Mjällkvalster snabba svar

Limelight

Trådstartare
Jag misstänker att mina katter har drabbats av mjällkvalster då både jag och min sambo får röda små bett emellanåt och det kliar för stunden och det ä'r ett typiskt tecken på att katterna kan ha mjällkvalster.
Tycker även att katterna kliar sig en aning för mycket i pälsen..

Har läst "Hälsoråd för katt" och kommit fram till detta.

Apotekets råd för behandling är Dermocan ( schampoo ) finns där.
Canitex ( schampoo ) finns ej där.
Eller någon spray som heter Tiguspray.

Vet ni något om den där sprayen, jag ser nämligen inte fram emot att duscha 3 katter som hatar vatten så tänkte om sprayen kanske kan vara bra.

Jag ska ringa veterinären på måndag, men jag ska till apoteket idag och tänkte om ni hade något förslag vad man kan göra och om ni vet något som finns på apoteket att köpa som kan vara bra?.

Luddigt skrivet, hoppas ni förstår :)
 
Sv: Mjällkvalster snabba svar

Ska även tillägga att " Hälsoråd för katte" boken är väldigt gammal -99 så kanske har kommit några nya tips.
 
Sv: Mjällkvalster snabba svar

På en föreläsning om hudsjukdomar rekommenderades Frontline mot mjällkvalster + rengöring av miljön. Frontline verkar dock inte ha mjällkvalster som indikation i FASS.

Jag tycker du ska kontakta veterinären för råd innan behandling, det finns även andra parasiter som kan ge dessa problem.
 
Sv: Mjällkvalster snabba svar

Har inte hunnit med idag och svarat mig själv här inne..

Jag ringde upp till Strömsholm och rådfrågade och de tyckte jag skulle använda Frontline. Så sagt och gjort så inhandlade jag Frontline idag och alla 3 är behandlade =).
Sängkläder och filtar är tvättade för det skulle man göra i samband sa de =).
Går det inte över kan det vara något helt annat, men hon trodde till 99% att det var detta och det försvinner redan efter några timmar på katten efter Frontline :).

Tack för svar ändå :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp