cactuspower

Trådstartare
Upptäckte idag att en utav ridskolehästarna, den mista på stora ridskolan - vårat gotlandsruss, hade jätte mkt mjäll i manen! Tvättade med rosmarinschampo från hööks, men endast lite grann försvann.

Han hade alltså endast mjället i manen, svansen och pannluggen samt pälsen är fin och fräsch.

Vad beror det på? Hur får man bort det? Ska man låta det vara eller ska man tvätta med ngt speciellt?

Sv: Mjäll!

Om hästen inte har något problem med mjällen skulle inte jag hålla på och tvätta och så i onödan.

cactuspower skrev:
Upptäckte idag att en utav ridskolehästarna, den mista på stora ridskolan - vårat gotlandsruss, hade jätte mkt mjäll i manen! Tvättade med rosmarinschampo från hööks, men endast lite grann försvann.

Han hade alltså endast mjället i manen, svansen och pannluggen samt pälsen är fin och fräsch.

Vad beror det på? Hur får man bort det? Ska man låta det vara eller ska man tvätta med ngt speciellt?
Om den dessutom kliar sig mycket så kan det i värsta fall vara sommareksem. Det drabbar ju oftast importerade islänningar, men även russ, shetland, nordsvensk mfl kan få det ibland.

cactuspower skrev:
Inga mer idéer på vad man kan göra...??

Kliar den i man o svans?
Hittar du "skorvar" eller sår?
Om det är eksem så tycker jag att det fungerar bäst om:
1. hästen står på stall under värsta myggtiden (dvs skymning o gryning).
2. Hästen har eksemtäcke på sig
3. Myggmedel varje dag (kanske flera ggr per dag)
4. Hålla rent, smörja sår med något bra eksempreparat alternativt kortisonsalva
mm
mm
mm

Tack för svaret, verkar dock inte vara eksem utan enast vanlig mjäll skulle jag tro. Hittar nämligen inga skorvar eller sår. Men kliar sig gör han..

cactuspower skrev:
Tack för svaret, verkar dock inte vara eksem utan enast vanlig mjäll skulle jag tro. Hittar nämligen inga skorvar eller sår. Men kliar sig gör han..
Hmm, tja, risken är ändå att det är hans första eksemsommar. Då är kliande och mjäll ett vanligt tecken. :crazy:
Men det lär ju visa sig nästa sommar i så fall om problemen återkommar.

Okej, vi får hålla utkik då om han inte är såld tills dess (de har ev. funderingar på att annonsera ut honom.)

Men vad gör man nu då om det är sommarexem? Låter man det bara vara? Kommer det försvinna av sig självt eller ska man behandla det med ngt speciellt?

cactuspower skrev:
Okej, vi får hålla utkik då om han inte är såld tills dess (de har ev. funderingar på att annonsera ut honom.)

Men vad gör man nu då om det är sommarexem? Låter man det bara vara? Kommer det försvinna av sig självt eller ska man behandla det med ngt speciellt?
Läs inlägget jag skrev härovan!

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 655
Hästvård Brukar inte skriva inlägg speciellt ofta utan brukar mest läsa härinne på buke. Nu har jag däremot ett problem med min lilla ponny som...
Svar
17
· Visningar
3 113
Senast: Pudlan
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 486
Hästvård När hovslagaren var här i förrgår upptäckte jag att hästens öron såg "skabbiga" ut. Jag kan plocka/skrapa bort päls och vid rötterna på...
Svar
3
· Visningar
1 259
Senast: Constance
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30