Mjältbrand/ Botulism?

aldente

Trådstartare
Nu har vi fått ett bekräftat mjältbrandsfall här i Halland trots att det enligt jordbruksverket inte fanns i Sverige.

Kan det möjligen vara så illa att det finns fler fall som aldrig blivit konstaterade?

Botulism är ju också en förgiftning som slår på andningen med ibland snabbt sjukdomsförlopp med dödlig utgång. Går det att förväxla sjukdomarna?

Sv: Mjältbrand/ Botulism?

Det tror jag väl ändå inte. Tycker inte symptomen beskrivs som särskilt lika, se nedan.

Botulism (Källa: agria.se)

Botulinumtoxinet påverkar hästens nerver och gör den förlamad, vilket till slut drabbar lungor och andnings-muskulatur.

Symtom på botulism
De vanligaste symtomen på botulism är:
- Trötthet och dålig aptit.
- Muskeldarrning, stel gång.
- Svårigheter att äta och svälja.
- Hästen har svårt att använda musklerna i tunga och svans.
- Muskelförsvagning, vilket gör att hästen till slut inte kan resa sig eller andas. Hästen dör av kvävning efter 48-72 timmar.

Hästen börjar insjukna redan några timmar efter att den har fått i sig bakterien. Om en häst i stallet drabbas är sannolikheten stor att övriga hästar insjuknar inom ett dygn. Om hästen får tidig behandling kan den i vissa fall räddas, men det är dessvärre sällsynt. Behandlingen består av att ge hästen kramplösande medicin och mycket vätska.

Mjältbrand (Antrax) (Källa: sjv.se)
Mjältbrand orsakas av en bakterie, Bacillus anthracis. Bakterien kan bilda sporer som kan överleva i jord över 50 år. Alla däggdjur är känsliga för infektionen. Av våra husdjur drabbas oftast nöt, får, häst och get i nämnd ordning. Svin, hund och katt är mindre känsliga. Människor kan infekteras och tre former kan ses: hudform, lungform och tarmform. Hudformen är vanligast och lungformen är allvarligast.

Smittspridning
Djuren blir vanligen smittade genom att de äter foder nedsmutsat med bakterien.

Typiska symtom
Nötkreatur kan dö innan man hinner se några symtom. Efter döden ses då blodiga flytningar från mun, näsa, ändtarm och slida. Likstelhet inträffar inte.
I andra fall får djuren hög feber, är mycket slöa och ofta har de diarré, blodiga flytningar från nosen, blodblandad mjölk och lokala svullnader på kroppen. Djuren kan få missfall. Även vid denna form är dödligheten hög.
Blodet koagulerar inte.
Hästar kan få hög feber, diarré och koliksymptom och sjukdomen leder till döden.
Svin får ofta förändringar i svalget, vilket leder till sväljningssvårigheter och i grava fall till andningssvårigheter.
Hundar och katter är relativt resistenta mot infektionen och kan tillfriskna.

Häst (källa: sva.se)
Hästar varierande symtombild beroende på hur smittan kommit in i kroppen. Vid smitta via munhålan ses hög feber med diarré och kolik. Hästarna blir allmänpåverkade och dör inom 48-96 timmar. I andra fall utvecklas istället ömmande subkutana ödem på olika delar av kroppen. Även dessa djur har feber och blödningar kan ses i synliga slemhinnor.

Senast ändrad:

Nej. Har man bekräftat mjältbrand så har man. Det är inget som kan förväxlas med botulism.

Anthraxviruset kan ligga latent i backen under flera decennier.
Förr i tiden gjorde man iaf så att man grävde ner döda och infekterade djur för att undvika spridning, så även om Sverige har varit smittfritt under lååång tid så kan det alltså blossa upp igen på en gammal begravningsplats utan att smittan behöver komma utifrån.

Som TantEster säger, det går inte att förväxla botulism med mjältbrand, när fallet är konstaterat. Sjukdomsbilden för mjältbrand är speciell, samt att man tar laboratorieprov vilket alltså ger exakt svar på vilken bacillusk det rör sig om.

Senast ändrad:

Mjältbrand orsakas av en bakterie. Låt gå för bacilusk, nen nåt virus är det inte! Och inte heller en förgiftning..

Jordbruksverket hävdar inte att Sverige är fritt från smittan. Den kan, precis som caballus skriver, finnas vilande i sporform i jorden under mer än 50 år. Senaste utbrottet i Sverigen var 1981, om jag inte minns fel.

I detta fallet så tog det ett tag innan det togs prover för mjältbrand för enligt jordbruksverket fanns det inte i sverige.

Troligen finns det ju smitta på fler ställen för inte så länge sedan så grävdes ju i princip alla döda djur ner eller "kördes på skogen".

Jäkligt läskigt är det och jag lider med gårdens folk och deras grannar.

Ja, det anthrax är en läskig åkomma, och det är skönt att den är så pass sällsynt i Sverige som den är! I vissa länder vet jag att man t.ex. vaccinerar hela ko- och hästbeståndet mot mjältbrand just för att det är så utbrett.

Nu är jag inte insatt men hörde av våran distrikare för två veckor sedan att det utreds mjältbrand bland kor i sverige (syd, minns inte vilket landskap han sa) just nu

I detta fallet så tog det ett tag innan det togs prover för mjältbrand för enligt jordbruksverket fanns det inte i sverige.

Troligen finns det ju smitta på fler ställen för inte så länge sedan så grävdes ju i princip alla döda djur ner eller "kördes på skogen".

Det har du nog missuppfattat. Däremot är det förstås inte det första man tänker på om det inte är den klassiska bilden (död ko som blöder ur alla kroppsöppningar) eftersom det är så sällsynt.

Visst är det obehagligt med zoonoserna.

Hur säkra är de prover som görs för mjältbrand? Om ett prov visar negativt finns det ingen som helst risk för att djuret blodet kommer ifrån är smittat, eller kan det bli fel?

Allt kan väl bli fel, men i det här fallet är risken liten.

Botulinum, däremot, är ofta mkt svårt att påvisa vid obduktionen. Säkrast är om man kan påvisa toxinet i fodret djuret har ätit, men problemet är ofta att den akutuella balen redan är uppäten.

Mjältbrand smittar ju inte precis som influensa eller så. Det krävs att man kommer i kontakt med sporerna. Risken att trampa på ett gammalt mjältbrandskadaver är ganska liten. Har man varit i närkontakt med det sjuka eller döda djuret behandlas man profylaktiskt med penicillin - bacillen är mkt känslig. I kemisk krigsföring har man förstås hittat på sätt att sprida sporerna så mkt som möjligt och därigenom blir det ett mkt effektivt vapen. Men så funkar det inte i naturen. Vi har inte sjukdomen i Sverige i den bemärkelsen att djur insjuknar då och då, däremot finns smittan i våra marker och därmed fås sådana här endemiska fall. Senaste fallet var som sagt -81, alltså för nästan 30 år sedan - tänk på alla kor och hästar och arkeologer som bökar i backen och tänk sedan på hur liten risken är.

Om en häst avlivas med Samolouse (stavning?) kan det påverka provet?

Puttar upp tråden igen.

Som TantEster säger, det går inte att förväxla botulism med mjältbrand, när fallet är konstaterat. Sjukdomsbilden för mjältbrand är speciell, samt att man tar laboratorieprov vilket alltså ger exakt svar på vilken bacillusk det rör sig om.

Idag har jag fått lite ny info om utbrottet av mjältbrand här i trakten. Tydligen uppviasade dom djuren som dog inga typiska mjältbrandssymtom typ förstorad mjälte, blödningar och dom hade också viss likstelhet vilet sägs saknas vid mb.
Proverna visade dock på den "vanliga" stammen av bakterier.
Jag är nu helt övertygad om att det missats fler fall som aldrig provtagits om förloppet varit som här. Typ en gård med få djur som dött som ingen hittat orsaken till.
Gården kommer att saneras och enligt jordbruksverket så är det fritt fram att ha djur där efter saneringen...

Kan ju så vara. Å andra sidan är ju atypiska fall sällsynta och om alla djur dör även i en liten besättning så brukar det förorsaka en ordentlig utredning. Mjältbrand är ju också en zoonos och mig veteriligen har inga människor insjuknat i området?

Varför funderar du i de här banorna?

Betyder .. efter din sista mening att du är skeptisk till att man kan hålla djur på den aktuella gården efter saneringen?

.

Hur menar du nu? Enligt jordbruksverket själva så säger de att det senast registrerades 1981!

Jag funderar så här: om dom inte hittar var smittan kommer ifrån, vad hjälper det att gården saneras? Gården blir ju kanske ren men det är ju inte en bonde som håller till mest på sin egna gård precis. Han har ju mark över hela bygden.

Nu är det ju inte så intressant var bonden befunnit sig utan snarare var korna har hållit hus... Vad jag förstår var de nyligen installade (sedan 3 v tillbaka?) varför de borde ha blivit smittade av foder, strö eller vatten i ladugården? Varifrån foder och ström kommer utreds, var vattnet kommunalt?

Den största smittrisken är i samband med utbrottet i närheten av de insjuknade djuren. Smitta uppförökas snabbt hos sjuka djur och de utgör en smittkälla för det övriga (dock smittar inte sjukdomen mellan människor). Därför är det mycket viktigt att sanera gården. Saneringen innebär ju inte direkt att man skurar lite i hörnen, det är en omfattande process som i det här fallet omfattar stamp-out av samtliga djur, uppföljning av alla transporter till och från gården med sanering av alla inblandade fordon, antibiotikabehandling i förebyggande syfte av alla människor som har varit iä kontakt med djuren osv.

Varifrån smittan kom från början kanske man aldrig får veta. Ibland hittar man gamla epizootigravar som kan ha kommit upp i dagen, t ex vid vägarbeten eller andra grävjobb, men saknas någon sådan "enkel" förklaring kan det vara mkt svårt att spåra smittan eftersom sporerna ofta finns i jorden.

Ts undrar om det varit fler utbrott av mjältbrand än vad vi känner till, dvs har små besättningar helt dött ut utan att man kommit på orsaken? Jag tror att risken för detta är liten. I de flesta fall är symptomen typiska. Om de trots allt inte är det så föranleder ett sådant händelsförlopp en stor utredning och oftast är det lätt att odla fram bakterien - i det här fallet kom djuren inte till obduktion förrän de var bra förruttnade och det försvårade diagnostiken avsevärt. Risken finns ju också att människor som kommer i kontakt med djuren insjuknar och då ökar sannolikheten ytterligare för att man hittar orsaken. Sedan får man utgå från att bonden med den utdöda besättningen inte skaffar nya djur - för då insjuknar dessa också. Ytterligare något som föranleder stor utredning! Smittan kan även spridas med produkter från smittade djur - hud, ull, mjölk, kött - risken är alltså stor att någon insjuknar - smittan hittas. Så sannolikheten att smittan skulle passera utan att man ställde rätt diagnos måste nog anses som liten. Även om det alltid finns en teoretisk chans att något sådant skulle inträffa.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 216
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
2 096
Senast: AraSlei
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 612
Senast: Puffindog
·
Kropp & Själ Jag sökte i mellandagarna vård för "drömtillstånd" jag dragits med sedan något år tillbaka nu. Det satt en läkare och lyssnade och...
Svar
19
· Visningar
2 497
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka