Mjältbrand/ Botulism?

Sv: Mjältbrand/ Botulism?

Varifrån smittan kom från början kanske man aldrig får veta. Ibland hittar man gamla epizootigravar som kan ha kommit upp i dagen, t ex vid vägarbeten eller andra grävjobb, men saknas någon sådan "enkel" förklaring kan det vara mkt svårt att spåra smittan eftersom sporerna ofta finns i jorden.

Ursäkta en fråga.. Angående gravarna..menar du olika autbrott genom tiderna som sedan kadavren har grävts ner?
Har nämligen aldrig tänkt på vad vägarbetare, arkeologer och andra "jord-människor" kan utsättas för i denna mening.

Vilka sorts smittobakterier kan dom bli utsatta för?

(Är ju själv bonde och vet att stelkrampsrisken kan ju vara större då man bökar runt kors och tvärs..)

AM (funderar lite allmänt)

Betyder .. efter din sista mening att du är skeptisk till att man kan hålla djur på den aktuella gården efter saneringen?

Jag hade aldrig vågat det och bonden är högst tveksam fast jbv säger att det skall gå efter sanering.

På denna gården så hade det första djuret som dog smittats via luftrören och dom följande som dog hade smittats av henne om jag har fattat rätt.

Andledningen till att jbv inte trodde på att det var mjältbrand var för att symtomen var så otydliga. Citerar mig själv.
Tydligen uppviasade dom djuren som dog inga typiska mjältbrandssymtom typ förstorad mjälte, blödningar och dom hade också viss likstelhet vilet sägs saknas vid mb.
Proverna visade dock på den "vanliga" stammen av bakterier.

Det är väl framförallt mjältbrand som ligger där i jorden och pyr. Vad jag vet! Man får nog tänka sig hur många vägarbeten osv som utförs och sätta det i relation till hur ofta ett fall av mjältbrand dyker upp! Fast jag tycker allt att det är lite läskigt när man någon gång hittar ett gammakt ben i backen!!

Jag förstår oron. Å andra sidan - hur länge har det funnits djur på de aktuella markerna? Återigen, man måste försöka se riskerna ur ett större perspektiv.

Jag förstår oron. Å andra sidan - hur länge har det funnits djur på de aktuella markerna? Återigen, man måste försöka se riskerna ur ett större perspektiv.

Tänk om det är så att man haft tur tills nu?

Har läst att sporerna kan spridas med vatten. Skulle de kunna flyta med vattnet för att sedan lägga sig någonstans "ovanpå" jorden? Och med jordinblandning i ensilaget spridas den vägen?

Det kommer att bli djurförbud på gården i 50 år.

Så fort Viskan går ner ska de ta prover där. Kanske var inte min teori så fel...

Du som har koll: Är det inte så att mjältbrand lättatst upptäcks i blodet som innehåller typiska "kommatecken" när man tittar i mmikroskop?

Nästa fråga: Är det inte också så att (ytlig) smitta kan förstöras genom att bränna markerna?

Men vadå ingenstans? Jag har själv inte läst detta och blev nyfiken. Var har du hört det då?

Jo, det låter bekant..!

Man eldar ju upp de djur som dött av (eller avlivats på grund av) mjältbrand, så det borde ju fungera.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 216
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
2 096
Senast: AraSlei
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 612
Senast: Puffindog
·
Kropp & Själ Jag sökte i mellandagarna vård för "drömtillstånd" jag dragits med sedan något år tillbaka nu. Det satt en läkare och lyssnade och...
Svar
19
· Visningar
2 497
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka