Mjölka ur?När?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare AnonymaRut
  • Startdatum Startdatum
A

AnonymaRut

kära buke!

HJÄLP MIG!!!

Mitt sto är på G att föla när som helst nu..misstänker att det kan vara på g redan inatt..hon är stor, tung och juvret är sprängfyllt..å det är där problemet kommer..så fort hon rör sig så sprutar det ur henne..hon blir alldeles kletig på bakbenen av intorkad mjölk..

Därför är jag nu rädd att det inte kommer finnas nån bra råmjölk kvar till liten när den väl kommer...:crazy:

Jag har en ny, ren å steriliserad nappflaska här hemma ..ska jag mjölka ur henne å spara lr vad ska jag göra?!!!!:confused:

snälla hjälp en helnojjig hönsmamma som snart biter sönder naglarna!:angel::D

Sv: Mjölka ur?När?

Råmjölken kommer inte förrän fölet är fött så det är ingen fara, låt det rinna ;)

Råmjölken kommer inte förrän fölet är fött så det är ingen fara, låt det rinna ;)

Jo tyvärr är det råmjölk som rinner ut när de läcker innan fölning, har ju blivit klart bevisat av de som har refraktometrar som mäter antikropparna i råmjölken att råmjölkens kvalitet sjunker drastiskt i takt med att stona läcker, har ju rått skilda meningar om detta innan men tack vare detta mätinstrument så vet man ju nu att det verkligen är fara med att stona läcker.

Okej, det visste inte jag! Då var det ju inte bra..Var kan man hitta den infon?

Jo tyvärr är det råmjölk som rinner ut när de läcker innan fölning, har ju blivit klart bevisat av de som har refraktometrar som mäter antikropparna i råmjölken att råmjölkens kvalitet sjunker drastiskt i takt med att stona läcker, har ju rått skilda meningar om detta innan men tack vare detta mätinstrument så vet man ju nu att det verkligen är fara med att stona läcker.

alltså borde ja mjölka ur lr? Vad ska jag göra med mjölken sålänge? å hur mkt borde ja försöka få ut isf?å tänk så har jag fel å så kommer de inte inatt?vad ska jag göra då?
hjälphjälphjälp!så många frågor!!!:crazy:

flåt ja brukar inte vara så här hispig annars...:angel:men det är faktiskt 4 år sen ja hade föl senast så ja behöver friska upp minnet ordentligt:p

Du kan nog stå beredd med att ta emot ett föl vilken timme som helst, med tanke på din beskrivning av att mjölken sprutar. Håll ett öga på ditt sto. Låt mjölken vara. Naturen sköter sig själv.

Jag skulle mjölka ur några deciliter nu och spara det åt fölet om jag vore som du. Som redan nämnts i tråden vet man nu att antikroppshalten sjunker när de läcker på det viset. Jag skulle dessutom vilja råda dig att göra en foalcheck på fölungen sedan, om du ine har möjlighet hatt få tag i en colostrumrefraktometer innan fölningen, så att du vet vad fölungen har fått i sig när det gäller antikroppar.

Vad baserar du det påståendet på? Det är väl ingen nyhet att det händer att föl inte får i sig tillräckligt med antikroppar?

Det var det dummaste jag har hört!

Till TS: testa med snöggs polsterplast! Det kan stoppa upp droppet! Håller själv på med ett sto som droppar, och har så gjort sedan 3 veckor tillbaka...=(
Det hjälper lite. Droppar de mindre hjälper det bra, men droppar de mkt måste man byta ganska ofta för att det skall hjälpa, då den lossnar av mjölken...

Har även kollat henne med refraktometer, och är själv velig på hurvida jag skall mjölk ur eller inte... När hon droppat som mest sjunker antikroppshalten 2-3 nivåer, men hon har som högst legat på 16 dvs precis på godkänt nivå...
Men än så länge är det bara "lättmjölk" i juvret så jag avvaktar nog med att mjölka ur tills färgen är rätt och hon ligger på minst 16 igen. Kan tala om att avstannar droppet ökar halten till där den låg innan.

Har haft en annat sto som fölat i år och hon droppade bara lite, så var dum nog att inte införskaffa polsterplasten till henne, men gjorde en foalcheck, mest för säkerhetsskull...Det var en väldans tur! Min lilla låg tok lågt och behövde plasma! Hade jag inte kollat hade han troligtivis befunnit sig på ngt djursjukhus i dags läget...

Det var efter det jag införskaffade reffen! (men kommer att göra foalcheckar på alla ungar som det finns MINSTA risk för att de ligger för lågt på!)

ber om ursäkt att jag bara försvann från tråden så där..men vi fick en liten bebis i söndes kväll så ja har haft lite annat för mig:D;)

allting gick verkligen super duper bra och både mor å dotter mår kanon!
fölis är super fin och pigg som bara den!har aldrig varit med om maken! hon är otroligt välutvecklad och verkar helt enkelt bara må kanon:laugh:

det gick dock undan..jag gick ut för att mjölka ur och fick med mig ca 80 ml in..då var hon ganska opåverkad..dock lite småsvettig..när jag sen kom ut igen 5-10 min senare hade vattnet gått å 10 min senare var bebis ute...

men som sagt..alla mår bra å allt är kalas! nu får vi bara hålla tummarna att det fortsätter så här:o

tack för alla svar!
(vad skulle man göra utan Buke:angel:)

hhaha... vad roligt :D det blev som jag sa då att bebisen var påväg... min första fölning gick nästan exakt likadant till... mitt sto sprutade vit mjölk och jag skyndade mig in för att sterilisera nappflaskan, när jag kommer tillbaka och har mjölkat ur någon dl så sprutet upphört gick vattnet, sedan kom bebisen... :D

lycka till med den lilla!!! :rofl:

Jätte grattis till fölingen:D
MEn om stoet börjar läcka så mjölka inte ur för det sätter ännu mer fart på rinnandet /läckandet. Är det så det rinner rejält så håll en burk/flaska under istället men börja inte dra i juvret.
Håller själv på med mjölkkor så jag vet och fick även det svaret när jag ringde till SLU ifjor och rådfrågade de när jag själv hade ett sto som läckte.

Har även kollat henne med refraktometer, och är själv velig på hurvida jag skall mjölk ur eller inte... När hon droppat som mest sjunker antikroppshalten 2-3 nivåer, men hon har som högst legat på 16 dvs precis på godkänt nivå...
Men än så länge är det bara "lättmjölk" i juvret så jag avvaktar nog med att mjölka ur tills färgen är rätt och hon ligger på minst 16 igen. Kan tala om att avstannar droppet ökar halten till där den låg innan.

Har haft en annat sto som fölat i år och hon droppade bara lite, så var dum nog att inte införskaffa polsterplasten till henne, men gjorde en foalcheck, mest för säkerhetsskull...Det var en väldans tur! Min lilla låg tok lågt och behövde plasma! Hade jag inte kollat hade han troligtivis befunnit sig på ngt djursjukhus i dags läget...

Det var efter det jag införskaffade reffen! (men kommer att göra foalcheckar på alla ungar som det finns MINSTA risk för att de ligger för lågt på!)

Vart kan man köpa en refraktor eller foalcheck??

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick juverinflamation i onsdags och ska nu mjölkas ur lite varje dag och ges spruta 1 g/dag. Problemet är bara att inget av det...
Svar
19
· Visningar
2 987
Hästvård Vet inte om jag rapporterat de senaste klinikbesöken eller ej, men om det fortfrande finns nån som är intresserad så är här del...
Svar
8
· Visningar
1 541

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka