MjÄll ?!?!?

L

lala

För en månad sedan fick jag en islandshäst på foder.
Nu har jag börja sätta på hans eksemtäcke soliga dagar.
Jag har märkt att han har otroligt mycket mjäll vid manen speciellt. Där ser man inte huden, allt man ser är vita korn och på endel ställen är det små klumpar med lite gult i.

Har är ju islandshäst och har väldigt tjock man så det är svårt att komma åt i hårbotten där. Jag har funderat på om man kanske skulle kunna försöka tunna ur manen så det blir lättare att tvätta i sommar då det är tillräckligt varmt, hur ska jag göra det?
Jag behöver verkligen hjälp!
Varför har han så mycket mjäll, och hur ska jag bli av med det??

Sv: MjÄll ?!?!?

Mjäll på hästar är ju som på människor - svampinfektion.
Jag har testat (iofs på mig själv) ett djurschampo som från början är framtaget för sommareksem på islandshäst som heter PROBE schampo. Det finns också en olja att använda vid svårare problem.
Jag testade Apotekets alla specialschampon (Fungoral etc) men inget hjälpte. Hörde då om detta schampo och det funkade! Visserligen luktar man tjära men det är det värt!
Företaget heter Ekholm Nordic, vet inte riktigt var man kan köpa schampot då morsan fick det av en kompis på jobbet, men det kan man säkert söka reda på via nätet :)

Sv: MjÄll ?!?!?

Jag tror att det mjäll du ser i manen är från förra årets eksem. Det brukar lossa mycket flagor vid denna tiden. Men det är bara att borsta, eller tvätta.

Om nu hästen har eksem så kommer det mjäll tillbaka nästa år, i manen eller svansen.

Det är inget farligt, utan skinnet har läkt.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Ja som topic lyder. Jag har haft det här problemet länge och tänkte be om tips för vilka schampon som funkar för just er (kanske något...
2
Svar
32
· Visningar
5 683
Senast: a1agnlju
·
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 965
Senast: Seabaz
·
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 532
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Svamp?
  • Uppdateringstråd 31