olika foderbehov så jag fick anpassa typen efter hästen. Givetvis fick de fri tillgång till grovfoder efter betet.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 048
Senast: Ketrawzc
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 320
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 648
Foder & Strö Hejsan alla Bukisar! Nu vill jag gärna ha råd och tips på vad jag ska göra. Min häst hade mask här för ett par veckor sedan, vilket...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 249
Senast: Maria_81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka