Mjällkvalster, någon?

Anine

Trådstartare
Min ena hund har börjat klia sig längst bak på ryggen, mot svansen till. Pälsen har nu tunnats ut och jag tycker han mjällar ganska bra därifrån (men ingen annanstans). Han får fiskolja på maten, äter färskfoder.

Veterinär är inkopplad, man ville ta blodprov för närmare 2000 kr, vilka inte visade något. Men skrapprov ville de inte ta (vill avvakta och tycker att det är ett för stort ingrepp i nuläget).
Jag har därför funderat lite själv och hamnat någonstans vid just mjällkvalster.

Är det någon som har erfarenhet av det? Kan ena hunden ha det, men inte andra? Ska jag kräva att de tar prover nu direkt eller ska vi avvakta? Han kliar sig inte maniskt, utan tycker mest att det är skönt om man kliar där eller kliar själv när han haft täcket på sig.

Väldigt tacksam för svar! :)

Sv: Mjällkvalster, någon?

Ett skrapprov är öht inte ett stort ingrepp och är inte heller det man använder för att diagnosticera mjällkvalster. Vilka prover har veterinären tagit?

De symptom du beskriver kan mycket väl vara mjällkvalster, men även symptom på andra hudsjukdomar.

Senast ändrad:

Tack för svar! :bow:

Jag frågade en annan veterinär innan vi sökte om vad denne trodde, utan att faktiskt se hunden. Hon sa att hon hade tagit ett skrapprov, därför var jag lite inne på det.

Behandlande veterinär vill avvakta dels för att det finns håravfall ganska utbrett inom rasen och dels för att det är begränsat till där täcket ligger an. Han ville inte helt utesluta att skav efter att ha haft täcke var dag sedan oktober kunde orsakat att det blir lite torrt och kliar.

Vi har bara tagit några rör blod. Minns inte riktigt vad de testade för, cushings, sköldkörtel, njurar/lever tror jag.

Planen, med det stora ingreppet, är att han vill söva och ta biopsi av huden. Tydligen mer heltäckande än skravprov (?) Veterinären tycker inte att det verkar vara en parasit över huvudtaget, men om det inte blir bättre vill de fortsätta undersöka.
Han har också alltid varit känslig i magen, den knorrar mkt och han är ofta lös, men veterinären har ändå uteslutit allergi, kunde det inte ha gett en påverkan på huden annars?

Det är inte det att jag inte litar på vår veterinär, det känns bara inte helt bar för mig att man inte kommer fram till varför det är så här.. :(

Tycker du borde gå till en annan veterinär.
Varför göra biopsi innan man ens gjort de mindre invasiva ingreppen som skrapprov och cytologi? Och hur kan veterinären utesluta allergi innan eliminationsdiet gjorts?

Tack för rådet!
Man hoppas ju att veterinären vet vad han gör. Men ja, jag har väl frågat lite det samma som du när jag börjat forska runt. Därav denna tråden...

Är det det jag ska efterfråga? Skrapprov, cytologi (vad innebär det?) och utredning av ev. allergi. Ja, då skulle i alla fall mitt lager av allergifoder komma till nytta :grin:

Hur pass vanligt är det att ena hunden drabbas av en parasit, men att den andra inte gör det om de lever tillsammans?

Om två hundar i hushållet har hudsymptom ökar det sannolikheten för parasiter, men om bara en av två har klåda utesluter det inte parasiter. Immunstatus, allergi mot parasiterna ifråga mm avgör hur mycket symptom hunden får.

Det är orimligt att inleda en stor hudutredning utan att först ha kontrollerat parasitstatus, iallafall om misstanken om mjällkvalster är så stor som det låter på din berättelse. Mjällkvalster lever på huden, därför gör man inga djupa skrap för att se dem - ett bra sätt brukar vara tejpprover som sedan undersöks i mikroskop.

Antingen har du hamnat hos en vet som inte är så duktig på hud eller har du fått en veterinär som faktiskt vet precis vad hen sysslar med men inte har lyckats förmedla det till dig!

Sköldkörtelvärdena brukar ligga lågt vid hudinfektioner även hos hundar som inte har några sköldkörtelprblem och Cushing undersöks med ett antal blodprov under dagen efter en injektion med ett kortisonpreparat. Har hunden varit inskriven på kliniken? Biopsi är förstås mer "heltäckande" än skrapprov, men om frågeställningen är just parasiter så är det onödigt avancerat.

Se om du kan hitta en veterinär som kan hud alt fråga din veterinär om hen har uteslutit parasiter - och hur... Du ska inte behöva föreslå utredningar eller bestämma gången, det gör veterinären bäst själv.. i de flesta fall!

Liknande trådar

Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 969
Senast: Seabaz
·
Hundhälsa Är det ens möjligt? Jag har levt i tron att färskfoder mer eller mindre är lösningen på alla slags problem man kan ha med en hund. Jag...
Svar
18
· Visningar
3 435
Senast: Jadzia
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 297
Senast: Lisa2014
·
Hundhälsa Hur vanligt är det att veterinären kräver blodprov före munsanering? Mina föräldrar har tyckt att deras hund luktar illa ur munnen men...
Svar
11
· Visningar
3 492
Senast: skrabbe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka