Mjölk och gröt till 5-månaders

AgentCarter

Trådstartare
Jag behöver lite hjälp med min kille, han sover uruselt på nätterna och är väldigt hungrig då.

Så jag tänkte ta och börja ge honom ett mål gröt på kvällen, men vilken sort ska man välja?
I alla fabriksgrötar för bebisar i hans ålder jag har hittat så är det någon sorts frukt iblandat vilket jag känner mig skeptisk till.
Dessutom så undrar jag om ni tror att mjölken går att göra med mjölk istället för vatten? Vi har nämligen inte vatten som är godkänt för bebisar.

Skulle inte ha något alls emot att göra gröten själv om ni har något bre recept! Saken är bara den att det helst ska vara glutenfritt.

(Och han får fri tillgång till ersättning på kvällen men det räcker inte)

Sv: Mjölk och gröt till 5-månaders

Vi använde aldrig gröt eller senare välling för "rätt ålder" vi använde de närmsta under i ålder utan frukt. Tex om A smakade gröt vid 5 eller 6 månader så fick han 4 månaders gröt.

Jag tror inte man ska blanda bröstmjölksersättning med någonting annat eller på något annat sätt än exakt det som står på paketet.

(Det står upprepade gånger i vår bok om bebisar att det är absolut inte ok att ha fel blandningar eller fel saker i bröstmjölksersättning.)

Vi började ge vår son gröt när han var 5 månader eftersom han inte riktigt gick upp i vikt som han skulle. Det hade dock ingen inverkan på nattsömnen, tvärt om. Men det kan ju ändå vara värt ett försök.

Vi gav honom den här gröten. Vi har ibland gjort gröten på bröstmjölk istället för vatten. Men komjölk vet jag inte om det är så bra...

Man rekomenderar ju inte att göra egen gröt till så små barn, de behöver den berikade maten.

Klart att du ska göra egen gröt! Industrigröt är inte bättre på några vis, mer än att det är berikat med typ järn och mineraler.

Min dotter fick aldrig industrigröt, utan vi kokade havregrynsgröt och vispade sönder grynen med en visp.
Havregryn är naturligt rikt på järn.
Till gröten fick hon ofta hemlagad aprikospuré, det är också rikt på järn.
Vi kokade gröten på vatten, oftast ganska lös och serverade aldrig mjölk till.
Vi introducerade mjölk efter att dottern fyllt ett. :)

Vi började ge havregrynsgröt vid 5-6 månader, kokad på havregryn och vatten och sen lite osaltat smör i. Till en full portion tog vi ca ½ dl gryn och 1½ dl vatten. I början mixade vi den med stavmixer också och hade lite bröstmjölk till, senare helt utan mjölk.

Havregryn är glutenfria men de vanliga man köper är oftast inte garanterat glutenfria utan är det viktigt att det är helt glutenfritt så köp sån som är ren havre! För oss var det inte så viktigt att det var helt glutenfritt så vi köpte extra tunna, för de kokar sönder mycket mer.

Till det gjorde vi oftast aprikospurér, koka torkade aprikoser (de ekologiska, osvavalde som är mycket mörkare) och mixa till puré med lagom mängd kokvatten. Ibland blev det annan frukt till.

Jag vet ju inte vad som är problemet med just ert vatten, men går det inte att använda om det är kokat först?

När jag började göra gröt så kokade jag egen. Jag gjorde en blandning på rismjöl, majsmjöl, hirsflingor, skrädmjöl och bovetemjöl i starten. Sen smulade jag i paltbröd för järnets skull. Kokade på vatten. För att järnupptaget ska bli bättre är det bra att koka med lite aprikos. Man kan ta i en torkad som man hackat.

Bebisar ska inte dricka komjolk forran de ar ett, sa jag hade absolut inte provat blanda ersattning med mjolk. Kop hem vatten fran affaren vetja.

Det är helt normalt att en femmånaders vaknar och är hungrig på nätterna.

Har ingen koll på gröt men kan du inte ge ersättning under natten också?

*kl*

Ska försöka svara er alla, men glömmer säkert något. Men tack för alla tips och recept!
Det skulle inte fungera att koka vattnet, eftersom det är för mycket av vissa ämnen för att vara godkänt som bebisvatten (egen brunn). Att köpa vatten känns lite sisådär, det vattnet vi har hemma nu (köpt) är det natrium i, men det kanske finns andra utan? (Tackar vet jag Italien, där har de en bebis på flaskan om vattnet är godkänt för bebisar)

Sen så är det normalt att en bebis vaknar på nätterna ja, men minimum 5 gånger natt? Jag orkar iallafall inte längre, har fått sova en natt till kl.4 sedan han föddes och börjar studera om en månad så behöver min sömn. Det känns som om ersättningen inte ger honom tillräcklig mättnadskänsla, igår åt han 260ml på kvällen vid åtta, men vaknade ändå kl 23 och ville ha mat.

Sen så ska inte bebisar dricka mjölk som måltidsdryck före de är över ett, men att ha det i maten är helt okej enligt det jag har läst. Men jag ska ringa bvc på onsdag och fråga om det, eftersom det är semester är det endast öppet då.

Idén att göra det på mjölk istället för vatten har jag fått från när jag jobbade i hemtjänsten och gjorde gröt/välling på mjölk till de som behövde extra näring.

Jag tror att det handlar om sa sma mangder mjolk om du har det i sas till exempel, det ar darfor det ar ok. Att ge som dryck eller att blanda ersattningen pa mjolk borde vara samma?

Om du inte orkar vakna mer ar det nog bara att vara stark. Erbjud vatten och andra satt att lugna honom pa. Teoretiskt sett klarar han sig utan mat pa natten. Bebisens pappa kanske kan ta ett par natter om du aker bort?

Jo, han har en pappa som jag bor ihop med. Men av olika anledningar funkar det inte att ta varannan eller några nätter (mest pga. att sonen blir otröstlig).

Vindvissla: Jag var ett VÄLDIGT hungrigt barn och jag tror det är så att sonen är det med. För han småtuttar inte bara lite när han vaknar på nätterna utan han äter ordentligt. Nu har han fått en portion gröt och 150ml ersättning, vi får se hur länge han sover!

Det hade jag också. Jag ammade upp till tio gånger per natt, närhelst det behagade barnen. Jag kunde somna om på två röda och så fick barnet äta i lugn och ro. Hade det inte funkat hade jag löst det på nåt annat sätt.

Samma här.

Ts
Det är definitivt normalt att vakna fem gånger varje natt när man är så liten. Ibland kan gröt och/välling hjälpa, ibland inte.

Mina barn har strulat rätt mycket med sömnen. Min äldsta (3,5år) sover bra på nätterna nu sen en tid tillbaka. Hon lägger sig vid 19:30 och sover till 06:30 med oftast 1-2 uppvak (oftast lätt att somna om). Min yngsta blir 2 i september och sov som en kratta hela första året. Hon tuttade hela nätterna, trots gröt, och vägrade välling och blev tvärförbannad om pappa försökte trösta när hon hellre ville ha tutte. Tillslut höll jag på att bli tokig, jag snittade på 3,5timme osammanhängande sömn per natt i ett helt år... Så när hon var 13 månader fick hon flytta upp med sin pappa på övervåningen, plötsligt sov hon flera timmar i streck och drack dessutom välling! Efter en tid fungerade det bättre även med mig, framförallt efter att jag slutade amma bär hon var 15 månader.

Sen dess har hon druckit mycket välling nattetid. Numera vaknar hon oftast 3ggr per natt och har fram tills för tre dagar sedan druckit välling kl 19, kl 00 och kl 04... Inte för att hon eg behöver det, utan för att hon har velat ha det och för att vi inte har orkat ta någon fight eftersom hon då lätt somnar om. Nu har vi dock tagit bort nattväklingen och det har fungerat helt ok. Men tre uppvak/ natt får vi nog räkna med ett tag till... Så som sagt, det är fullt normalt att barn vaknar på nätterna (även om det är en lam tröst när man är trött som ett as).

Man får testa lite olika grejer och försöka bita ihop och stötta varandra så mkt man kan!

Ang. vattnet så hade jag skaffat ett par dunkar och bett att få ta vatten hemma hos någon man känner med godkänt vatten. Vi kokade både brunnsvatten och kommunalt vatten, men slutade koka det kommunala lite tidigare. Köpt vatten brukar väl ha mineraler tillsatt även om det är okolsyrat?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Gravid - 1år ... här görs det inget annat än ammas stup i kvarten :D Nej men allvarligt... My är nu 5,5 månad gammal och har alltid varit en...
2
Svar
28
· Visningar
2 794
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar