Mjölka sto med fulla juver?

Cydonia

Trådstartare
Vi har fått hem ett avelssto som ska sättas igång, vars föl blev avvant för några veckor sedan.
Men jag är lite orolig för all mjölk som hon fortfarande har kvar.
Juvren är helt sprängfyllda och varma, testar man att mjölka henne så fullkomligt sprutar det ut mjölk. Hon har ingen feber och mår bra i övrigt, men borde jag mjölka ur den mjölk som finns eller ska jag bara låta vara?
Vi har lite delade funderingar om ämnet här på jobbet.. :angel:

Tacksam för svar!
 
Sv: Mjölka sto med fulla juver?

Se till att hästen rör på sig men låt bli juvren. Håll koll bara så det inte blir stockning av det. Tänk på fodergivan, om det är möjligt dra ner ev. kraftfoder. Brukar gå rätt fort att få mjölkproduktionen att stanna av.
 
Sv: Mjölka sto med fulla juver?

Se till att hästen rör på sig men låt bli juvren. Håll koll bara så det inte blir stockning av det. Tänk på fodergivan, om det är möjligt dra ner ev. kraftfoder. Brukar gå rätt fort att få mjölkproduktionen att stanna av.

Hållér med . Mia
 
Sv: Mjölka sto med fulla juver?

Min erfarenhet är att om man tar bort kraftfodret och inte mjölkar så går juvret ner på en vecka. Mjölkar man ur stimulerar man ju mjölkproduktionen och det tar länge tid innan den slutar med resultat att stoet har det besvärligt längre tid.
 
Sv: Mjölka sto med fulla juver?

Mjölka inte då du stimulerar för "merproduktion".Ta bort kraftfodret o rid henne mycket.Hon behöver röra sig o hålla igång.Det blir bättre! Ring vet om hon får grov mjölkstockning o hög feber.
 
Sv: Mjölka sto med fulla juver?

För en människa gör det duktigt ont att gå med en massa mjölk, så tipset där brukar vara att mjölka ur lite grann så att man får ur det värsta. Vet inte om det är lika smärtsamt för hästar, men behagligt lär det ju knappast vara. Mjölkar man bara ut lite grann så stimuleras inte mjölkproduktionen något att tala om. Givetvis går det fortast för mjölken att försvinna om man inte mjölkar ur en droppe, men särskilt skönt för den stackaren som har mjölken är det inte.
 
Sv: Mjölka sto med fulla juver?

Har hon ont hör hon nog av sig och det är inte heller säkert att hon avcepterar att bli mölkad.
Hästar är ju lite annorlunda än människor.
 
Sv: Mjölka sto med fulla juver?

Det beror ju på hästen, många hästar säger ju inte till förrän de har duktigt ont. Och uppenbarligen går det att mjölka ur eftersom ts har gjort det? Det är sant att hästar inte är människor, men de är ju däggdjur precis som vi, och kan känna smärta och obehag som vi. På en människa skulle man aldrig låta det gå så långt som någon föreslog här, att inte ingripa förrän stoet har kraftig mjölkstockning och hög feber, helt enkelt för att människan skulle säga till mycket tidigare.
 
Sv: Mjölka sto med fulla juver?

jag har alltid lättat på trycket på mitt sto då hon fick feber när hon lämnat sitt föl då jag köpt henne när jag inte mjölkat ur henne ,hade blivit tillagd att inte mjölka ur men med facit i hand var dt inte rätt på dtta sto så nu gör jag det varje gång fölet inte får dia längre...
 
Sv: Mjölka sto med fulla juver?

Måste också alltid lätta på trycket på mitt ena sto modell mjölkko, första två morgnarna efter avvänjning när juvret blivit sprängfullt av att stå still över natten. Ingen regelrätt urmjölkning utan krama spenen ett par gånger så att det skickas ut ett par ordentliga strålar så att spändheten i juvret släpper. 3e dagen är det aldrig spänt och ett par dagar senare är det helt nere nästan. Första gången mjölkade jag inget och det tog betydligt längre tid att få ner juvret ur produktion och det var märkbart jobbigt för stoet.
 
Sv: Mjölka sto med fulla juver?

Måste också alltid lätta på trycket på mitt ena sto modell mjölkko, första två morgnarna efter avvänjning när juvret blivit sprängfullt av att stå still över natten. Ingen regelrätt urmjölkning utan krama spenen ett par gånger så att det skickas ut ett par ordentliga strålar så att spändheten i juvret släpper. 3e dagen är det aldrig spänt och ett par dagar senare är det helt nere nästan. Första gången mjölkade jag inget och det tog betydligt längre tid att få ner juvret ur produktion och det var märkbart jobbigt för stoet.

Mitt sto är också model mjölkko och gör precis så som du sktev :)
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
955
Senast: Ketrawzc
·
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
2 979
Senast: Karro-Lina
·
Hästvård Hej! Jag håller på och nattar hästarna när jag märker att det kommer gul mjölk från mitt stos juver? Googlade och fick bara fram fakta...
Svar
4
· Visningar
1 652
Senast: Sar24BB66
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 305
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp