Mjällig shettis

pimy

Trådstartare
Köpte en shettisvalack vid påsk och då hade han en otrolig vinterpäls. Nu när han fäller den så är han så väldigt mjällig, värst på ryggen vid manken och under manen. Han verkar inte lida av det, det kliar inte eller så, men det ser så trist ut. Vad kan det bero på? att han inte blivit så noggrant borstad innan han kom till oss eller är pälsen så tät att det inte kommer åt att lufta inne vid huden? Eller är det nåt inifrån, tex fel i foderstat som givit någon brist? Han äter hö, mineraler och betfor och har fått lite luzernpellets och vetekli innan det började komma gräs.

Sv: Mjällig shettis

Min shettis var väldigt mjällig efter att hon vart utlånad till travet.Anledningen var då att hon spolades dagligen med vatten.Nu är hon åter luftig och fin i både päls och hud.

En bra grej att ge vid pälslossning är Beviplex (b-vitamin) detta kan du köpa på apoteket i enlitersflaska och blanda ner typ 30-40ml i betforn en gång om dagen i en vecka. Det brukar få fart på hästen, pälslossningen och snygga till pälsen.

men alltså; kommer det inifrån eller hänger mjället ihop med fällningen?

Jag vet inte riktigt svaret, men skulle tro att mjället syns nu vid fällning, att din häst förmodligen hela tiden varit mjällig. Försvinner säkert när sommarpälsen är framme.

Liknande trådar

Hästvård Har en gammal häst (fjordning) snart 33 år som i vinter börjat klia sig. Har lokaliserat klådan till främst under magen, men eftersom...
Svar
13
· Visningar
4 147
Senast: ptr
·
Islandshäst Hur ser man att hästen har eksem? Köpte ett sto förra våren som enligt säljaren inte har eksem. Hon gick utan täcke hela förra året utan...
Svar
6
· Visningar
1 031
Hästvård Min häst har väldigt tjock och lång man. Mitt på manen, från ett par dm upp från manken och någon dm ner från nacken, är undersidan av...
Svar
1
· Visningar
1 231
Hästvård Min ponny har kliat svansen några dagar i rad nu och i måndags hittade jag avskavd päls/kal hud under svansroten på ena sidan om...
Svar
1
· Visningar
982
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka